lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2017/04/07 10:14]
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2017/09/11 16:56]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 1: Linje 1:
 +====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør ======
  
 +===== Eier av læreplanen =====
 +
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
 +
 +===== Utarbeidet av =====
 +
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
 +
 +===== Kompetansekrav =====
 +
 +Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør
 +
 +
 +Kurs: Bestått repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år
 +
 +
 +Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. FOR 2002-12-18 nr. 1678 (Helsekravforskriften, jernbanepersonell)
 +
 +
 +===== Kompetansenivå =====
 +
 +Nivå 3: Baneteknikk
 +
 +===== Eksamenskode =====
 +
 +Eksamenskode teorieksamen: 2035
 +
 +===== Kurslengde/omfang =====
 +
 +3 dager inklusiv teoretisk eksamen
 +
 +===== Målgruppe =====
 +
 +Banemontører/-reparatører
 +
 +===== Krav til forkunnskaper =====
 +
 +Ett av følgende:
 +  - Fagbrev for banereparatør
 +  - Fagbrev for banemontør
 +  - Bachelor i jernbaneteknikk
 +
 +===== Innlæringsmål =====
 +
 +**Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor
 +
 +Repetisjon av aktuelle emner innenfor:
 +
 +  * HMS
 +    * Kjenne til verneutstyr som kreves til aktuell arbeidsoppgave
 +    * Kunne utføre “Sikker jobb-analyse” for aktuell jobb
 +  * Sporets underbygning
 +    * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen
 +  * Sporets trasé
 +    * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter
 +    * Kunne bedømme sporets tilstand for trafikk og kunne tolke resultater fra sporgeometrimålinger (f. eks. vindskjevhet, løfteskjema)
 +    * Kunne benytte måleinstrumenter for å gjennomføre kontroll av sporets komponenter og  geometri (eks. bruke spormål/skinnevater og pilhøydemåling med snor)
 +  * Sporets overbygning
 +    * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging
 +    * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)
 +  * Sporveksler
 +    * Kunne vite om  de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger 
 +  * Helsveist spor
 +    * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet
 +    * Bedømme når hastighet må settes ned pga. sporets tilstand
 +    * Kunne gjennomføre utbedring av skinnebrudd
 +    * Kunne gjennomføre utbedring av solslyng
 +  * Dokumentasjon
 +    * Skal kunne kontrollere at all nødvendig dokumentasjon er korrekt utfylt før trafikk settes på sporet etter arbeid
 +  * Anlegg langs sporet
 +    * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel
 +    * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger
 +
 +**Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.
 +
 +**Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter og rette feil.
 +
 +===== Maksimalt antall deltakere =====
 +
 +20
 +
 +===== Kompetansekrav til opplæringspersonell =====
 +
 +Ett av følgende:
 +  * Fagbrev som banemontør/banereparatør med 5 års erfaring
 +  * Bachelor innen bygg&anlegg med 3 års erfaring innen jernbaneteknikk
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
 +
 +===== Prinsipper for prøving/eksamen =====
 +
 +  * Avsluttende teoretisk eksamen.  Varighet 2 timer, 20 spørsmål (flervalgsoppgaver)
 +  * Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse
 +  * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan tidligst gjennomføres etter 14 dager.
 +  * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres
 +  * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk (ikke via nett)
 +  * Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole
 +
 +===== Krav til praksis etter endt opplæring =====
 +Ingen
lp_ba/repetisjonskurs_banemontor_-reparator.txt · Sist endret: 2023/11/24 13:57 av jcs