Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2018/01/23 14:02] torgeir_blesvik [Læringsmål] |
lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan: Fagleder jernbane ====== | ||
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet | ||
- | |||
- | [[https:// | ||
- | |||
- | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
- | |||
- | Bane NOR, Infrastrukturdirektøren | ||
- | |||
- | ===== Utarbeidet av ===== | ||
- | |||
- | Leder sikkerhet og miljø | ||
- | |||
- | ===== Eksamenskode ===== | ||
- | |||
- | Fagleder jernbane 56108 | ||
- | |||
- | ===== Sertifikatkode ===== | ||
- | |||
- | ===== Kurslengde ===== | ||
- | |||
- | |Grunnkurs med generell beredskapsopplæring: | ||
- | |El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | | ||
- | |Repetisjonskurs|1 dag | | ||
- | |Lokal kjenntmannsrunde (etter hvert grunn- og repetisjonskurs) |1 dag| | ||
- | |||
- | ===== Målgruppe ===== | ||
- | |||
- | Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. | ||
- | |||
- | ===== Betingelse ===== | ||
- | |||
- | - Kandidaten må være ansatt i Bane NOR | ||
- | - Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag | ||
- | - Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt, herunder tverrfaglig beredskap, værvakt eller spesifikt for Oslokorridoren/ | ||
- | ===== Egnethet ===== | ||
- | |||
- | - Fagleder jernbane skal inneha en lederfunksjon i en innsatsledelse, | ||
- | ===== Krav til forkunnskaper ===== | ||
- | |||
- | - Operativ driftserfaring på jernbanen | ||
- | - Strekningskompetanse | ||
- | - Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen | ||
- | - Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) eller trafikkstyring med tilhørende sikkerhetstjeneste | ||
- | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== | ||
- | |||
- | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, | ||
- | |||
- | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
- | |||
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år | ||
- | |||
- | - Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) inkludert førstehjelp hver 12. måned for de som skal utøve funksjonen på elektrifiserte strekninger | ||
- | ===== Gjennomføring ===== | ||
- | |||
- | - Teoretisk og praktisk gjennomføring | ||
- | - Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
- | - Kurset arrangeres og administreres av Infrastrukturdivisjonen | ||
- | ===== Eksamen ===== | ||
- | |||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
- | |||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
- | |||
- | ===== Kontinuasjon ===== | ||
- | |||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
- | |||
- | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
- | |||
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | ||
- | |||
- | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | |||
- | ===== Krav til instruktører | ||
- | |||
- | Krav til instruktører ansatt i Bane NOR | ||
- | |||
- | - Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene | ||
- | - Inngående kjennskap til Bane NORs styrende dokumenter for beredskap | ||
- | - Gode pedagogiske evner | ||
- | |||
- | Krav til eksternt instruktørpersonell | ||
- | |||
- | - Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon | ||
- | - Erfaring fra innsats på skadested | ||
- | - Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap | ||
- | ===== Læringsmål ===== | ||
- | |||
- | Kandidaten skal forstå: | ||
- | |||
- | - sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (ILKO) | ||
- | - samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | ||
- | - de ulike rollene og organisering på et skadested | ||
- | - lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver | ||
- | - hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres | ||
- | - hovedinnholdet i RID regelverket | ||
- | - hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last | ||
- | Kandidaten skal kjenne til: | ||
- | |||
- | - hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder | ||
- | - hovedprinsippene for proaktiv ledelse | ||
- | - hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser | ||
- | - granskning av uønskede hendelser | ||
- | - de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | ||
- | - kommunikasjon med media ved ulykker på jernbanen | ||
- | - farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes | ||
- | - fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | ||
- | - normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse | ||
- | - prinsippene for hvordan et skadested organiseres | ||
- | - hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) |