Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan for: Togleder
Kravstiller kompetanse: Fagleder trafikkstyring
Eier av læreplanen: Direktør i Trafikk
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: FO1022 – Togleder
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen.
Progresjonstester, tentamener, osv. | Its’learning |
Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 |
Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 |
Sensorvurderinger | Studentmappe i saksrom 360 |
Eksamensresultater | DRIV |
Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen.
Utdanningen skal sikre at aspirantene som er under opplæring og som skal tjenestegjøre som togledere vil ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Aspiranten skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Aspirantene skal etter endt utdanning ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen.
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, beskrevet under referanser.
Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.
Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.
Medarbeidere som skal gjennomgå direkteutdanning til togleder må ha:
Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ), og
Beredskapsportalen, samt øvrige interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell
(ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder.
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 65% teoriundervisning og ca. 35% praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 16 mnd. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Bane NOR Jernbaneskolen.
Ved praksis i trafikkstyringssentralen, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togleder, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/veileder under hele opplæringen.
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen.
I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator.
Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok.
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i
trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1
student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i
trafikkstyringssentralen.
Kompetansekrav til faglærere ved Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning:
Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk».
Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter, holdninger og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse.
Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator og andre øvingsanlegg.
Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.
Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med gjennomføring av progresjonstestene. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter.
I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester og vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen.
Eksamen skal verifisere om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamen når aspiranten vurderes egnet og kvalifisert til å gjennomføre eksamen, i henhold til kriteriene under.
Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha:
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart.
I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder.
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5:
Karakter | Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen |
---|---|
5 | Bestått - Ekstraordinært Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
4 | Bestått – Forventet nivå Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
3 | Bestått – Noe under forventet nivå Aspiranten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Aspiranten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Aspiranten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
2 | Ikke bestått Aspiranten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Aspiranten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Aspiranten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Karakter | Standard ved skriftlig og muntlig eksamen |
---|---|
5 | Bestått - Ekstraordinært Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått – Forventet nivå Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått – Noe under forventet nivå Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring, sakkyndig leder signal, eller seksjonssjef funksjonell godkjenning, avhengig av type eksamen.
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling etter behov for gjennomgang av:
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt.
Periode | Eksamen | Sensor(er) |
---|---|---|
Introduksjonsuke | Sikkerhetskurs del 1 | E-læring |
Grunnkurs trafikk | Flervalgsprøve før muntlig eksamen | Sensureres automatisk av DRIV |
Grunnkurs trafikk | Muntlig eksamen | 2 sensorer oppnevnt av Fagleder trafikkstyring |
Ruteplanleggingsmodul | Skriftlig eksamen | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring |
Fjernstyringsmodul | Skriftlig eksamen i regelverk | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring |
Fjernstyringsmodul | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve | Sensureres automatisk av DRIV |
Fjernstyringsmodul | Muntlig fjernstyringsprøve | 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning |
Beredskapsmodul | Praktisk/muntlig eksamen i simulator | 2 sensorer oppnevnt av Fagleder trafikkstyring |
Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer.
Med eksamen menes en prøve som enten godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste, eller til å gå videre til neste del av opplæringen. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås.
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 4 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 14 dager før eksamen avholdes.
Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamener. Hjelpemidler er ikke
tillatt under eksamen, med unntak av SJN/Trasé ved eksamen i Ruteplanleggingsmodul.
Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen
avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil
få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som
togleder avsluttes.
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Periode | Eksamen | Det skal utarbeides |
---|---|---|
Grunnkurs trafikk | Flervalgsprøve før muntlig eksamen | • 1 oppgavebank |
Grunnkurs trafikk | Muntlig eksamen | • 2 oppgavesett • Fasit • Sensorveiledning |
Ruteplanleggingsmodul | Skriftlig eksamen | • 2 oppgavesett • Fasit • Sensorveiledning |
Fjernstyringsmodul | Skriftlig eksamen i regelverk | • 2 oppgavesett • Fasit • Sensorveiledning |
Fjernstyringsmodul | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve | • 1 oppgavebank |
Fjernstyringsmodul | Muntlig fjernstyringsprøve | • 2 oppgavesett • Fasit • Sensorveiledning |
Beredskapsmodul | Praktisk/muntlig eksamen i simulator | • Dreiebøker til simulator • 2 oppgavesett til muntlig del • Fasit • Sensorveiledning |
Flervalgsprøven har en varighet på inntil 1 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
80 prosent. Bestått prøve er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består prøven, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny flervalgsprøve en gang. Ny prøve avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn 80 prosent også på andre gangs prøve, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny muntlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Flervalgsprøven har en varighet på inntil 1 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå
80 prosent. Bestått prøve er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består prøven, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny flervalgsprøve en gang. Ny prøve avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn 80 prosent også på andre gangs prøve, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Muntlig fjernstyringsprøve består av en muntlig del på inntil 1,5 timer. For å bestå fjernstyringsprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Praktisk/muntlig eksamen i simulator består av to deler. Første del er praktisk, og gjennomføres i simulator. Delen har en varighet på inntil 1,5 time. Andre del er muntlig. Delen har en varighet på inntil 1 time. Det skal være minimum 15 minutters pause mellom første og andre del. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.
Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre
rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av
aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal
disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse.
Klagen må fremmes skriftlig til enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur.
Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye
sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer
besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til
den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen.
Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en
uke.
Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.
Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for
vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder
Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og
eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold
i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom
det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Nye sensorer oppnevnes av funksjonene som oppnevnte sensorer ved ordinær eksamensgjennomføring.
Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan
ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det
bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder.
Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk forventer av en togleder. Atferdsindikatorer er beskrevet under elementer og observerbar atferd.
ITF | ELEMENTER AV ITF | Observerbar atferd |
---|---|---|
Holdninger | Ansvarsbevissthet | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. |
Engasjement & Motivasjon | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen | |
Profesjonalitet & Modenhet | Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, men er bevisst egne begrensninger | |
Medarbeiderskap | Hensyntar, støtter, respekterer og inkluderer andre. Bidrar til positivt arbeidsmiljø. God konflikthåndtering og konfliktforebygging. Positiv til å samarbeide. | |
Situasjons-bevissthet | Innhente informasjon | Detaljfokusert, men opprettholder overblikk. Riktig selektiv oppmerksomhet, og opprettholder konsentrasjon. Oppsøker informasjon. |
Forstå informasjon | Forstår informasjon og situasjonen. Risikovurderer situasjonen. | |
Forutse hva som kommer til å skje og jobbe proaktivt | Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift. | |
Kommunikasjon | Aktiv lytting | Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse. |
Tydelig kommunikasjon | Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser. | |
Dele informasjon | Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon. | |
Beslutningstaking | Opprettholder en optimal autoritetsgradient | Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger. |
Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer | Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet. | |
Agerer i riktig tid | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | |
Revurderer beslutninger ved behov. | Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet. | |
Arbeidsmengde- og stresshåndtering | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet | Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen. |
Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | |
Prioritering av arbeidsoppgaver | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | |
Oppgaveorientert i møte med stress | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. |