Denne versjonen (2024/12/02 13:17) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1
Læreplan: Trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet
Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen
Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR
Utarbeidet av
Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet)
Forankring
Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
Kurskode
Kurskode etableres av kompetanseleverandør
Elsikkerhetskort kode
Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS
Kurslengde
Maks antall deltakere
Teoretisk opplæring i klasserom, fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
Målgruppe
Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær ved Bane NORs infrastruktur.
Betingelser
Kursdeltaker skal ha fylt 18 år
Kurset skal foregå på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk
Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkl. sluttvurdering forutsetter minimum 100% oppmøte i løpet av alle kursets moduler. (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær)
Unntak
Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som:
Hovedsikkerhetsvakt (HSV) og/eller
Lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning
Eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen. Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle
Krav til instruktørpersonell
Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan
arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.
Se retningslinjer her: Retningslinjer for godkjenning av instruktører
Krav til deltakers forkunnskaper
Kurs deltaker skal:
Beherske Norsk skriftlig og muntlig
Ha gjennomført og bestått grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2429 med fordypning i Bane NORs høyspenningsanlegg, eller
Grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2431 inkl. grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg
Gjennomføring
Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanene skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.
Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører iht. Retningslinjer for godkjenning av instruktører
Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan.
Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575.
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver.
Avsluttende prøve
Modul 3: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet
Prøven er bestått dersom minimum 75% er korrekt besvart, spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang
Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke. Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt. Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk.
Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes.
Godkjente hjelpemidler er:
Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring
Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring.
Læringsutbytte
Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor iht. Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter.
Kunnskaper
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker forstå:
hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen
hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR
hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger
betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning
hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt
hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer
hvordan å bruke grafisk rute
krav til kommunikasjon og bruk av togradio
samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN)
Ferdigheter
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kunne:
grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor
planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon
etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling
bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN)
hente og bruke grafiske ruter
bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer
arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell
arbeide etter arbeidsformene «disponering for arbeid», «disponerende arbeidstog», «anleggsområde jernbane», «arbeidsbrudd» og «avstengt område»
bruke togradio (GSM-R)
samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller
bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt
Generell kompetanse
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kjenne til:
Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet
krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt
hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner
førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet
Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:
STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur - prosedyre
STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
STY-603526 Førerens regelbok
Dokumentasjon
Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.
Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.
Godkjenningsperiode
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått avsluttende prøve er 13 måneder, fornyelse av godkjenning skjer gjennom repetisjonskurs i Driftsleders instrukser med FSE og førstehjelp.