lp_br:laereplan_fagleder_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/03/27 13:14]
mette_ryghseter
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12]
Linje 1: Linje 1:
-===== Fagleder jernbane ===== 
- 
-=== Utpeking og godkjenning === 
- 
-Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. 
-   
-Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, har oppdaterte godkjenninger innen sitt fag og er godkjent som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste. I tillegg til lokal strekningskunnskap skal vedkommende ha gjennomført pålagt opplæring og bestått eksamen i kurs for fagleder jernbane (Mette: sett inn link til læreplan).  
- 
-Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, GSM-R radio, tiltakskort fagleder jernbane og varslingsliste fra områdets beredskapsplan. 
- 
-Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. 
- 
-=== Opplæring === 
- 
-Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2016 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs.  
- 
-Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet.  
- 
-Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. 
- 
-I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. 
- 
- 
-==== Læreplan fagleder jernbane ==== 
- 
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av Norsk Jernbaneskole.  
- 
-=== Eier av læreplanen === 
-Bane NOR, Infrastrukturdirektøren 
- 
-=== Utarbeidet av === 
-Leder sikkerhet og miljø  
- 
-=== Eksamenskode === 
- 
-Fagleder jernbane 56108  
- 
-=== Sertifikatkode === 
- 
-=== Kurslengde === 
- 
-|Grunnkurs med generell beredskapsopplæring:|2 dager | 
-|El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | 
-|Repetisjonskurs|2 dager | 
- 
-=== Målgruppe === 
- 
-Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. 
- 
-=== Betingelse=== 
- 
-  * Kandidaten må være ansatt i Bane NOR 
-  * Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag 
-  * Kandidaten skal være en del av ordinær driftsberedskap 
-  *  
-=== Krav til forkunnskaper === 
- 
-  * Operativ driftserfaring på jernbanen  
-  * Strekningskompetanse 
-  * Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen 
-  * Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste 
- 
-=== Kompetanse etter gjennomført kurs === 
- 
-Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, togledelse og områdets kriseledelse for hendelser i eller ved Bane NORs infrastruktur.  
- 
-=== Godkjenningsperiode === 
- 
-Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder  
- 
-  * Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), førstehjelp og strekningskunnskap hver 12. måned 
- 
-=== Gjennomføring === 
- 
-  * Teoretisk og praktisk gjennomføring 
-  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget 
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole 
- 
-=== Eksamen === 
- 
- 
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| 
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| 
- 
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. 
- 
-Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.  
- 
-=== Kontinuasjon === 
- 
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| 
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| 
- 
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. 
- 
-Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset.  
- 
-Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.  
- 
-==== Krav til instruktører ==== 
- 
-=== Ansatte i BaneNOR === 
- 
-  * Bestått kurs Grunnkurs beredskap 
-  * Bestått kurs Repetisjonskurs beredskap i tråd med etablert krav om intervall 
-  * Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene 
-  * Inngående kjennskap til Bane NORs regime for beredskap 
-  * Gode pedagogiske evner 
- 
-=== Eksternt instruktørpersonell === 
- 
-  * Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon 
-  * Erfaring fra innsats på skadested 
-  * Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap  
- 
-==== Læringsmål ==== 
- 
-Kandidaten skal forstå:  
- 
-  * sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (KO) 
-  * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet  
-  * de ulike rollene og organisering på et skadested 
-  * lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver 
-  * hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres 
-  * hovedinnholdet i RID regelverket 
-  * merking av farlig gods 
-  * hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last 
- 
-Kandidaten skal kjenne til:  
- 
-  * hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder 
-  * hovedprinsippene for proaktiv ledelse 
-  * hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser 
-  * granskning av uønskede hendelser  
-  * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner 
-  * kommunikasjon med media ved ulykker i på jernbanen 
-  * farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes 
-  * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/oppbevares på Bane NORs infrastruktur 
-  * normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse 
-  * prinsippene for hvordan et skadested organiseres 
-  * hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) 
- 
  
lp_br/laereplan_fagleder_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)