Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på trafikkstyringssentralen Bergen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder.
Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav i helsekravforskriften.
Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:
Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 5 elever kan delta på teoriundervisning samtidig.
Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren togleder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift.
Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 4 uker. Opplæringen består av ca 4 dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i skarpanlegg.
Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuser mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver.
Målet med den lokale opplæringen er;
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.
Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Praktisk/muntlig eksamen |
5 | Bestått: Over forventet nivå Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
4 | Bestått: Forventet nivå Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
3 | Bestått Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
2 | Ikke bestått Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått: Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Karakter | Skriftlig eksamen |
5 | Bestått: Over forventet nivå Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått: Forventet nivå Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått: Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Bergen har følgende eksamener:
Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen.
Praktisk eksamen gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Bergen, og har varighet på inntil 4 timer. Eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse som togleder og behersker de spesielle forholdene i Vicos området.
For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på karakterskala fra 0-5.
Dersom man ikke består praktisk eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk eksamen, og eleven vil få kjøretrening i denne perioden.
Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen avsluttes.
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer.
Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen.
Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen avsluttes.
Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit.
Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning.
Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
På praktisk eksamen er det to sensorer.
Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut to sensorer med toglederkompetanse (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).
På skriftlig eksamen er det to sensorer.
Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages.
Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.
Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:
bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.
Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 5 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | 04.01.13 | Dokumentet opprettet |
001 | 29.01.14 | Endret eksamen, klageadgang, kunnskapsmål og ferdighetsmål |
002 | 06.01.16 | Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen |
003 | Revisjon 002 publisert i wiki |
Leksjon 1: Toglederområdet
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet - Hvilke andre toglederområder man grenser til - Hvor grensene i toglederområdet er - Hvilke strekninger som er fjernstyrt - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet |
Leksjon 2: Stasjoner
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster |
Leksjon 3: Sidespor
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - På hvilke stasjoner det er sidespor - Spesielle forhold knyttet til sidespor |
Leksjon 4: Holdeplasser
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvilke holdeplasser det stopper tog - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster |
Leksjon 5: Planoverganger
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster |
Leksjon 6: Blokkposter
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene |
Leksjon 7: Hensetting av materiell
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell |
Leksjon 8: Særskilte brannobjekter
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter |
Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm |
Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Stigning og fall - Rasvarslingsanlegg - Frostport i Finsetunnelen - Disponering uten bruk av kontaktmagneter - Kryssingsprosedyrer - Togvei slutt - Togvarmeposter - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet |
Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Bli kjent med forholdene på banestrekningene. |
Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner. |
Leksjon 13: Beredskap
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for - Beredskapsrutiner i toglederområdet - Lokale instrukser for beredskap - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister | Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste: - Sikring av skadested - Evakuering - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser - Utkalling av beredskapsvakter - Kommunikasjon mot skadested - Trafikkavvikling - Normalisering - Skrive rapport Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner Mestre rapportskriving |
Leksjon 14: Farlig gods
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kjenne til: - Landingsplasser for farlig gods - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid | Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen |