Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 12:33] – [Tabell] chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/10/03 09:27] (nåværende versjon) – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 21: | Linje 21: | ||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
- | | Progresjonstester, | + | | Progresjonstester, |
- | | Studentsamtaler | + | | Studentsamtaler |
- | | Loggbok | + | | Loggbok |
- | | Sensorvurderinger | + | | Sensorvurderinger |
- | | Eksamensresultater | + | | Eksamensresultater |
Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, | Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, | ||
Linje 129: | Linje 129: | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | ||
trafikkstyringssentral, | trafikkstyringssentral, | ||
- | student | + | aspirant |
trafikkstyringssentralen. | trafikkstyringssentralen. | ||
Linje 191: | Linje 191: | ||
- | Eksamensform | + | ==== Eksamensform |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
Linje 197: | Linje 197: | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
Linje 259: | Linje 258: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
^ Periode | ^ Periode | ||
| Togledermodul | | Togledermodul | ||
Linje 353: | Linje 352: | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere | + | ===== Vedlegg 1 ===== |
+ | === Beskrivelser av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter (ITF) === | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen | + | Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk |
- | {{tablelayout? | + | |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | + | |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon | + | {{tablelayout? |
- | | ::: | | + | ^ **ITF** ^ **ELEMENTER AV ITF** ^ **Observerbar adferd** |
- | | ::: | + | | Holdninger |
- | | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | + | | ::: |
- | | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | + | ^ |
- | | ::: | + | | Situasjonsbevissthet |
- | | ::: | + | | ::: |
- | | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | + | ^ |
- | | ::: | | + | | Kommunikasjon |
- | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | + | | ::: | Tydelig kommunikasjon |
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet | + | | ::: | Dele informasjon |
- | | ::: | + | ^ ^ ^ ^ |
- | | ::: | | + | | Beslutningstaking |
- | | ::: | | + | | ::: | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer |
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | | ::: |
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/ | + | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. |
- | | ::: | | + | ^ |
- | | ::: | + | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering |
- | | ::: | | + | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. |
- | | ::: | + | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver |
- | | ::: | | + | | ::: |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | ==== Referanser ==== |
- | ^ Lederskap | + | * [[https:// |
- | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * [[https:// |
- | | ::: | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |