Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/09/11 16:33] – ekstern redigering 127.0.0.1 | lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Fagleder jernbane ===== | ||
- | === Utpeking og godkjenning | + | ===== Tema: Fagleder jernbane (Revidert 18.12.2017) ===== |
- | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. | + | **Fagleders jernbanes funksjon |
- | + | ||
- | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, | + | |
- | Personale som har godkjenning som fagleder | + | Fagleder jernbane representerer Bane NOR på ulykkesstedet i dialog med nødetatene. Fagleder |
- | Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. | + | Fagleder Jernbane er bemyndiget til å framskaffe nødvendig utstyr og ressurser på Bane NORs vegne. |
- | === Opplæring === | + | **Ordning og dekningsgrad** |
- | Tiltakskort for fagleder jernbane | + | Alle driftssatte banestrekninger har en etablert ordning med fagleder jernbane, som dekkes av ressurser |
- | Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. | + | **Utpeking og godkjenning** |
- | Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen. | + | Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. |
- | I tillegg | + | Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, |
+ | Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, | ||
- | ==== Læreplan fagleder jernbane ==== | + | Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen. |
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. | + | **Tiltakskort |
- | === Eier av læreplanen === | + | **Funksjonskrav**** som går direkte på faglederens oppgaver****: |
- | Bane NOR, Infrastrukturdirektøren | + | |
- | === Utarbeidet av === | + | Spor skal kunne sikres for adkomst for nødetater |
- | Leder sikkerhet og miljø | + | |
- | === Eksamenskode === | + | **Ytelsesmål****ene som er definert for å møte funksjonskravet****: |
- | Fagleder jernbane | + | ^ **Ytelsesmål**^**Oslo og omegn**^**By, |
+ | |YTELSESMÅL: | ||
+ | | - Fagleder jernbane må kunne møte i innsatsleders KO innen X timer etter at denne er varslet: | ||
+ | | - Bane NOR skal kunne stille med bistand til transport av hjelp og utstyr fra valgt beredskapsplass innen X timer etter mottatt varsel om alvorlig hendelse eller jernbaneulykke til Togleder: | ||
- | === Sertifikatkode === | + | __Merk__: Ytelsesmålene over er generiske, og er å anse som minimumskrav. På bane- eller objektnivå kan det etableres strengere ytelsesmål basert på objektets beredskapsanalyse. Også disse ytelsesmålene skal fagledere som går vakt for banestrekningen ha kunnskap om. |
- | === Kurslengde === | + | **Opplæring** |
- | |Grunnkurs med generell beredskapsopplæring: | + | Tiltakskort |
- | |El- sikkerhets opplæring | + | |
- | |Repetisjonskurs|2 dager | | + | |
- | === Målgruppe === | + | Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. |
- | Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. | + | Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer |
- | + | ||
- | === Betingelse=== | + | |
- | + | ||
- | * Kandidaten må være ansatt i Bane NOR | + | |
- | * Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag | + | |
- | * Kandidaten skal være en del av ordinær driftsberedskap | + | |
- | * | + | |
- | === Krav til forkunnskaper === | + | |
- | + | ||
- | * Operativ driftserfaring på jernbanen | + | |
- | * Strekningskompetanse | + | |
- | * Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen | + | |
- | * Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste | + | |
- | + | ||
- | === Kompetanse etter gjennomført kurs === | + | |
- | + | ||
- | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, | + | |
- | + | ||
- | === Godkjenningsperiode === | + | |
- | + | ||
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder | + | |
- | + | ||
- | * Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), førstehjelp og strekningskunnskap hver 12. måned | + | |
- | + | ||
- | === Gjennomføring === | + | |
- | + | ||
- | * Teoretisk og praktisk gjennomføring | + | |
- | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | + | |
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole | + | |
- | + | ||
- | === Eksamen === | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | + | |
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | + | |
- | + | ||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | + | |
- | + | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | |
- | + | ||
- | === Kontinuasjon === | + | |
- | + | ||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | + | |
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | + | |
- | + | ||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | + | |
- | + | ||
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | + | |
- | + | ||
- | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== Krav til instruktører ==== | + | |
- | + | ||
- | === Ansatte i BaneNOR === | + | |
- | + | ||
- | * Bestått kurs Grunnkurs beredskap | + | |
- | * Bestått kurs Repetisjonskurs beredskap i tråd med etablert | + | |
- | * Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene | + | |
- | * Inngående kjennskap | + | |
- | * Gode pedagogiske evner | + | |
- | + | ||
- | === Eksternt instruktørpersonell === | + | |
- | + | ||
- | * Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon | + | |
- | * Erfaring fra innsats på skadested | + | |
- | * Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap | + | |
- | + | ||
- | ==== Læringsmål ==== | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | + | ||
- | * sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (KO) | + | |
- | * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | + | |
- | * de ulike rollene og organisering på et skadested | + | |
- | * lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver | + | |
- | * hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres | + | |
- | * hovedinnholdet i RID regelverket | + | |
- | * merking av farlig gods | + | |
- | * hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal kjenne til: | + | |
- | + | ||
- | * hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/ | + | |
- | * hovedprinsippene for proaktiv ledelse | + | |
- | * hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser | + | |
- | * granskning | + | |
- | * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | + | |
- | * kommunikasjon med media ved ulykker i på jernbanen | + | |
- | * farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes | + | |
- | * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | + | |
- | * normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse | + | |
- | * prinsippene for hvordan et skadested organiseres | + | |
- | * hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) | + | |
+ | I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde. | ||
+ | \\ |