Opplæringen skal sikre at togledere som skal tjenestegjøre på ERTMS Østfoldbanen Østre linje har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene.
Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
Opplæringen skal gi togleder god forståelse på hvordan tog framføres på ERTMS strekning og regelverket knyttet til dette.
Det kreves at man er godkjent togleder ved Trafikkstyringssentralen Oslo.
Opplæringspersonell som skal undervise skal oppfylle følgende kompetansekrav:
Kompetansekrav til sensorer:
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved TSS Oslo. Maks antall deltakere på opplæring samtidig er 10 personer. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 4 dager.
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør eleven i stand til å utføre oppgavene korrekt.
Eksamen vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Standard ved skriftlig eksamen |
5 | Bestått Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togleder til å utføre tjeneste på ERTMS-strekningen Østfoldbanens Østre linje.
Læreplan ERTMS Østfoldbanen Østre linje for togledere i Oslo har en avsluttende eksamen.
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1 time.
Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse i trafikkregler og funksjonalitet for ERTMS strekning. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på eksamen.
For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og togleder vil få veiledning i denne perioden.
Dersom togleder får ikke-bestått på to eksamener, gjennomfører togdriftsleder rutinemessig en oppfølgingssamtale, og avklarer videre forløp. Togleder må gjennomføre ny fullstendig opplæring på ERTMS før ny eksamen kan avlegges.
Det oppnevnes tre sensorer, en av togdriftsleder TSS Oslo, en av fagansvarlig framføringssikkerhet og en av fagansvarlig funksjonell godkjenning. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av instruktører ved TSS Oslo og godkjennes av sensorene. Det utarbeides varierte oppgavesett til eksamen.
Kandidaten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor togdriftsleder innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Kandidaten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Togdriftsleder skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten.
Kandidaten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en kandidat ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.
Fagansvarlig framføringssikkerhet oppnevner en ny sensor og seksjonssjef Funksjonell godkjenning oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.
Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
Mål: Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet
Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS |
Leksjon 2: Generelt om framføring av tog
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS - Driftsmodi - Fjernstyringsanlegg - Sikringsanlegg - Radioblokksentral - Baliser - Akseltellere - Ombordsystemer Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning | Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS |
Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene: - Togbevegelser - Registrering og oppstart - Kjøretillatelse og driftsmodi - Sporbeskrivelser - Hastighetsovervåkning - Opplåsning av togveier og avregistrering - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse - Sammenkobling og deling av tog - Midlertidige skifteområder - Veisikringsanlegg - Systemgrenser Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning |
Mål: Togleder skal gjøre rede for sammenhengen mellom fjernstyring og ERTMS sikringsanlegg og mestre betjening av Ebicos 900
Leksjon 4: Brukergrensesnittet
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP - Operatørgrensesnittet - Oppstart - Innlogging - Dialoger - Bilder - Indikeringer - Symboler |
Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Sporplaner - Togbevegelser - Nødstoppområder - Midlertidige skifteområder - Arbeidsområder - Akseltellere - Togdata - Midlertidige hastighetsreduksjoner - Kommandoer - Automater | Mestre betjening av fjernstyringsanlegget |
Mål: Togleder skal få innføring i trafikkregler for framføring av tog på ERTMS strekning Østfoldbanen Østre linje
Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS: - Definisjoner - Kommunikasjon - Skifting - Klargjøring av tog - Trafikkstyring - Kjøring av tog - Uregelmessigheter og feil - Arbeid i spor - Signaler - Formularer |
Mål: Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekningen Østfoldbanen Østre linje
Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: - Innkjøring til ERTMS- strekning - Framføring av tog - Utkjøring fra ERMTS- strekning - Oppstart inne i området - Sammenkobling og deling av tog - Togkjøring avsluttes |
Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner |
Leksjon 9: Skifting
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting: - Generelt om skifting - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt - Frigi et midlertidig skifteområde - Oppstart av skifting - Kjøring mellom midlertidige skifteområder - Avslutte skifting |
Leksjon 10: Arbeid i spor
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om: - Disponering av strekning for arbeid - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog - Anleggsområde jernbane - Visitasjon - Søk – sperring av spor - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) |
Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse - Forlenget teknisk kjøretillatelse - Håndtering av systemfeil - Feil ved veisikringsanlegg - Oppstart inne i området - Alarmer |
Leksjon 12: Beredskap
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for bestemmelsene om: - Nødsituasjoner - Evakuering av tog - Redning av tog - Brann i tog - Bakking av tog i nødsituasjon |
Mål: Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekning
Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Kryssing med passasjerutveksling - Grensesnitt Ski – Sarpsborg |
Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen Østre linje (TEØ)
Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, Østre linje
Operatørhåndbok for Ebicos 900 for ERTMS
Fjernstyringsinstruks for ERTMS
Foiler brukt i opplæringen