lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/04/17 18:12] kristin_strandlp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 13:15] (nåværende versjon) – [Vedlegg 1] chrane
Linje 2: Linje 2:
  
 ^ Læreplan for:            | Togleder                    | ^ Læreplan for:            | Togleder                    |
-^ Kravstiller kompetanse: Fagansvarlig framføringssikkerhet  |+^ Kravstiller kompetanse: Fagleder trafikkstyring  |
  
  
 === Eier av læreplanen === === Eier av læreplanen ===
-Konserndirektør Kunde og trafikk +Direktør Trafikk 
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk +Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur. 
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
-Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.+Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
 ==== Agressokode ==== ==== Agressokode ====
Linje 20: Linje 20:
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar +Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveisEtter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. 
-===== Innledning ===== +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=","}} 
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere skal ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammenMedarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheterMedarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig trafikkstyringen+| Progresjonstester, tentamener, osv | Progresjonstester, tentamener, osv | 
 +| Studentsamtaler                      | Studentmappe i saksrom 360           | 
 +| Loggbok                              | Studentmappe i saksrom 360           | 
 +| Sensorvurderinger                    | Studentmappe i saksrom 360           | 
 +| Eksamensresultater                   | DRIV                                 | 
 +Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis opplæringen
  
  
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.  
  
-Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. + 
 +===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at aspirantene som er under opplæring og som skal tjenestegjøre som togledere vil ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Aspiranten skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Aspirantene skal etter endt utdanning ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen. 
 + 
 +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, beskrevet under referanser. 
 + 
 +Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
  
 Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.+Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange 
 +tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom 
 +hele utdanningen. 
  
  
Linje 39: Linje 52:
  
 ==== Arbeidsform studenten ==== ==== Arbeidsform studenten ====
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningenog skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk 
 +trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen.  Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder
 + 
 +Operativ regelverksamling (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelverksamlingen i praksis.
  
-Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. 
  
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
-Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha:+Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må:
   * Bestått eksamen som trafikkstyrer    * Bestått eksamen som trafikkstyrer 
-  * Bestått kontrollprøve  +  * Ha gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat. 
-  * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.+  * Oppfylle krav til gyldig godkjenning for å kunne utføre trafikkstyring som togekspeditør
  
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal få evnen  til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i 
 +rollen som togleder. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. 
 +Aspiranten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for 
 +jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og 
 +informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.  
  
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====  ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. +  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse+  * Aspiranten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene. +  * Aspiranten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. +  * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. +  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse   +  * Aspiranten skal kunne gjøre rede for barrierene som finnes, og i hvilke tilfeller de er gjeldende. 
 +  * Aspiranten skal ha kunnskap om hvordan menneskelige faktorer påvirker utførelse av sikker trafikkstyring. 
 +   
  
 ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== ==== Innlæringsmål for ferdighet ====
-  * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. +  * Aspiranten skal kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter, utøve sikker og effektiv trafikkstyring og gjøre gode prioriteringer
-  * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. +  * Aspiranten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å oppnå felles situasjonsforståelse
-  * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer+  * Aspiranten skal ha kunnskap om hva klar togvei innebærer uavhengig av teknisk anlegg og situasjon
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.  +  * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * Aspiranten skal kunne bruke sjekklister. 
-  * Studenten skal kunne bruke sjekklister.  +  * Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere alle deler av trafikkstyring ved normalsituasjonved avvik og ved uønsket hendelse, samt iverksette tiltak og prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 + 
  
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +  * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten.  
-  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape felles situasjonsforståelse. +  * Aspiranten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver. +  * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape distribuert situasjonsforståelse. 
-  * Studenten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.+  * Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, og kunnskap om de grep som kan gjøres for å håndtere disse. 
  
  
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra Førerens regelbok, og forskrifter i Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ)og Beredskapsportalen, samt øvrige interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, utarbeidede kompendier eller andre kilder.
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole.+Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 50 % teoriundervisning og ca. 50 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. 
 +Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Bane NOR Jernbaneskolen. 
 +Ved praksis i trafikkstyringssentralen, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig 
 +togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen.  
 +Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast veileder under hele opplæringen.
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR JernbaneskolenEndringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes av fagleder trafikkstyring. 
-I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral+ 
 +I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. 
 + 
 +Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på trafikkstyringssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok.
  
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomgått krav i loggbok.  
  
  
    
 ==== Antall deltakere i praksisperioden  ==== ==== Antall deltakere i praksisperioden  ====
-I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig.  +I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i 
-Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor studenten går sammen med en egnet togleder/veileder. Maksimum 1 student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.+trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 
 +student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i 
 +trafikkstyringssentralen. 
 + 
 + 
 +==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== 
 +  * Godkjent som togekspeditør/togleder 
 +  * Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år 
 +  * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse 
 +  * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan 
 +  *  Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet  
  
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO-1291) Agresso +Kompetansekrav til faglærere ved Bane NOR Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: 
 +• Godkjent som togekspeditør/togleder 
 +• Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år 
 +• Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse 
 +• Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan 
 +• Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet 
 + 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk». 
  
 ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== ===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
  
 ==== Vurdering under utdanningen ==== ==== Vurdering under utdanningen ====
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse\\ +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å 
-Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ +håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter, holdninger og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse.
-Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen+
  
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ +Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator og andre øvingsanlegg.
-I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole+
  
-Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.+Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele 
 +utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. 
 + 
 +Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med trening i simulator og praksis i sentralen. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter.  
 + 
 +I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for at vurdering av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter gjennomføres. 
 + 
 + 
 +==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== 
 +Eksamen skal verifisere om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og 
 +generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde 
 +aspiranten opp til eksamen når aspiranten vurderes egnet og kvalifisert til å gjennomføre eksamen, i henhold til kriteriene under. 
 + 
 +Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: 
 +  * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» 
 +  * Bestått eventuelt foregående eksamener 
 +  * Bestått progresjonstester, eller vist tilstrekkelig forbedring etter ikke bestått 
 +  * Fremlagt ajourført loggbok 
 +  * Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen 
 + 
 +Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR 
 +Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før 
 +aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden 
 +vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. 
 + 
 +I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder. 
 + 
 + 
 + 
 + 
 + 
 +==== Eksamensform ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. 
 + 
 +Progresjonstester og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5:
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. 
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ 
 {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}}
-^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        +^ Karakter  ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
-|  5        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                         +|  5        | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                                  
-|  4        | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                     +|  4        | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                               
-|  3        | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Studenten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Studenten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. +|  3        | Bestått – Noe under forventet nivå\\ Aspiranten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Aspiranten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Aspiranten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. 
-|  2        | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                        +|  2        | Ikke bestått\\ Aspiranten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Aspiranten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Aspiranten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                                                   
-|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.                                                                                                                                                                                +|  1        | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale\\ utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.                                                                                                                                                                                                          
-|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 |+|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              |
  
  
 {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}}
-^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ +^ Karakter  ^ Standard ved skriftlig og muntlig eksamen                                                                                                      
-|5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | +| 5         | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene.                    
-|4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | +| 4         | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                                
-|3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | +| 3         | Bestått – Noe under forventet nivå\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.  
-|2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +| 2         | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                       
-|1|Ikke bestått  \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | +| 1         | Ikke bestått\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmålene                                                          
-|0|Eksamen ikke gjennomført|+| 0         | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                                       |
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starterog oversendes Norsk jernbaneskoleUt i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.\\+Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den 
 +spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurserSensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyringsakkyndig leder signal, eller seksjonssjef funksjonell godkjenning, avhengig av type eksamenBane NOR Jernbaneskolen sender bestilling av sensor til Enhet ressurs- og kompetansestyring senest 6 uker før eksamen.
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.\\  +Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer 
-¨ +til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} +  * Felles forståelse av vurderingskriterier 
-^ Eksamen                         ^ Sensor(er)                                                                                                 ^ +  * Eksamensinnhold 
-| Toglederprøven:                 | En sensor oppnevnes av Fagansvarlig framføringssikkerhet                                                   | +  * Gjennomføring av eksamen 
-| Avsluttende skriftlig eksamen:  | :::                                                                                                        | +  * Sensorveiledning
-| Avsluttende praktisk eksamen:   | :::                                                                                                        | +
-| Fjernstyringsprøven:            | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning  |+
  
 +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder
 +trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt.
  
-For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk+¨ 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=""}} 
 +^ Periode             ^ Eksamen                                        ^ Sensor(er)                                                                                               ^ 
 +| Togledermodul       | Skriftlig eksamen                              | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring                                                             | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Skriftlig eksamen i regelverk                  | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring                                                             | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve  | Sensureres automatisk av DRIV                                                                            | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Muntlig fjernstyringsprøve                     | 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning  | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Praktisk/muntlig eksamen simulator           | 2 sensorer oppnevnt av Fagleder trafikkstyring                                                           | 
 + 
 +Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer.
  
- \\ 
-Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ 
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+Med eksamen menes en prøve som enten godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste, eller til å gå videre til neste del av opplæringen. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt+Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 4 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 14 dager før eksamen avholdes.
  
-Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamener. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen, med unntak av SJN/Trasé ved eksamen i togledermodul.
-Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning+
  
-Følgende eksamener skal gjennomføres: \\  +Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen 
-  * Skriftlig prøve  +avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil 
-  * Fjernstyringsprøven +få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som 
-  * Avsluttende skriftlig eksamen  +togleder avsluttes.
-  * Avsluttende praktisk eksamen +
  
-Det kreves at alle eksamener bestås 
  
-Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.  
  
-På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler: +Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
-  * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet+
  
-På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.+{{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,256px,348px"}} 
 +^ Periode             ^ Eksamen                                        ^ Det skal utarbeides:                                                                         ^ 
 +| Togledermodul       | skriftlig eksamen                              | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning.                                            | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Skriftlig eksamen i regelverk                  | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning                                             | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve  | - 1 oppgavebank                                                                              | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Muntlig fjernstyringsprøve                     | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning                                             | 
 +| Fjernstyringsmodul  | Praktisk/muntlig eksamen i simulator           | • Dreiebøker til simulator\\ • 2 oppgavesett til muntlig del\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning  |
  
  
-Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: 
  
-{{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,70.39996337890625px,541.4000244140625px"}} +==== Togledermodul - Skriftlig eksamen ==== 
-^ Toglederutdanningen  ^            ^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timerFor å bestå eksamen må aspiranten oppnå 
-| Toglederprøve        | skriftlig  | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                         | +karakter 3Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som toglederDersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gangNy eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
-| Fjernstyringsprøve   | muntlig    | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | +
-| Avsluttende eksamen  | skriftlig  | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning +
-| Avsluttende eksamen  | praktisk   | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+
  
 +==== Fjernstyringsmodul - Skriftlig eksamen i regelverk ====
 +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
 +karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
 +==== Fjernstyringsmodul – Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve ====
 +Flervalgsprøven har en varighet på inntil 1 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
 +80 prosent. Bestått prøve er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består prøven, kan det gis mulighet til å gå opp til ny flervalgsprøve en gang. Ny prøve avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn 80 prosent også på andre gangs prøve, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
  
-==== Toglederprøve ==== +==== Fjernstyringsmodul – Muntlig fjernstyringsprøve ==== 
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. +Muntlig fjernstyringsprøve består av en muntlig del på inntil 1,time. For å bestå fjernstyringsprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
-For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+
  
-==== Fjernstyringsprøve ==== +==== Fjernstyringsmodul – Praktisk/muntlig eksamen i simulator ==== 
-Fjernstyringsprøven består av en muntlig del på inntil 1,5 timer, hvor studentene prøves ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen.  +Praktisk/muntlig eksamen simulator består av to delerFørste del er praktisk, og gjennomføres simulatorDelen har en varighet på inntil 1,5 timeAndre del er muntlig. Delen har en varighet på inntil 1 time. Det skal være minimum 15 minutters pause mellom første og andre del. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
-  +
-For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3.  +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gangNy eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk, og studenten vil få veiledning denne periodenOppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamenhar man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. +
- +
-==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== +
-Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. +
-For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.+
  
-==== Avsluttende praktisk eksamen ==== 
-Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. 
-For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. 
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. 
  
  
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
-==== Klage på skriftlig eksamen ==== +==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== 
-Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.+Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om 
 +begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen virkedager etter 
 +at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om 
 +begrunnelse av eksamensresultatet.
  
-Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten.+Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre 
 +rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av 
 +aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal 
 +disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
  
-Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en Student ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.  
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +==== Klage på skriftlig eksamen ==== 
 +Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil 
 +som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på 
 +bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått 
 +en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. 
 + 
 +Klagen må fremmes skriftlig til enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur. 
 + 
 +Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye 
 +sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer 
 +besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til 
 +den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. 
 +Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en 
 +uke.
  
-Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. 
  
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-Student kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.+Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig 
 +eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at 
 +eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av 
 +eksamensresultatet.
  
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige 
 +bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer 
 +(sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved 
 +muntlig/praktisk eksamen kan aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for 
 +resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-Studenten sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk JernbaneskoleFrist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelseKlagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskoleorganisasjons – og personalsjef i kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen.+Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for 
 +vurderingRepresentant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder 
 +Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og 
 +eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold 
 +i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamenDersom 
 +det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Nye sensorer oppnevnes av funksjonene som oppnevnte sensorer ved ordinær eksamensgjennomføring. 
 +Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan 
 +ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det 
 +bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
  
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom studenten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og studenten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere studenten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  
  
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen.  +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget 
-Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. +fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, 
 +ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk 
 +slik at teksten framstår som aspirantens egen. 
 + 
 +Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for 
 +trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i 
 +eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. 
 + 
 + 
 +===== Vedlegg 1 ===== 
 + 
 +=== Beskrivelser av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter (ITF) ===
  
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamenFagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til studentens leder.+Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk forventer av en toglederAtferdsindikatorer er beskrevet under elementer og observerbar atferd.
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== 
  
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px,200px,400px"}}
 +^ **ITF**                             ^ **ELEMENTER AV ITF**                                     ^ **Observerbar adferd**                                                                                                                                                  ^
 +| Holdninger                          | Ansvarsbevissthet                                        | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten.                                 |
 +| :::                                 | Engasjement & Motivasjon                                 | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen.                                                       |
 +| :::                                 | Profesjonalitet & Modenhet                               | Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, men er bevisst egne begrensninger                         |
 +| :::                                 | Medarbeiderskap                                          | Hensyntar, støtter, respekterer og inkluderer andre. Bidrar til positivt arbeidsmiljø. God konflikthåndtering og konfliktforebygging. Positiv til å samarbeide.         |
 +^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^
 +| Situasjonsbevissthet                | Innhente informasjon                                     | Detaljfokusert, men opprettholder overblikk. Riktig selektiv oppmerksomhet, og opprettholder konsentrasjon. Oppsøker informasjon.                                       |
 +| :::                                 | Forstå informasjon                                       | Forstår informasjon og situasjonen. \\ Risikovurderer situasjonen.                                                                                                      |
 +| :::                                 | Forutse hva som kommer \\ til å skje og jobbe proaktivt  | Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. \\ Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift.                                             |
 +^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^
 +| Kommunikasjon                       | Aktiv lytting                                            | Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse.                                                                                                                |
 +| :::                                 | Tydelig kommunikasjon                                    | Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser.  |
 +| :::                                 | Dele informasjon                                         | Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon.                                                               |
 +^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^
 +| Beslutningstaking                   | Opprettholder en optimal autoritetsgradient              | Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger.                                          |
 +| :::                                 | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer  | Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet.                               |
 +| :::                                 | Agerer i riktig tid                                      | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt.                                                                                |
 +| :::                                 | Revurderer beslutninger ved behov.                       | Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet.                                                                                            |
 +^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^
 +| Arbeidsmengde- og stresshåndtering  | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet             | Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen.                                                          |
 +| :::                                 | Tilbyr og tar imot hjelp                                 | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov.                                                               |
 +| :::                                 | Prioritering av arbeidsoppgaver                          | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny.                                            |
 +| :::                                 | Oppgaveorientert i møte med stress                       | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen.                                         |
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder\\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene+==== Referanser ==== 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}+  * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-12-18-1679|Opplæringsforskriften]] 
 +  * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-06-12-721|Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog]] 
 +  * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-09-08-2740?q=sikkerhetsforskriften|Sikkerhetsforskriften]] 
 +  * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BD9C0B914-A699-4760-BDDA-5D28E3A57BA1%7D&file=STY-604973.DOCX&action=default&mobileredirect=true|Kompetansestyring-konsernprosedyre]] 
 +  * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BAD8EC42C-A799-4F60-BDC0-8B5E81269F2D%7D&file=STY-604550.DOCX&action=default&mobileredirect=true|kompetansestyring av medarbeider som styrer trafikken]] 
 +  * Krav til opplæringspersonell i Trafikk 
  
-**Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ +  [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/teams/KT_Framforingssikkerhet/Shared Documents/Kompetanse og sikkerhetskultur/04Prosjekter/Oppdatering av planverk trafikk/Toglederutdanning/L%C3%A6replan for toglederutdanningen - under oppdatering 1709.docx?d=w8dbd64f9630a497c9dda187d097ad002&csf=1&web=1&e=uDe0lD&xsdata=MDV8MDJ8QW5ldHRlLkx1bmRzZ2FhcmQuQ2hyaXN0aWFuc2VuQGJhbmVub3Iubm98YjI3OWRjMDMyMmJiNDFmMzkxZWEwOGRjZGJhZTI0Zjh8NmVlNTM1ZjIzMDY0NGFjOTgxZDg0Y2ViMmZmNzkwYzZ8MHwwfDYzODYyNjc4ODE4NzM1MDkwMHxVbmtub3dufFRXRnBiR1pzYjNkOGV5SldJam9pTUM0d0xqQXdNREFpTENKUUlqb2lWMmx1TXpJaUxDSkJUaUk2SWsxaGFXd2lMQ0pYVkNJNk1uMD18MHx8fA%3d%3d&sdata=cXkzaUkxeG51ZGp0Q29uaEpndElYTVJNMUMzSXBzUFhGU01WNDFDbEdvND0%3d|Læreplan for toglederutdanningen]]
-| • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readbackhearback)\\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert \\ • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ • Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ • Hjelper til ved behov \\ • Søker aktivt informasjon fra andre  | +
-:::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ^ +
-| • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling\\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^ +
-| • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-^ Lederskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ^ +
-| • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | +
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    |+
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.1587139954.txt.gz · Sist endret: 2020/04/17 18:12 av kristin_strand