Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2013/11/28 09:28] jcs opprettet |
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Sporsperredrivmaskin Bela | + | ====== Læreplan: |
+ | |||
+ | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | + | Bane NOR, Infrastruktur, |
- | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | + | |
- | + | ====== Utarbeidet | |
- | Eier av læreplanen Jernbaneverket, Teknologi | + | |
- | Utarbeidet av Christopher Schive | + | Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi |
- | Eksamenskode | + | |
- | Sertifikatkode | + | ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== |
- | Sporvekselkontrollør: | + | |
- | Kontrollør | + | ^ Funksjon |
- | Sikkerhetskontrollør | + | | Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs((Grunnkurs inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører)) | 88511 | 8510 | |
- | Sluttkontrollør F: | + | | Kontrollør |
- | Sluttkontrollør S: | + | | Sikkerhetskontrollør |
- | + | ||
- | Kurslengde | + | ====== |
- | Grunnkurs 1 dag | + | |
- | + | | |
- | Repetisjonskurs | + | |
- | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. | + | ====== |
- | Målgruppe Sporvekselkontrollør, Kontrollør signal, Sikkerhetskontrollør signal, Sluttkontrollør signal F/S og prosjekterende. | + | * Sporvekselkontrollør |
- | Betingelse For montører | + | * Kontrollør signal |
- | Grunnleggende kompetanse inngår | + | * Sikkerhetskontrollør signal |
- | For prosjekterende | + | |
- | Grunnleggende kompetanse inngår | + | |
+ | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
+ | * Fagbrev i signalfaget | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i signalfag | ||
+ | |||
+ | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
+ | |||
+ | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig | ||
+ | |||
+ | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | |||
+ | * 5 år og 2 måneder | ||
- | Repetisjonskurs for montører og prosjekterende er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. | ||
- | Krav til forkunnskaper • Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør | ||
- | Eller | ||
- | • Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | ||
- | Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. Eller Kunnskap til å kunne prosjektere i systemet | ||
- | Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
- | • 5 år og 2 måneder | ||
Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | • Bestått FSE med signalfaglig vinkling | + | |
- | • Deltakelse på førstehjelp | + | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling |
- | • Bestått kurs i NEK 400 | + | |
- | • Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører) | + | |
+ | | ||
For Sluttkontrollører gjelder også: | For Sluttkontrollører gjelder også: | ||
- | • Bestått “Sluttkontrollørkurs” | + | |
- | • Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd | + | * Bestått “Sluttkontrollørkurs” |
- | Gjennomføring • Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | + | |
- | • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | + | ====== |
- | • Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. |
- | Maks antall deltakere Grunnkurs | + | |
- | 6 deltakere i praksis | + | |
+ | ====== | ||
+ | |Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| | ||
+ | |Repetisjonskurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| | ||
- | Repetisjonskurs 6 deltakere i teori | + | ====== Eksamen ====== |
- | 6 deltakere i praksis | + | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| |
+ | |Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| | ||
- | Eksamen Grunnkurs Skriftlig | + | Bestått |
- | + | ||
- | Repetisjonskurs | + | ====== Kontinuasjon ====== |
+ | |Grunnkurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. |
- | Kontinuasjon Grunnkurs Praktisk eksamen | + | |
- | + | ||
- | Repetisjonskurs Praktisk eksamen | + | |
- | + | ||
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | + | |
Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
- | Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent på den bestemte anleggstypen. | ||
- | • Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. | ||
- | • Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. | ||
- | Kurset kan arrangeres og administreres | + | ====== Krav til instruktørpersonell ====== |
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent | ||
+ | |||
+ | ====== Mål ====== | ||
- | + | Kandidaten skal forstå: | |
+ | * oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | ||
- | Mål | + | Kandidaten skal kunne: |
- | Drivmaskin Bela for sporsperre | + | * foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela |
- | Kandidaten skal kunne: | + | |
- | - forstå oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela | + | |
- | - foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela | + | |
- | - foreta bytte av komponenter | + | |
- | - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | + | |
- | - forstå grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | + | |
Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | ||