Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 12:11] – chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/10/03 09:27] (nåværende versjon) – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 21: | Linje 21: | ||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | | Progresjonstester, | + | | Progresjonstester, |
- | | Studentsamtaler | + | | Studentsamtaler |
- | | Loggbok | + | | Loggbok |
- | | Sensorvurderinger | + | | Sensorvurderinger |
- | | Eksamensresultater | + | | Eksamensresultater |
Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, | Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, | ||
Linje 129: | Linje 129: | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | ||
trafikkstyringssentral, | trafikkstyringssentral, | ||
- | student | + | aspirant |
trafikkstyringssentralen. | trafikkstyringssentralen. | ||
Linje 191: | Linje 191: | ||
- | Eksamensform | + | ==== Eksamensform |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
Linje 197: | Linje 197: | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
Linje 223: | Linje 222: | ||
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | ||
til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: | til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: | ||
- | • Felles forståelse av vurderingskriterier | + | * Felles forståelse av vurderingskriterier |
- | • Eksamensinnhold | + | |
- | • Gjennomføring av eksamen | + | |
- | • Sensorveiledning | + | |
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
Linje 232: | Linje 231: | ||
¨ | ¨ | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ Eksamen | + | ^ Periode |
- | | Toglederprøven: | + | | Togledermodul |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | | Fjernstyringsmodul |
- | | Avsluttende praktisk eksamen: | + | | Fjernstyringsmodul |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | | Fjernstyringsmodul |
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
- | For fjernstyringsprøven | + | Ved kontinuasjonseksamen |
- | \\ | ||
- | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 261: | Linje 258: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | ^ Toglederutdanningen | + | ^ Periode |
- | | Toglederprøve | + | | Togledermodul |
- | | Fjernstyringsprøve | + | | Fjernstyringsmodul |
- | | Avsluttende eksamen | + | | Fjernstyringsmodul |
- | | Avsluttende eksamen | + | | Fjernstyringsmodul |
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
Linje 354: | Linje 352: | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | + | ===== Vedlegg 1 ===== |
+ | |||
+ | === Beskrivelser av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter (ITF) === | ||
+ | |||
+ | Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk forventer av en togleder. Atferdsindikatorer er beskrevet under elementer og observerbar atferd. | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **ITF** | ||
+ | | Holdninger | ||
+ | | ::: | Engasjement & Motivasjon | ||
+ | | ::: | Profesjonalitet & Modenhet | ||
+ | | ::: | Medarbeiderskap | ||
+ | ^ | ||
+ | | Situasjonsbevissthet | ||
+ | | ::: | Forstå informasjon | ||
+ | | ::: | Forutse hva som kommer \\ til å skje og jobbe proaktivt | ||
+ | ^ | ||
+ | | Kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Tydelig kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Dele informasjon | ||
+ | ^ | ||
+ | | Beslutningstaking | ||
+ | | ::: | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer | ||
+ | | ::: | Agerer i riktig tid | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | | ||
+ | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | ||
+ | ^ | ||
+ | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | ||
+ | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | ||
+ | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | ||
+ | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler | + | ==== Referanser ==== |
- | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=" | + | * [[https:// |
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | * |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Situasjonsbevissthet | + | |
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Lederskap | + | |
- | | • Anvender rollens myndighet | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |