lp_sa:signalfag_for_ingeniorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2019/06/05 13:07]
jcs [Mål for grunnmodul]
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2020/05/07 13:06]
jcs [Mål for grunnmodul]
Linje 64: Linje 64:
 Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt. Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
 ===== Fravær ===== ===== Fravær =====
-Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.+Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset.
  
 ===== Krav til instruktørpersonell ===== ===== Krav til instruktørpersonell =====
Linje 73: Linje 73:
  
 Kandidaten skal kjenne til:  Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling +  * Jernbanens historie i Norge 
- +  * Signalanleggets rolle for togframføring/ hva signalanlegget skal løse (sluttbrukerperspektivet)
-Kandidaten skal forstå: +
-  * Togframføring i praksis, herunder simulator, modelljernbane og stillerapparat+
   * Ulike roller innen trafikkavvikling   * Ulike roller innen trafikkavvikling
-  * Bruken av skjematisk plan og forriglingstabell og betydningen av disse+  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk) 
 +  * Togframføring med ERTMS
  
-==== Grunnleggende sikkerhet ====+==== Prinsipper for signalanlegg ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * RAMS-standardene +  * Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS) 
-  * Bane NORs arbeidsprosesser +  * Grunnleggende prinsipper for signalanlegg, herunder sikringsanlegg, togdeteksjon, sporvekselutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg (figur TRV
-  * Sikkerhetsstyring +  * Ulike typer av signalanlegg
-  * Forskriftskrav for ibruktakelse av anlegg +
-  * Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA+
-  * Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis +
-  * Dagens trusselbilde i forbindelse med security/sikring i Bane NOR+
  
-Kandidaten skal kunne+==== Praksis ==== 
-  * Sende melding og søknad + 
-  * Utarbeide RAMS-dokumentasjon, herunder styrende dokumenter, systemdefinisjon, RAM-analyse og kravspesifikasjon+Kandidaten skal kjenne til
 +  * De ulike komponentene i et signalanlegg (befaring i skolens anlegg)
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
-  * Innhold i og gjennomføring av en risikoanalyse +  * Togframføring praksis (eks. modelljernbanen og simulator)
-  * Roller i og tilknyttet prosjekter og godkjenningsprosess/-aktiviteter +
-  * Hensikten med sikkerhetsbevis +
  
 ==== Regelverk ==== ==== Regelverk ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, trafikkregelverket og andre relevante regelverk +  * Sammenhengen mellom teknisk regelverk og andre regelverk 
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, tekniske spesifikasjoner og veiledninger+  * Engineering guidelines 
  
 Kandidaten skal kunne:  Kandidaten skal kunne: 
Linje 111: Linje 104:
  
 Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks
-  * Hensikt +  * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon
-  * Omfang +
-  * Inndeling +
-  * Gyldighet +
-  * Dispensasjonsordning +
-  * Distribusjon og revisjon+
  
-==== Prosjektgjennomføring ====+==== Verktøy for prosjektgjennomføring ====
  
-Kandidaten skal kjenne til+Kandidaten skal kunne
-  * Prosessen fra prosjektbestilling til -utredning+  * Benytte Autocad til enkle prosjekteringsoppgaver 
  
-Kandidaten skal forstå: +==== Innføring i arbeidsprosesser for signal  ====
-  * Oppgavene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon +
-  * Rollene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon +
- +
-==== Prosjektering ====+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * ProArc +  * RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser 
-  * Banedata innsyn +  * Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser 
-  * Strekningsanalyse (målevogn) +  * De ulike planfasene, og viktigste leveranser i disse
-  * Dokumenthåndteringsprogram (saksrom)+
  
 Kandidaten skal kunne: Kandidaten skal kunne:
-  * Bruke databasert tegneverktøy til enkle oppgaver+  * Navigere i signals arbeidsprosesser
  
-==== Sikringsanlegg/forrigling ====+==== Systemdefinisjon ====
  
-Kandidaten skal forstå+Kandidaten skal kjenne til
-  * Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, herunder togdeteksjon, sporveksel- og sporsperreutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg +  * Kontroll av grunnlagsdata 
-  * Forriglingsutrustning, herunder: +  * Systemdefinisjon (tekstdokumentet (skjematisk plan og forriglingstabell dekkes i egen modul)
-    * Hva som styrer en sporveksel (kjenne til migrasjon mellom eksiterende anlegg og ERTMS/Siemens drivmaskin+  Sikkerhetsanalyse 
-    Innstilling og utløsning av togveier +  Melding til SJT
-    Innstilling og utløsning av linjeblokk +
-    * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk +
-    * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon +
-    * Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg +
-    * Lokal forrigling versus sentral forrigling +
-    * Relebaserte sikringsanlegg versus programvarebaserte sikringsanlegg / programvarebaserte sikringsanlegg med ERTMS standard+
  
-==== Veisikringsanlegg ====+Kandidaten skal kunne: 
 +  * Utarbeide enkel systemdefinisjon 
 + 
 +==== Kravspesifikasjon====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Ulike type veisikringsanlegg +  * Hensikten med og innholdet i en kravspesifikasjon, herunder forriglingstabell, skjematisk plan, ATC-kodetabell, kravsporingsmatrise og trafikal godkjenning
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget +
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsningsfeltene +
-  * Batterianleggets funksjoner +
-  * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg+
  
-==== Hastighetsovervåking ====+==== Skjematisk plan og forriglingstabell/forriglingsparametre ====
  
 Kandidaten skal kjenne til:  Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Grunnbegreper og systemforståelse +  * Ulike typer av skjematiske planer 
-  * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter +  * Prinsipper for togveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
-  * Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse  +  * Prinsipper for skifteveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
-  * Lenking av signalbalisegrupper +  * Prinsipper for lokalområder, samt frigiving og oppheving av disse  
-  * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper +  * Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse  
-  * Hastighetsovervåkning i forbindelse med utbyggingsområde +  * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne 
-  * Annullering av balisegrupper +  * Kravsporing 
-  * Krysningsbarriere + 
-  * Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg +Kandidaten skal kunne: 
-  * Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning +  * Prosjektere endringer på skjematisk plan og forriglingstabell 
-  * ATC versus ETCS+ 
 +Kandidaten skal forstå: 
 +  * Bruken og betydning av skjematiske planer  
 +  * Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne
  
 ==== Betjeningsanlegg ==== ==== Betjeningsanlegg ====
lp_sa/signalfag_for_ingeniorer.txt · Sist endret: 2024/02/26 09:17 av waja