Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 12:54] – [Vedlegg 1] chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/10/03 09:27] (nåværende versjon) – chrane |
---|
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=","}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} |
| Progresjonstester, tentamener, osv. | Progresjonstester, tentamener, osv. | | | Progresjonstester, tentamener, osv. | itslearning | |
| Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Sensorvurderinger | Studentmappe i saksrom 360 | | | Sensorvurderinger | Studentmappe i saksrom 360 | |
| Eksamensresultater | DRIV | | | Eksamensresultater | DRIV | |
Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. | Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. |
| |
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i |
trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 | trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 |
student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i | aspirant kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i |
trafikkstyringssentralen. | trafikkstyringssentralen. |
| |
| |
| |
Eksamensform | ==== Eksamensform ==== |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. |
| |
| |
| |
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | |
{{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} | {{tablelayout?colwidth="80px,700px"}} |
^ Karakter ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen ^ | ^ Karakter ^ Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen ^ |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px,200px,400px"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px,200px,400px"}} |
^ **ITF** | **ELEMENTER AV ITF** | **Observerbar adferd** | | ^ **ITF** ^ **ELEMENTER AV ITF** ^ **Observerbar adferd** ^ |
| Holdninger | Ansvarsbevissthet | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. | | | Holdninger | Ansvarsbevissthet | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. | |
| ::: | Engasjement & Motivasjon | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen. | | | ::: | Engasjement & Motivasjon | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen. | |
| ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | |
| ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. | | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. | |
| |
| ==== Referanser ==== |
| * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-12-18-1679|Opplæringsforskriften]] |
| * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-06-12-721|Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog]] |
| * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-09-08-2740?q=sikkerhetsforskriften|Sikkerhetsforskriften]] |
| * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BD9C0B914-A699-4760-BDDA-5D28E3A57BA1%7D&file=STY-604973.DOCX&action=default&mobileredirect=true|Kompetansestyring-konsernprosedyre]] |
| * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BAD8EC42C-A799-4F60-BDC0-8B5E81269F2D%7D&file=STY-604550.DOCX&action=default&mobileredirect=true|kompetansestyring av medarbeider som styrer trafikken]] |
| * Krav til opplæringspersonell i Trafikk |
| |
| * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/teams/KT_Framforingssikkerhet/Shared Documents/Kompetanse og sikkerhetskultur/04. Prosjekter/Oppdatering av planverk i trafikk/Toglederutdanning/L%C3%A6replan for toglederutdanningen - under oppdatering 1709.docx?d=w8dbd64f9630a497c9dda187d097ad002&csf=1&web=1&e=uDe0lD&xsdata=MDV8MDJ8QW5ldHRlLkx1bmRzZ2FhcmQuQ2hyaXN0aWFuc2VuQGJhbmVub3Iubm98YjI3OWRjMDMyMmJiNDFmMzkxZWEwOGRjZGJhZTI0Zjh8NmVlNTM1ZjIzMDY0NGFjOTgxZDg0Y2ViMmZmNzkwYzZ8MHwwfDYzODYyNjc4ODE4NzM1MDkwMHxVbmtub3dufFRXRnBiR1pzYjNkOGV5SldJam9pTUM0d0xqQXdNREFpTENKUUlqb2lWMmx1TXpJaUxDSkJUaUk2SWsxaGFXd2lMQ0pYVkNJNk1uMD18MHx8fA%3d%3d&sdata=cXkzaUkxeG51ZGp0Q29uaEpndElYTVJNMUMzSXBzUFhGU01WNDFDbEdvND0%3d|Læreplan for toglederutdanningen]] |
| |