lp_el:innforing_i_trafikksikkerhetsfaget
Denne versjonen (2024/12/02 13:17) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1

Læreplan: Trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet

Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).

Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.

Eier av læreplanen

Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR

Utarbeidet av

Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet)

Forankring

Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok

Kurskode

Kurskode etableres av kompetanseleverandør

Elsikkerhetskort kode

Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS

Kurslengde

Estimert tid: 3 dager

Maks antall deltakere

Teoretisk opplæring i klasserom, fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.

Målgruppe

Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær ved Bane NORs infrastruktur.

Betingelser

  • Kursdeltaker skal ha fylt 18 år
  • Kurset skal foregå på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk
  • Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkl. sluttvurdering forutsetter minimum 100% oppmøte i løpet av alle kursets moduler. (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær)

Unntak

Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som:

  • Hovedsikkerhetsvakt (HSV) og/eller
  • Lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning
  • Eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen. Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle

Krav til instruktørpersonell

Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. Se retningslinjer her: Retningslinjer for godkjenning av instruktører

Krav til deltakers forkunnskaper

Kurs deltaker skal:

  • Beherske Norsk skriftlig og muntlig
  • Ha gjennomført og bestått grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2429 med fordypning i Bane NORs høyspenningsanlegg, eller
  • Grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2431 inkl. grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg

Gjennomføring

Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.

Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanene skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.

Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører iht. Retningslinjer for godkjenning av instruktører Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan.

Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575.

Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver.

Avsluttende prøve

Modul 3: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)

  • Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet
  • Prøven er bestått dersom minimum 75% er korrekt besvart, spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang
  • Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke. Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt. Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk.

Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes.

Godkjente hjelpemidler er:

  • Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
  • Egne notater

Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring

Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring.

Læringsutbytte

Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor iht. Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter.

Kunnskaper

Etter endt opplæringen skal kursdeltaker forstå:

  • hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen
  • hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR
  • hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger
  • betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning
  • hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt
  • hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer
  • hvordan å bruke grafisk rute
  • krav til kommunikasjon og bruk av togradio
  • samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN)

Ferdigheter

Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kunne:

  • grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor
  • planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon
  • etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling
  • bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN)
  • hente og bruke grafiske ruter
  • bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer
  • arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell
  • arbeide etter arbeidsformene «disponering for arbeid», «disponerende arbeidstog», «anleggsområde jernbane», «arbeidsbrudd» og «avstengt område»
  • bruke togradio (GSM-R)
  • samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller
  • bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt

Generell kompetanse

Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kjenne til:

  • Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet
  • krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt
  • hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner
  • førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet

Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:

  • STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur - prosedyre
  • STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
  • STY-603526 Førerens regelbok

Dokumentasjon

Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.

Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.

Godkjenningsperiode

Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått avsluttende prøve er 13 måneder, fornyelse av godkjenning skjer gjennom repetisjonskurs i Driftsleders instrukser med FSE og førstehjelp.

lp_el/innforing_i_trafikksikkerhetsfaget.txt · Sist endret: 2024/12/02 13:17 av andlis