lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2017/04/04 09:35) ble godkjent av ingrid_dale_bjordal.Den tidligere godkjente versjonen (2016/08/08 12:19) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan utdanning av togledere

Revisjonshistorikk

VersjonDatoBeskrivelse av endring
00015.3.2013Dokumentet opprettet
00120.9.2013Endret målformulering: kunnskap om er endret til forklare, endret pkt 6.1 om hjelpemidler på eksamen
00228.05.2014Innledning, krav til bestått eksamen endres fra 80 % til karakter 3 på karakterskala 0- 5. Effektiv trafikkavvikling tatt inn som mål.
Ny leksjon 6.5 og 6.7.
Mindre endringer i leksjon 2.1, 2.2, 6.4, 6.6.
00304.02.15Mindre endringer i pkt 2, 5.3, 6.3, 6.5, 7.1 – 7.5.
Mindre endring i leksjon 2.2, ny leksjon 6.6
00403.02.16Endret pkt 7.3 Fjernstyringsprøve
00513.04.16Endret pkt. 4, 6.3, pkt. 7.1, pkt. 7.3 endringen i Fjernstyringsprøven er reversert
006 Revisjon 005 publisert i wiki

1. Innledning

Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene.

Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.

2. Hovedmål for utdanning av togledere

Utdanningen skal gi eleven gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle.

3. Krav til forkunnskaper

Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha bestått eksamen som trafikkstyrer, bestått kontrollprøve og gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.

Eksamen Toglederprøven tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av operativ og taktisk ruteplanlegger.

4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer

Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Forklare Bane NORs ansvar og oppgaver
  • Utdannet togleder
  • Erfaring som togleder
  • 15 studiepoeng i pedagogikk*

*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning.

Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Utdannet togleder
  • Erfaring som togleder

Sensorer på toglederprøven og avsluttende skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Utdannet togleder
  • Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole
  • Inngående forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter
  • Objektiv og upartisk

Sensorer på fjernstyringsprøven skal oppfylle følgende kompetansekrav:

  • Sensorene skal samlet ha teknisk kompetanse, signalkompetanse og toglederkompetanse
  • Gjennomført sensorkurs på Norsk jernbaneskole
  • Objektiv og upartisk

5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform

5.1 Varighet fordelt på teori og praksis

Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor eleven går sammen med en erfaren togleder/veileder. Maksimum 1 elev kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/veileder i trafikkstyringssentralen.

Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. Opplæringen består av ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring. Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i Norsk jernbaneskole sin opplæringsplan.

5.2 Læringsnivåer i læreplan

I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.

Lærekompleksiteten øker for hvert nivå

Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.

Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør eleven i stand til å utføre oppgavene korrekt.

5.3 Arbeidsform elever

Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Eleven skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Eleven skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder.

Det er hensiktsmessig å benytte operativt regelverk på Banenettet i stor grad slik at elevene lærer å bruke den operative regelsamlingen.

5.4 Vurdering under utdanningen

Under opplæringen blir eleven vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. Dersom en elev ikke består en progresjonsprøve, skal eleven gis en ny progresjonsprøve innenfor de samme læringsmålene.

Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.

KarakterProgresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen
5Bestått
Eleven overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
4Bestått
Eleven overvåker og styrer trafikken effektivt. Eleven evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
3Bestått
Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Eleven viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.
2Ikke bestått
Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1Ikke bestått:
Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0Eksamen ikke gjennomført
KarakterSkriftlig og muntlig eksamen
5Bestått
Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
4Bestått
Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
3Bestått
Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
2Ikke bestått
Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1Ikke bestått
Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0Eksamen ikke gjennomført

Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når elev vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

6. Gjennomføring av eksamen

6.1 Eksamener

Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner eleven til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste.

Læreplan for utdanning av togledere har følgende eksamener:

  • Skriftlig eksamen Toglederprøve
  • Skriftlig og muntlig eksamen Fjernstyringsprøve
  • Avsluttende skriftlig eksamen
  • Avsluttende praktisk eksamen

Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.

Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen inn 14 dager.

Elevene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.

På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:

  • Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  • Anbefalt praksis for tekst i driftsoperative kunnkjøringer

På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.

