Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_el:laereplan_tverrfaglig_beredskap_linjen_kl [2017/09/19 10:51] jcs [Krav til instruktørpersonell] |
lp_el:laereplan_tverrfaglig_beredskap_linjen_kl [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan: Tverrfaglig beredskap linjen for kl ====== | ||
- | |||
- | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
- | |||
- | Bane NOR, infrastrukturdirektør | ||
- | |||
- | ===== Utarbeidet av ===== | ||
- | |||
- | Bane NOR, Infrastruktur | ||
- | |||
- | ===== Eksamenskode ===== | ||
- | 61526 | ||
- | ===== Sertifikatkode ===== | ||
- | |||
- | ===== Kurslengde ===== | ||
- | |||
- | ca. 5 dager | ||
- | |||
- | ===== Målgruppe ===== | ||
- | |||
- | KL-montører/ | ||
- | |||
- | ===== Betingelse ===== | ||
- | |||
- | Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk | ||
- | |||
- | ===== Krav til forkunnskaper ===== | ||
- | |||
- | * Fagbrev som KL-montør/ | ||
- | * Bør ha typegodkjenning som fører på aktuelle arbeidsmaskiner | ||
- | |||
- | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== | ||
- | |||
- | Kunnskap om: | ||
- | * Over/ | ||
- | * Vannet som skadefaktor | ||
- | * Anlegg i værutsatte områder | ||
- | * Snø og isrydding | ||
- | * Kontroll og midlertidige tiltak på drenering | ||
- | * Is i tunneler og skjæringer | ||
- | * Minste tverrsnitt | ||
- | * Bruk av verktøy som benyttes til feilretting i baneanleggene | ||
- | * HMS | ||
- | Kjennskap til: | ||
- | * Årsaker til og utbedring av; skinnebrudd og solslyng | ||
- | * Helsveist spor. | ||
- | * Måling av pilhøyder | ||
- | * Vindskjevheter i sporet, samt tiltak i forbindelse med midlertidig utbedring. | ||
- | * Midlertidig utbedring av sporvidde | ||
- | * Akutte feil som kan oppstå i sporveksler | ||
- | * Plattformer og planoverganger | ||
- | * Bruenes over/ | ||
- | |||
- | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
- | |||
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er 3 år | ||
- | |||
- | ===== Gjennomføring ===== | ||
- | |||
- | * Teoretisk undervisning | ||
- | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget | ||
- | |||
- | ===== Maks, antall deltakere ===== | ||
- | |||
- | * Ikke angitt | ||
- | |||
- | ===== Eksamen ===== | ||
- | |||
- | * Skriftlig | ||
- | |||
- | Bestått eksamen ved minimum 75 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
- | |||
- | ===== Kontinuasjon ===== | ||
- | |||
- | Ved ikke bestått eksamen må kandidaten ta nytt kurs og ny eksamen | ||
- | |||
- | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
- | |||
- | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Mål ===== | ||
- | |||
- | Kandidaten skal etter endt opplæring ha tilstrekkelig kunnskap om baneanleggene for å ivareta sin personlige sikkerhet. | ||
- | |||
- | Kandidaten skal ha generell kunnskap om over- og underbygningens oppbygging. | ||
- | |||
- | Kandidaten skal ha kunnskap om anlegg i værutsatt område i forhold til snø/is, drenering og fare for ras. | ||
- | |||
- | Videre skal kandidaten kunne være med å bruke verktøy som benyttes til feilretting i sporanleggene. | ||