Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan Sporvekseldrivmaskin Alstom MET
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
Eier av læreplanen Jernbaneverket, Teknologi Utarbeidet av Christopher Schive Eksamenskode Sertifikatkode Sporvekselkontrollør:
Kontrollør signal: Sikkerhetskontrollør signal: Sluttkontrollør F: Sluttkontrollør S:
Kurslengde
Grunnkurs for montører 3 dager Grunnkurs for prosjekterende 3 dager Repetisjonskurs for montører 1 dag Repetisjonskurs for prosjekterende 1 dag
Målgruppe Sporvekselkontrollør, Kontrollør signal, Sikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. Betingelse Kurset for montører og prosjekterende er samme kurs.
For montører Grunnkurset inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet.
For godkjenner av sporvekseldrivverk Opplæring i funksjonen “godkjenner av sporvekseldrivverk” gis av instruktører som innehar denne godkjenningen, etter et individuelt opplæringsløp. Eksamen i dette er å utføre en selvstendig gjennomføring av godkjenningsprosessen. Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget Eller • Bestått kurs i signalfag for ingeniører. Kompetanse etter gjennomført kurs • Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller • Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: • 2 år og 2 måneder Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: • Bestått FSE med signalfaglig vinkling • Deltakelse på førstehjelp • Bestått kurs i NEK 400 • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører) For Sluttkontrollører gjelder også: • Bestått “Sluttkontrollørkurs” • Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring. • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. Maks antall deltakere Grunnkurs for montører 4 deltakere
Grunnkurs for prosjekterende 4 deltakere Repetisjonskurs for montører 4 deltakere Repetisjonskurs for prosjekterende 4 deltakere
Eksamen Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time
Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer Repetisjonskurs for montører Flervalgseksamen, ca 1 time Repetisjonskurs for prosjekterende Flervalgseksamen, ca 1 time Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
Kontinuasjon Grunnkurs for montører Skriftlig eksamen, ca 2 timer + Praktisk eksamen ca 1 time
Grunnkurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer Repetisjonskurs for montører Praktisk eksamen, ca 2 timer Repetisjonskurs for prosjekterende Skriftlig eksamen, ca 2 timer Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd.
Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten ta nytt grunnkurs. Dette kurset er å anse som repetisjonsdager før eksamen av 3. gangs forsøk avlegges.
Dersom kandidaten ikke står på dette forsøket må vedkommende starte kompetanseprogrammet på nytt. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 3. gangs eksamen. Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. • Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014.
Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende regelverk for dette.
Mål
Sporvekseldrivmaskin Alstom MET
Kandidaten skal kunne:
- forstå oppbyggingen av drivmaskinen - forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen. - foreta bytte av komponenter og moduler - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen Sporvekseldrivmaskin Alstom MET
For godkjenner av sporvekseldrivverk Kandidaten skal kunne: - forestå og godkjenne installering av sporvekseldrivmaskin Alstom MET