lp_sa:drivmaskin_bsg_9

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:drivmaskin_bsg_9 [2016/12/23 11:11]
lp_sa:drivmaskin_bsg_9 [2017/06/13 10:59]
jcs [Godkjenningsperiode]
Linje 1: Linje 1:
 +====== Læreplan: Drivmaskin BSG 9 ======
 +
 +====== Eier av læreplanen ======
 +
 +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk
 +
 +====== Utarbeidet av ======
 +
 +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk
 +
 +===== Kurs- og sertifikatkoder =====
 +
 +^  Funksjon  ^  Kurs  ^  Kurskode  ^  Sertifikatkode  ^
 +| Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs((Grunnkurs inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører)) |  88457  |  8450  |
 +| Kontrollør |:::|::: 8451  |
 +| Sikkerhetskontrollør |:::|::: 8452  |
 +
 +
 +
 +====== Kurslengde ====== 
 +
 +  * Repetisjonskurs: 1 dag
 +
 +====== Målgruppe ======
 +  * Sporvekselkontrollør
 +  * Kontrollør signal
 +  * Sikkerhetskontrollør signal
 +
 +
 +====== Krav til forkunnskaper ======
 +  * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør 
 +eller 
 +  * Bestått kurs i signalfag for ingeniører.
 +
 +====== Kompetanse etter gjennomført kurs ======
 +
 +Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet.
 +
 +====== Godkjenningsperiode ======
 +
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er:
 +
 +  * 5 år og 2 måneder
 +
 +Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
 +
 +  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling
 +  * Deltakelse på førstehjelp
 +  * Bestått kurs i NEK 400
 +  * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører).
 +
 +====== Gjennomføring ======
 +  * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. 
 +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
 +  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole.
 +  * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.
 +
 +
 +====== Maks antall deltakere ======
 +|Grunnkurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis|
 +|Repetisjonskurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis|
 +
 +====== Eksamen ======
 +|Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time|
 +|Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time|
 +
 +Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
 +
 +====== Kontinuasjon ======
 +|Grunnkurs|Praktisk eksamen|
 +|Repetisjonskurs|Praktisk eksamen|
 +
 +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
 +
 +Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.
 +
 +====== Krav til instruktørpersonell ======
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
 +====== Mål ======
 +
 +**Drivmaskin BSG9**
 +
 +Kandidaten skal kunne:
 +
 +  * Forstå oppbyggingen av drivmaskinen
 +  * Forstå bruken av og funksjonen til drivmaskinen.
 +  * Foreta bytte av komponenter  
 +  * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget
 +  * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen.
 +
 +Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold.
  
lp_sa/drivmaskin_bsg_9.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)