6.2 Toglederprøve

Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.

Eksamen skal avdekke om eleven kan vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon, forklare togleders oppgaver og roller på ulike driftsformer og hvilke situasjoner togleder er barriere.

For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3. Bestått eksamen i Toglederprøven er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder.

Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

6.3 Fjernstyringsprøve

Fjernstyringsprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor elevene prøves i kunnskapsmålene, og en muntlig del på inntil 2 timer elevene prøves i kunnskaps- og ferdighetsmål.

Eksamen skal avdekke om eleven innehar sikker forståelse av betjening av fjernstyringsanlegg, linjeblokk, togradio, ATC og signaler i ustand.

Det foretas en totalvurdering av begge eksamener samlet. For å bestå fjernstyringsprøven må eleven oppnå karakter 3.

Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

6.4 Avsluttende skriftlig eksamen

Avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.

Eksamen skal avdekke om eleven kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid i spor, ulykker, beredskap og kommunikasjon.

For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen.

Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

6.5 Avsluttende praktisk eksamen

Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time.

Eksamen skal avdekke om eleven har handlingskompetanse i å overvåke og lede effektiv togframføring, herunder tillatelse til å passere hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, sperring av spor, håndtering av sikkerhetskritisk feil i anlegget, en topphendelse, evakuering, kommunikasjon og melding om feil på infrastruktur.

For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3.

Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

7. Oppnevning av sensor

7.1 Retningslinjer for sensorer

Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning, og sender samlet tilbakemelding til Norsk jernbaneskole innen fastsatt frist. På praktisk/muntlig eksamen oppnevner Norsk jernbaneskole eksaminator.

På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de sammen en felles vurdering og setter karakter. Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat.

7.2 Toglederprøve

To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.

7.3 Fjernstyringsprøve

Det oppnevnes to sensorer, en av sakkyndig leder signal, og en av seksjonssjef Funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning.

Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig og muntlig eksamen.

7.4 Avsluttende skriftlig eksamen

To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene.

Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.

7.5 Avsluttende praktisk eksamen

Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.

Scenarier til praktisk eksamen utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det utarbeides to varierte scenarier til praktisk eksamen.

8. Klage på eksamen

8.1 Klage på skriftlig eksamen

Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.

Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.

Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.

Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.

Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.

8.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen

Elev kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.

Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig/praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.

Eleven sender klagen til fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.

Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.

8.3 Fusk

Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:

bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.

Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til elevens leder.

9. Krav til lokal opplæring av togledere ved de respektive trafikkstyringssentraler

Elever som har bestått alle eksamener i utdanningen av togledere som foregår ved Norsk jernbaneskole, skal gjennomføre opplæring i trafikkstyringssentral i henhold til lokal læreplan.

Først når lokal opplæring for togledere ved respektiv trafikkstyringssentral er gjennomført og bestått, er toglederen ferdig utdannet og godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.

Dersom en togleder søker stilling ved annen trafikkstyringssentral, må lokal opplæring gjennomføres og eksamen bestås før toglederen er godkjent til å utføre selvstendig tjeneste.

10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling

Togledere skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon, simulatortrening og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.

11. Dokumentasjon av opplæringen

Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.

Tema og leksjoner

Tema 1: Innføring

Leksjon 1.1: Informasjon om utdanningen

Tidsramme: 1 dag

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.

Eleven skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder
Referanse:
Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togledere

Tema 2: Kunngjøringer og kommunikasjon

Hovedmål: Eleven skal vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver

Tidsramme: 6 - 7 uker

Leksjon 2.1: Kommunikasjon

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kunne opparbeide seg helhetlig kompetanse:
- I muntlig og skriftlig kommunikasjon

Eleven skal kunne opparbeide seg grunnleggende kompetanse i:
- Informasjon til jernbaneforetak ved forsinkelser eller andre driftsavvik
- Informasjon til txp og toginformatør ved forsinkelser eller andre driftsavvik
Eleven skal praktisere nøyaktig
muntlig og skriftlig kommunikasjon,
og bidra til god praksis

Leksjon 2.2: Kunngjøringer og sirkulærer

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for:
- Fordeling av restkapasitet
- Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette
- Anbefalt tekst i kunngjøringer for ulike situasjoner
- Hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger

Eleven skal få innføring i FIDO, og hvilke distribusjonskanaler FIDO erstatter

Eleven skal forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal kunne forklare forskjellen
på ulike typer kunngjøringer.

