lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2013/11/28 09:28]
jcs opprettet
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2017/06/13 12:14]
jcs [Målgruppe]
Linje 1: Linje 1:
-Sporsperredrivmaskin Bela+====== Læreplan: Sporsperredrivmaskin Bela ====== 
 +  
 +====== Eier av læreplanen ======
  
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.  +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk
-Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. +
  
-  +====== Utarbeidet av ====== 
-Eier av læreplanen Jernbaneverket, Teknologi + 
-Utarbeidet av Christopher Schive +Bane NOR,  Digitalisering og teknologi, Teknologi og regelverk 
-Eksamenskode  + 
-Sertifikatkode  +===== Kurs- og sertifikatkoder ===== 
-  Sporvekselkontrollør:  + 
- Kontrollør signal:  +^  Funksjon  ^  Kurs  ^  Kurskode  ^  Sertifikatkode  ^ 
- Sikkerhetskontrollør signal:  +Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs((Grunnkurs inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører)) |  88511  |  8510  | 
- Sluttkontrollør F:  +Kontrollør |:::|  88513  |  8511  | 
- Sluttkontrollør S:  +Sikkerhetskontrollør |:::|:::|  8512  | 
-  + 
-Kurslengde  +====== Kurslengde ====== 
- Grunnkurs 1 dag + 
-  +  Repetisjonskurs1 dag 
- Repetisjonskurs  1 dag + 
- Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. +====== Målgruppe ======  
-Målgruppe SporvekselkontrollørKontrollør signalSikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. +  * Sporvekselkontrollør 
-Betingelse For montører +  * Kontrollør signal 
-Grunnleggende kompetanse inngår grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet.  +  * Sikkerhetskontrollør signal 
-For prosjekterende + 
-Grunnleggende kompetanse inngår grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører”+ 
 +====== Krav til forkunnskaper ====== 
 +  * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør  
 +eller  
 +  * Bestått kurs signalfag for ingeniører
 + 
 +====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== 
 + 
 +Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig systemet. 
 + 
 +====== Godkjenningsperiode ======  
 + 
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
 + 
 +  * 5 år og 2 måneder
  
-Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. 
-Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør  
-Eller  
-• Bestått kurs i signalfag for ingeniører. 
-Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet 
-Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
-• 5 år og 2 måneder 
 Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
-Bestått FSE med signalfaglig vinkling + 
-Deltakelse på førstehjelp +  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling 
-Bestått kurs i NEK 400 +  Deltakelse på førstehjelp 
-Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører)+  Bestått kurs i NEK 400 
 +  Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører)
 For Sluttkontrollører gjelder også: For Sluttkontrollører gjelder også:
-Bestått “Sluttkontrollørkurs” + 
-• Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd +  * Bestått “Sluttkontrollørkurs” 
-Gjennomføring Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig.  + 
-Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. +====== Gjennomføring ======  
-Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole+  * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig.  
-Maks antall deltakere Grunnkurs  6 deltakere i teori +  Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. 
-6 deltakere i praksis+  Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]]
 +====== Maks antall deltakere ====== 
 +|Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| 
 +|Repetisjonskurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis|
   
- Repetisjonskurs 6 deltakere i teori +====== Eksamen ======  
-6 deltakere i praksis+|Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| 
 +|Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time|
   
-Eksamen Grunnkurs Skriftlig eksamen, ca 1 time +Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes uliktgitt spørsmålenes art og omfang. 
-  + 
- Repetisjonskurs  Skriftlig eksamen, ca 1 time+====== Kontinuasjon ====== 
 +|Grunnkurs|Praktisk eksamen| 
 +|Repetisjonskurs|Praktisk eksamen|
   
- Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
-Kontinuasjon Grunnkurs Praktisk eksamen +
-  +
- Repetisjonskurs Praktisk eksamen +
-  +
- Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. +
  
 Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.
-Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. 
-• Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. 
-• Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. 
  
-Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører i h.h.t gjeldende regelverk for dette.+====== Krav til instruktørpersonell ====== 
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. 
 + 
 +====== Mål ======
  
-+Kandidaten skal forstå: 
 +  * oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget 
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen
  
-Mål+Kandidaten skal kunne:
  
-Drivmaskin Bela for sporsperre +  * foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela 
- Kandidaten skal kunne: +  foreta bytte av komponenter  
-- forstå oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela +
-- foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela +
-- foreta bytte av komponenter   +
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget +
-- forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen+
  
 Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold.
  
lp_sa/sporsperredrivmaskin_bela.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)