lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2017/06/13 12:11]
jcs
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2017/06/13 12:14]
jcs [Mål]
Linje 17: Linje 17:
  
 ====== Kurslengde ====== ====== Kurslengde ======
-  * Grunnkurs: 1 dag+
   * Repetisjonskurs: 1 dag   * Repetisjonskurs: 1 dag
-  
-Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. 
  
 ====== Målgruppe ======  ====== Målgruppe ======
Linje 28: Linje 26:
   * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende.   * Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende.
  
-====== Betingelse ======  
- 
-**For montører** 
- 
-Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet.  
- 
-**For prosjekterende** 
- 
-Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører”. 
- 
-Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. 
  
 ====== Krav til forkunnskaper ====== ====== Krav til forkunnskaper ======
Linje 47: Linje 34:
 ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ======
  
-Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet.+Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet.
  
 ====== Godkjenningsperiode ======  ====== Godkjenningsperiode ======
Linje 66: Linje 53:
   * Bestått “Sluttkontrollørkurs”   * Bestått “Sluttkontrollørkurs”
  
-====== Gjennomføring ======+====== Gjennomføring ======
   * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig.    * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. 
   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. +  * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]].
-  * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.+
 ====== Maks antall deltakere ====== ====== Maks antall deltakere ======
 |Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| |Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis|
Linje 94: Linje 80:
 ====== Mål ====== ====== Mål ======
  
-**Drivmaskin Bela for sporsperre** +Kandidaten skal forstå: 
 +  oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela 
 +  grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget 
 +  grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen
  
 Kandidaten skal kunne: Kandidaten skal kunne:
  
-  * Forstå oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela +  * foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela 
-  * Foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela +  * foreta bytte av komponenter  
-  * Foreta bytte av komponenter   +
-  * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget +
-  * Forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen+
  
 Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold.
  
lp_sa/sporsperredrivmaskin_bela.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)