Eleven skal kunne utarbeide,
distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer.

Eleven skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer
i FIDO.

Leksjon 2.3: Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:
- Kryssingsforandring
- Endring av togs rekkefølge

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal kunne utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge.

Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.

Eleven skal kunne planlegge for framtidig trafikkbilde.

Tema 3: Togleders oppgaver

Hovedmål: Eleven skal kjenne til togleders oppgaver, effektiv trafikkavvikling, togleders oppgaver på ulike driftsformer, og når togleder er barriere.

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Observere og delta i togleders arbeidsoppgaver.

Tidsramme: 3 - 5 dager

Leksjon 3.1: Togleders oppgaver

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal forklare:
- Plikter ved vaktavløsning
- Innholdet i og bruken av varslingslister
- Togleders ansvar for å overvåke og lede togframføringen
- Føring i Hendelseslogg
- Framføring av spesialtransporter
- Kommunikasjon med txp, driftsoperatør og toginformatør
- Togleders rolle på ulike driftsformer
- Den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal utføre vaktavløsning, overvåking
og ledelse av toggangen og kunne planlegge
for framtidig trafikkbilde.

Eleven skal ha beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere.

Eleven skal utføre togleders oppgaver på
ulike driftsformer.

Tema 4: Håndtere avvikssituasjoner

Hovedmål: Eleven skal ha handlingskompetanse om håndtering av avvik, og uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen.

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning, ferdighetstrening på simulator.

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere avvikssituasjoner, trene på effektiv trafikkavvikling.

Tidsramme: 1 uke og 3 dager

Leksjon 4.1: Håndtering av avvikssituasjoner

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene som gjelder:
- Å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak
- Driftsavvik uten feil ved infrastruktur
- Driftsavvik med feil ved infrastruktur
- Varsling av uønskede hendelser
- Nødanrop
- Fravik fra bestemmelser
- Sperre spor ved melding om feil på infrastruktur eller
personer i spor
- Sikring av togvei
- Kjøring av tog forbi signaler som ikke
kan vise Kjør
- Midlertidig endring av driftsform

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal utføre korrekt
kommunikasjon.

Eleven skal håndtere
avvikssituasjoner på en trygg
og sikker måte.

Eleven skal vise vurderingsevne
og handlingskompetanse, samt
mestre de situasjoner hvor togleder
er sentral barriere.

Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.

Tema 5: Arbeid i spor

Hovedmål: Eleven skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning, case, ferdighetstrening på simulator

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Delta i togleders arbeidsoppgaver, trene på effektiv trafikkavvikling, simulere disponering, anleggsområde jernbane, iverksettelse og avslutning av arbeid

Tidsramme: 1 uke og 3 dager

Leksjon 5.1: Arbeid i spor

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder:
- Togleders og txps ansvar og roller
- Disponering av strekning for arbeid
- Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog
- Anleggsområde jernbane

Eleven skal ha gjøre rede for bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal kunne sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid.

Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.

Eleven skal vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere.

Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.

Tema 6: Tekniske anlegg

Hovedmål: Eleven skal kunne gjøre rede for og vise betjening av tekniske anlegg og kunne forklare sammenhengen mellom fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg.

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning, ferdighetstrening i simulator, signalskolen.

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Delta i betjening av fjernstyringsanlegg, trene på effektiv trafikkavvikling, delta i togleders arbeidsoppgaver.

Tidsramme: 3 uker

Leksjon 6.1: Togradio

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bruk av Toglederterminal

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal.

Leksjon 6.2: ATC

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kunne beskrive:
- Hvordan ATC-systemet er bygd opp

Eleven skal gjøre rede for:
- Hvordan togleder skal håndtere feil i ATC systemet
- Hva som overvåkes DATC
- Hva som overvåkes av FATC

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de
situasjoner hvor togleder er barriere.

