lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2018/01/23 14:02]
torgeir_blesvik [Læringsmål]
lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12]
Linje 1: Linje 1:
-====== Læreplan: Fagleder jernbane ====== 
  
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet 
- 
-[[https://trv.jbv.no/jk/doku.php?id=lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane|https://trv.Bane NOR.no/jk/doku.php?id=lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane]]  
- 
-===== Eier av læreplanen ===== 
- 
-Bane NOR, Infrastrukturdirektøren 
- 
-===== Utarbeidet av ===== 
- 
-Leder sikkerhet og miljø  
- 
-===== Eksamenskode ===== 
- 
-Fagleder jernbane 56108  
- 
-===== Sertifikatkode ===== 
- 
-===== Kurslengde ===== 
- 
-|Grunnkurs med generell beredskapsopplæring:|2 dager | 
-|El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | 
-|Repetisjonskurs|1 dag | 
-|Lokal kjenntmannsrunde (etter hvert grunn- og repetisjonskurs) |1 dag| 
- 
-===== Målgruppe ===== 
- 
-Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. 
- 
-===== Betingelse ===== 
- 
-  - Kandidaten må være ansatt i Bane NOR 
-  - Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag 
-  - Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt, herunder tverrfaglig beredskap, værvakt eller spesifikt for Oslokorridoren/Øst: trafikkstyring  
-===== Egnethet ===== 
- 
-  - Fagleder jernbane skal inneha en lederfunksjon i en innsatsledelse, og kandidater som skal fylle funksjonen må velges blant personer med egnethet til å lede andre, inkludert foretakene, i en hektisk og krevende innsats.  
-===== Krav til forkunnskaper ===== 
- 
-  - Operativ driftserfaring på jernbanen  
-  - Strekningskompetanse 
-  - Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen 
-  - Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) eller trafikkstyring med tilhørende sikkerhetstjeneste  
-===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== 
- 
-Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, togledelse og områdets kriseledelse for hendelser i eller ved Bane NORs infrastruktur.  
- 
-===== Godkjenningsperiode ===== 
- 
-Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år  
- 
-  - Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) inkludert førstehjelp hver 12. måned for de som skal utøve funksjonen på elektrifiserte strekninger 
-===== Gjennomføring ===== 
- 
-  - Teoretisk og praktisk gjennomføring 
-  - Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget 
-  - Kurset arrangeres og administreres av Infrastrukturdivisjonen 
-===== Eksamen ===== 
- 
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| 
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| 
- 
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. 
- 
-Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.  
- 
-===== Kontinuasjon ===== 
- 
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| 
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| 
- 
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. 
- 
-Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset.  
- 
-Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.  
- 
-===== Krav til instruktører  ===== 
- 
-Krav til instruktører ansatt i Bane NOR 
- 
-  - Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene 
-  - Inngående kjennskap til Bane NORs styrende dokumenter for beredskap 
-  - Gode pedagogiske evner 
- 
-Krav til eksternt instruktørpersonell 
- 
-  - Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon 
-  - Erfaring fra innsats på skadested 
-  - Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap  
-===== Læringsmål ===== 
- 
-Kandidaten skal forstå:  
- 
-  - sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (ILKO) 
-  - samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet  
-  - de ulike rollene og organisering på et skadested 
-  - lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver 
-  - hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres 
-  - hovedinnholdet i RID regelverket 
-  - hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last 
-Kandidaten skal kjenne til:  
- 
-  - hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder 
-  - hovedprinsippene for proaktiv ledelse 
-  - hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser 
-  - granskning av uønskede hendelser  
-  - de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner 
-  - kommunikasjon med media ved ulykker på jernbanen 
-  - farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes 
-  - fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/oppbevares på Bane NORs infrastruktur 
-  - normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse 
-  - prinsippene for hvordan et skadested organiseres 
-  - hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) 
lp_el/laereplan_for_fagleder_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)