Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:lokal_laereplan_for_txp [2018/08/29 15:12] – opprettet ingrid_dale_bjordal | lp_tr:lokal_laereplan_for_txp [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== TXP lokal ====== | + | ===== Læreplan for lokal opplæring-togekspeditør |
+ | |||
+ | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
+ | Konserndirektør i Kunde og trafikk | ||
+ | |||
+ | ==== Utarbeidet av ==== | ||
+ | HR og Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
+ | |||
+ | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
+ | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
+ | |||
+ | ==== Agressokode === | ||
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1076 - togekspeditør | ||
+ | |||
+ | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
+ | Elektroniske skjemaer for registrering av kompetanse skal benyttes. | ||
+ | Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | |||
+ | Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: | ||
+ | Læremålene skal sikre at togekspeditør få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt sikre at togekspeditør får en god trafikal forståelse. \\ \\ | ||
+ | Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ | ||
+ | Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
+ | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Arbeidsform ==== | ||
+ | Det kreves stor grad av egeninnsats under opplæringen. Togekspeditør skal føre loggbok for praktisk trening under hele opplæringen. Loggboken og eventuelle resultater fra progresjons prøver skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Ved oppfølgings samtaler gis det tilbakemelding på progresjon og egenhet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.\\ \\ | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må bestått eksamen som trafikkstyrer (togekspeditør). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Hovedmål for lokalopplæring for togekspeditør ==== | ||
+ | Opplæringen har som mål å gi togekspeditør de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring ved eget trafikkområde på en sikker og effektiv måte. Opplæringen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør i eget område og ha ansvar for trafikkstyring, | ||
+ | Etter endt opplæring kan togekspeditørens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
+ | følgende innlæringsmål: | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
+ | * Togekspeditør skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | ||
+ | * Togekspeditør skal ha kunnskap om lokale forhold, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. | ||
+ | * Togekspeditør skal ha kunnskap om togekspeditørens rolle i samspill mellom de ulike funskjoenen i forbindelse med trafikkstyring. | ||
+ | * Togekspeditør skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg. | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
+ | * Togekspeditør skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
+ | * Togekspeditør skal kunne betjene tekniske anlegg, samt utføre trafikkstyring. | ||
+ | * Togekspeditør skal kunne bruke dokumentasjon for å håndtere et avvik eller en uønsket hendelse, iverksette tiltak/ | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
+ | * Togekspeditør skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten og togekspeditørens ansvar for å arbeide systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * Togekspeditør skal kunne bygge relasjoner med andre togekspeditører, | ||
+ | * Togekspeditør har forståelse og kan utøve godt samspill med andre funskjoner for å få en sikker og punkltig togframføring. | ||
+ | * Togekspeditør innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | |||
+ | Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis. | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til pensum ==== | ||
+ | Pensum omhandler Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, | ||
+ | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon. | ||
+ | |||
+ | ==== Varighet på teori og praksis ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder. \\ | ||
+ | Togekseditør skal også få en teoretisk/ | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplanen. | ||
+ | |||
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det togekspeditør har gjennomgått av leksjoner før trening på en stasjon. | ||
+ | |||
+ | Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Stasjon | ||
+ | | Alnabru | ||
+ | | Drammen | ||
+ | | Loenga | ||
+ | | Ski | 7 | 5 uker | | | ||
+ | | Trondheim | ||
+ | | Lodalen | ||
+ | | Sundland | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Antall deltakere ==== | ||
+ | Det er opp til hver enkel områdesjef | ||
+ | |||
+ | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet under funksjonene: | ||
+ | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor (FO1288) i Agresso | ||
+ | |||
+ | ==== Områdesjef TXPs ansvar ==== | ||
+ | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen på stasjon, herunder sørge for; | ||
+ | * At togekspeditør på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togekspeditører/ | ||
+ | * Å stille klare forventninger til togekspeditør/ | ||
+ | * At togekspeditør/ | ||
+ | * At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | ||
+ | * Å stille klare forventninger til veilederne | ||
+ | * Sørge for at opplæringen blir mest mulig sammenhengende | ||
+ | * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; | ||
+ | * Egnethet | ||
+ | * Oppmøte | ||
+ | * Interesse og initiativ | ||
+ | * Møte forberedt | ||
+ | * Teoretisk framdrift i forhold til læremål | ||
+ | * Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål | ||
+ | |||
+ | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet**\\ | ||
+ | Områdesjefen eller gruppeleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering under opplæringen ==== | ||
+ | Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Togekspeditør skal ha praksisperioder på stasjonen. Det skal gjennomføres regelmessige progresjonstester underveis i opplæringen. Progresjonsprøven skal da gjenspeile det som står i oppæringsplanen | ||
+ | Områdesjef togekspeditør har ansvar for å melde togekspeditør opp til eksamen når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
+ | |||
+ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Karakter | ||
+ | | 5 | Bestått \\ Togekspeditør overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Togekspeditør viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Togekspeditør overvåker og styrer trafikken effektivt. Togekspeditør evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Togekspeditør viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
+ | | 3 | Bestått \\ Togekspeditør styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Togekspeditør styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Togekspeditør evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Togekspeditør demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Togekspeditør viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Togekspeditør demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ Karakter | ||
+ | | 5 | Bestått \\ Togekspeditør viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Togekspeditør viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | ||
+ | | 3 | Bestått \\ Togekspeditør viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Togekspeditør viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Togekspeditør viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
+ | |||
+ | For å bestå eksamen må togekspeditør oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og togekspeditør vil få veiledning i denne perioden. Oppnår togekspeditør mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
+ | |||
+ | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
+ | Områdesjef togekspeditør oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra kunde og trafikk. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eksamener ==== | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togekspeditør til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom opplæringen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\ | ||
+ | For praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. | ||
+ | |||
+ | Læreplan for lokal opplæring har følgende eksamener: | ||
+ | * For standard stillverk (stillverksprøven tatt på jernbaneskolen): | ||
+ | * Skriftlig prøve på strekningskunnskap 1 time | ||
+ | * For lokale stillverk (på større stasjoner): | ||
+ | * Praktisk/ | ||
+ | * Strekningskunnskap inntil 1 timer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | ^ Togekspeditøropplæring | ||
+ | |Standard stillverk- strekningskunnskap | ||
+ | |Lokalt stillverk- teknisk anlegg| Praktisk/ | ||
+ | |Lokalt stillverk- strekningskunnskap | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | ||
+ | |||
+ | ** Varighet på eksamen** | ||
+ | |**Stasjon**|**Varighet**|**Muntlig/ | ||
+ | |Kongsvinger|1 time| x | | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | ==== Klage på praktisk/ | ||
+ | Togekspeditør kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | ||
+ | |||
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Togekspeditør har mulighet til å klage på eksamensresultater, | ||
+ | |||
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
+ | |||
+ | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Fusk ==== | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togekspeditør uberettiget fortrinn ved vurderingen. | ||
+ | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til områdesjef togekspeditør. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== Krav til praksis etter bestått prøve | ||
+ | |||
+ | Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjonesringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/ | ||
+ | |||