Leksjon 6.3: Vicos fjernstyringsanlegg

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kunne beskrive fjernstyringsanlegget Vicos funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.

Eleven skal få innføring i fjernstyringsinstruks.
Eleven skal kunne demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner.

Leksjon 6.4: Repetisjon av sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kjenne til:
- Betjening av sikringsanlegg på stasjon
- Skjematisk plan

Eleven skal kjenne til avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.

Eleven skal kjenne til at det finnes ulike typer forriglingstabeller.

Leksjon 6.5: Akseltellere

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.

Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.
Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere.

Leksjon 6.6: ERTMS

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal få informasjon om ERTMS:
- Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS
- Bli vist oversiktstegning av systemet

Leksjon 6.7: Betjene fjernstyringsanlegg

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for:
- Betjening av fjernstyringsanlegg / sikringsanlegg
- Romblokkprinsippet
- Linjeblokkens funksjon og virkemåte, herunder alle typer sidespor og blokkpost
- ID merking av blokkposter
- Spesielle forhold ved grensestasjon
- Betjening av veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg
- Nødfrakobling av kontaktledning
- Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.

Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.

Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.

Leksjon 6: Betjene FIDO (Bane NORs elektroniske distribusjonsportal)

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for:
- Systemets funksjon og virkemåte
- Reserveløsning

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning

Tema 7: Ulykker - beredskap

Hovedmål: Eleven skal kunne vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker

Arbeidsform på skolen: Teoriundervisning, table-top øvelser, simulator

Arbeidsform i trafikkstyringssentral: Delta i togleders arbeidsoppgaver, simulere øvelser, ulike skjemaer, rapportskriving

Tidsramme: 3 uker

Leksjon 7.1 Topphendelser og andre uforutsette hendelser

KunnskapsmålFerdighetsmål
Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og andre uforutsette hendelser.

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.

Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.

Mestre rapportskriving.

Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.

Leksjon 7.2 Øvrige uregelmessigheter

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om;
- Søk etter personer observert i og ved spor
- Påkjørsel av dyr
- Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen
- Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy
- Registrere forsinkelser i TIOS
- Registrere feil og hendelser i Hendelseslogg

Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.
Eleven skal vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.

Eleven skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.

Eleven skal kunne foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg.

Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.

Leksjon 7.3 Farlig gods

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal kjenne til bestemmelsene om;
- Farlig gods og merking
- Rutiner for varsling og håndtering
- Rutiner for evakuering
- Kravene til jernbaneforetakenes håndtering av farlig gods

Eleven skal gjøre rede for:
- Hvor man finner vognopptak
- Bane NORs rutiner og hvor man finner stoppesteder
for farlig gods
Eleven skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.

Eleven skal utføre korrekt kommunikasjon.

Leksjon 7.4 Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander

KunnskapsmålFerdighetsmål
Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander.Eleven skal vise handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og foreta varsling.

Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere

Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og markedsdivisjonen forventer av en togleder. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.

Kommunikasjon og teamarbeid
- Uttrykker seg kortfattet og tydelig
- Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås
- Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll
- Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner
- Videreformidler relevant informasjon til togledere, txp og toginformatører, samt togleder i
nabosentral ved behov
- Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning
- Holder øye med og kryssjekker andres handlinger
- Har en god og naturlig tone med sine kolleger
- Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)
- Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre
- Hjelper til ved behov
- Søker aktivt informasjon fra andre
Situasjonsbevissthet og fremsynthet
Gjør gode prioriteringer
- Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten
(tog, arbeider, skift, befaringer)
- Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.
- Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.
Oppgavehåndtering og selvinnsikt
- Er bevisst på og håndterer målkonflikter
- Stiller på jobb uthvilt og i form
- Håndterer distraksjoner godt
- Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning
- Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet
- Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet
- Ber om hjelp når det er behov
- Fornuftig bruk av pauser
Toglederrollen, lederskap
- Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.
- Opprettholder et optimalt autoritetsforhold
- Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet
- Griper inn når det er “påkrevd”
- Stoler på seg selv og egne beslutninger
- Etterlever relevant regelverk og prosedyrer
- Gir klare og utvetydige instruksjoner
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.1491291325.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)