Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 12:05] – chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/10/03 09:27] (nåværende versjon) – chrane |
---|
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=","}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} |
| Progresjonstester, tentamener, osv. | Progresjonstester, tentamener, osv. | | | Progresjonstester, tentamener, osv. | itslearning | |
| Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Sensorvurderinger | Studentmappe i saksrom 360 | | | Sensorvurderinger | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Eksamensresultater | DRIV | | | Eksamensresultater | DRIV | |
Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. | Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. |
| |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i |
trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 | trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 |
student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i | aspirant kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i |
trafikkstyringssentralen. | trafikkstyringssentralen. |
| |
| |
| |
Betingelser for oppmelding til eksamener | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== |
Eksamen skal verifisere om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og | Eksamen skal verifisere om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og |
generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde | generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde |
| |
Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: | Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: |
• Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» |
• Bestått eventuelt foregående eksamener | * Bestått eventuelt foregående eksamener |
• Bestått progresjonstester, eller vist tilstrekkelig forbedring etter ikke bestått | * Bestått progresjonstester, eller vist tilstrekkelig forbedring etter ikke bestått |
• Fremlagt ajourført loggbok | * Fremlagt ajourført loggbok |
• Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen | * Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen |
| |
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR |
| |
| |
Eksamensform | ==== Eksamensform ==== |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. |
| |
| |
| |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | |
{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} | {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} |
^ Karakter ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen ^ | ^ Karakter ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen ^ |
| 5 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | |
| 4 | Bestått \\ Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | | 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | |
| 3 | Bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Studenten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Studenten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | | 3 | Bestått – Noe under forventet nivå\\ Aspiranten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Aspiranten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Aspiranten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. | |
| 2 | Ikke bestått \\ Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | | 2 | Ikke bestått\\ Aspiranten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Aspiranten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Aspiranten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
| 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | | 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale\\ utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | |
| |
| |
{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} | {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} |
^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ | ^ Karakter ^ Standard ved skriftlig og muntlig eksamen ^ |
|5|Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene. | |
|4|Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | | 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|3|Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | | 3 | Bestått – Noe under forventet nivå\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|2|Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | | 2 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|1|Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | | 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | |
|0|Eksamen ikke gjennomført| | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | |
| |
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer |
til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: | til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: |
• Felles forståelse av vurderingskriterier | * Felles forståelse av vurderingskriterier |
• Eksamensinnhold | * Eksamensinnhold |
• Gjennomføring av eksamen | * Gjennomføring av eksamen |
• Sensorveiledning | * Sensorveiledning |
| |
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder |
| |
¨ | ¨ |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=""}} |
^ Eksamen ^ Sensor(er) ^ | ^ Periode ^ Eksamen ^ Sensor(er) ^ |
| Toglederprøven: | En sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring | | | Togledermodul | Skriftlig eksamen | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | |
| Avsluttende skriftlig eksamen: | ::: | | | Fjernstyringsmodul | Skriftlig eksamen i regelverk | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | |
| Avsluttende praktisk eksamen: | ::: | | | Fjernstyringsmodul | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve | Sensureres automatisk av DRIV | |
| Fjernstyringsprøven: | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning | | | Fjernstyringsmodul | Muntlig fjernstyringsprøve | 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal\\ 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning | |
| | Fjernstyringsmodul | Praktisk/muntlig eksamen i simulator | 2 sensorer oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | |
| |
For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk. | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. |
| |
\\ | |
Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ | |
| |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== |
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: |
| |
{{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,70.39996337890625px,541.4000244140625px"}} | {{tablelayout?colwidth="152.79998779296875px,256px,348px"}} |
^ Toglederutdanningen ^ ^ Det skal utarbeides: ^ | ^ Periode ^ Eksamen ^ Det skal utarbeides: ^ |
| Toglederprøve | skriftlig | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning. | | | Togledermodul | skriftlig eksamen | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning. | |
| Fjernstyringsprøve | muntlig | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning | | | Fjernstyringsmodul | Skriftlig eksamen i regelverk | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning | |
| Avsluttende eksamen | skriftlig | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning | | | Fjernstyringsmodul | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve | - 1 oppgavebank | |
| Avsluttende eksamen | praktisk | - 2 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning | | | Fjernstyringsmodul | Muntlig fjernstyringsprøve | - 2 oppgavesett \\ - Fasit \\ - Sensorveiledning | |
| | Fjernstyringsmodul | Praktisk/muntlig eksamen i simulator | • Dreiebøker til simulator\\ • 2 oppgavesett til muntlig del\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning | |
| |
| |
| |
| |
===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ===== Vedlegg 1 ===== |
| |
| === Beskrivelser av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter (ITF) === |
| |
| Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk forventer av en togleder. Atferdsindikatorer er beskrevet under elementer og observerbar atferd. |
| |
| {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px,200px,400px"}} |
| ^ **ITF** ^ **ELEMENTER AV ITF** ^ **Observerbar adferd** ^ |
| | Holdninger | Ansvarsbevissthet | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. | |
| | ::: | Engasjement & Motivasjon | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen. | |
| | ::: | Profesjonalitet & Modenhet | Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, men er bevisst egne begrensninger | |
| | ::: | Medarbeiderskap | Hensyntar, støtter, respekterer og inkluderer andre. Bidrar til positivt arbeidsmiljø. God konflikthåndtering og konfliktforebygging. Positiv til å samarbeide. | |
| ^ ^ ^ ^ |
| | Situasjonsbevissthet | Innhente informasjon | Detaljfokusert, men opprettholder overblikk. Riktig selektiv oppmerksomhet, og opprettholder konsentrasjon. Oppsøker informasjon. | |
| | ::: | Forstå informasjon | Forstår informasjon og situasjonen. \\ Risikovurderer situasjonen. | |
| | ::: | Forutse hva som kommer \\ til å skje og jobbe proaktivt | Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. \\ Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift. | |
| ^ ^ ^ ^ |
| | Kommunikasjon | Aktiv lytting | Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse. | |
| | ::: | Tydelig kommunikasjon | Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser. | |
| | ::: | Dele informasjon | Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon. | |
| ^ ^ ^ ^ |
| | Beslutningstaking | Opprettholder en optimal autoritetsgradient | Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger. | |
| | ::: | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer | Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet. | |
| | ::: | Agerer i riktig tid | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | |
| | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet. | |
| ^ ^ ^ ^ |
| | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet | Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen. | |
| | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | |
| | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | |
| | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. | |
| |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ==== Referanser ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} | * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-12-18-1679|Opplæringsforskriften]] |
| * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-06-12-721|Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog]] |
| * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-09-08-2740?q=sikkerhetsforskriften|Sikkerhetsforskriften]] |
| * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BD9C0B914-A699-4760-BDDA-5D28E3A57BA1%7D&file=STY-604973.DOCX&action=default&mobileredirect=true|Kompetansestyring-konsernprosedyre]] |
| * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BAD8EC42C-A799-4F60-BDC0-8B5E81269F2D%7D&file=STY-604550.DOCX&action=default&mobileredirect=true|kompetansestyring av medarbeider som styrer trafikken]] |
| * Krav til opplæringspersonell i Trafikk |
| |
^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/teams/KT_Framforingssikkerhet/Shared Documents/Kompetanse og sikkerhetskultur/04. Prosjekter/Oppdatering av planverk i trafikk/Toglederutdanning/L%C3%A6replan for toglederutdanningen - under oppdatering 1709.docx?d=w8dbd64f9630a497c9dda187d097ad002&csf=1&web=1&e=uDe0lD&xsdata=MDV8MDJ8QW5ldHRlLkx1bmRzZ2FhcmQuQ2hyaXN0aWFuc2VuQGJhbmVub3Iubm98YjI3OWRjMDMyMmJiNDFmMzkxZWEwOGRjZGJhZTI0Zjh8NmVlNTM1ZjIzMDY0NGFjOTgxZDg0Y2ViMmZmNzkwYzZ8MHwwfDYzODYyNjc4ODE4NzM1MDkwMHxVbmtub3dufFRXRnBiR1pzYjNkOGV5SldJam9pTUM0d0xqQXdNREFpTENKUUlqb2lWMmx1TXpJaUxDSkJUaUk2SWsxaGFXd2lMQ0pYVkNJNk1uMD18MHx8fA%3d%3d&sdata=cXkzaUkxeG51ZGp0Q29uaEpndElYTVJNMUMzSXBzUFhGU01WNDFDbEdvND0%3d|Læreplan for toglederutdanningen]] |
| • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert \\ • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ • Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ • Hjelper til ved behov \\ • Søker aktivt informasjon fra andre | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
^ Situasjonsbevissthet og framsynthet ^ | |
| • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt ^ | |
| • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
^ Lederskap ^ | |
| • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| ::: | | |
| |