lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere
Den nyeste versjonen av dette dokumentet er et utkast.DiffDenne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2024/09/23 12:00) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1
Den tidligere godkjente versjonen (2024/04/25 11:57) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan for toglederutdanningen

Læreplan for: Togleder
Kravstiller kompetanse: Fagleder trafikkstyring

Eier av læreplanen

Direktør i Trafikk

Utarbeidet av

Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur.

Henvisning til gjeldende kompetansekrav

Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.

Agressokode

Relevante koder i Agresso kompetanseregister:

  • FO1022 - Togleder

Dokumentasjon av opplæringen

Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen.

Progresjonstester, tentamener, osv. Progresjonstester, tentamener, osv.
Studentsamtaler Studentmappe i saksrom 360
Loggbok Studentmappe i saksrom 360
Sensorvurderinger Studentmappe i saksrom 360
Eksamensresultater DRIV

Personalleder skal ha tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen.

Innledning

Utdanningen skal sikre at aspirantene som er under opplæring og som skal tjenestegjøre som togledere vil ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Aspiranten skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Aspirantene skal etter endt utdanning ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen.

Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, beskrevet under referanser.

Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.

Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen.

Arbeidsform studenten

Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.

Operativ regelverksamling (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelverksamlingen i praksis.

Krav til forkunnskaper

Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må:

  • Bestått eksamen som trafikkstyrer
  • Ha gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat.
  • Oppfylle krav til gyldig godkjenning for å kunne utføre trafikkstyring som togekspeditør

Hovedmål for opplæringen

Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togleder. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.

Innlæringsmål for kunnskaper

  • Aspiranten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring.
  • Aspiranten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, og togleders rolle i samspillet mellom funksjonene.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
  • Aspiranten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse.
  • Aspiranten skal kunne gjøre rede for barrierene som finnes, og i hvilke tilfeller de er gjeldende.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om hvordan menneskelige faktorer påvirker utførelse av sikker trafikkstyring.

Innlæringsmål for ferdighet

  • Aspiranten skal kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter, utøve sikker og effektiv trafikkstyring og gjøre gode prioriteringer.
  • Aspiranten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å oppnå felles situasjonsforståelse.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om hva klar togvei innebærer uavhengig av teknisk anlegg og situasjon.
  • Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.
  • Aspiranten skal kunne bruke sjekklister.
  • Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere alle deler av trafikkstyring ved normalsituasjon, ved avvik og ved uønsket hendelse, samt iverksette tiltak og prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.

Innlæringsmål for generell kompetanse

  • Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
  • Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å skape distribuert situasjonsforståelse.
  • Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
  • Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, og kunnskap om de grep som kan gjøres for å håndtere disse.

Krav til pensum

Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ), og Beredskapsportalen, samt øvrige interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, utarbeidede kompendier eller andre kilder.

Gjennomføring av teori og praksis

Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 50 % teoriundervisning og ca. 50 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Bane NOR Jernbaneskolen. Ved praksis i trafikkstyringssentralen, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast veileder under hele opplæringen.

Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. Endringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes av fagleder trafikkstyring.

I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator.

Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på trafikkstyringssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok.

Antall deltakere i praksisperioden

I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, hvor aspiranten går sammen med en egnet veileder. Maksimum 1 student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i trafikkstyringssentralen.

Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning

  • Godkjent som togekspeditør/togleder
  • Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år
  • Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse
  • Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan
  • Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet

Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer

Kompetansekrav til faglærere ved Bane NOR Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: • Godkjent som togekspeditør/togleder • Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år • Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse • Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan • Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet

Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk».

Prinsipper for prøving / sertifisering

Vurdering under utdanningen

Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke- tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse
Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator.
Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele utdanningen.

Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.
I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole

Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.

Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.

Karakter Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen
5 Bestått
Studenten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
4 Bestått
Studenten overvåker og styrer trafikken effektivt. Studenten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
3 Bestått
Studenten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Studenten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Studenten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner.
2 Ikke bestått
Studenten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Studenten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Studenten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1 Ikke bestått
Studenten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Studenten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0 Eksamen ikke gjennomført
Karakter Standard ved skriftlig og muntlig eksamen
5Bestått
Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
4Bestått
Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
3Bestått
Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
2Ikke bestått
Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
1Ikke bestått
Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.
0Eksamen ikke gjennomført

Retningslinjer for sensor

Fagleder trafikkstyring i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen.

Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring i Kunde og trafikk som oppnevner to en nye sensorer.
¨

Eksamen Sensor(er)
Toglederprøven: En sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring
Avsluttende skriftlig eksamen:
Avsluttende praktisk eksamen:
Fjernstyringsprøven: 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal
1 sensor oppnevnes av seksjonssjef funksjonell godkjenning

For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal og en sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk.


Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer)

Eksamener

Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.

Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for toglederutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 4 uker før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt.

Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor.
Eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning for fjernstyringsprøven godkjennes av seksjonssjef Funksjonell godkjenning.

Følgende eksamener skal gjennomføres:

  • Skriftlig prøve
  • Fjernstyringsprøven
  • Avsluttende skriftlig eksamen
  • Avsluttende praktisk eksamen

Det kreves at alle eksamener bestås

Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen.

På skriftlig eksamen Toglederprøven tillates følgende hjelpemidler:

  • Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet

På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler.

Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:

Toglederutdanningen Det skal utarbeides:
Toglederprøve skriftlig - 2 oppgavesett
- fasit
- sensorveiledning.
Fjernstyringsprøve muntlig - 2 oppgavesett
- fasit
- sensorveiledning
Avsluttende eksamen skriftlig - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum
- fasit
- sensorveiledning
Avsluttende eksamen praktisk - 2 oppgavesett med varierte scenarier
- fasit
- sensorveiledning

Togledermodul - Skriftlig eksamen

Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

Fjernstyringsmodul - Skriftlig eksamen i regelverk

Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

Fjernstyringsmodul – Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve

Flervalgsprøven har en varighet på inntil 1 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå 80 prosent. Bestått prøve er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består prøven, kan det gis mulighet til å gå opp til ny flervalgsprøve en gang. Ny prøve avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn 80 prosent også på andre gangs prøve, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

Fjernstyringsmodul – Muntlig fjernstyringsprøve

Muntlig fjernstyringsprøve består av en muntlig del på inntil 1,5 time. For å bestå fjernstyringsprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny fjernstyringsprøve en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

Fjernstyringsmodul – Praktisk/muntlig eksamen i simulator

Praktisk/muntlig eksamen i simulator består av to deler. Første del er praktisk, og gjennomføres i simulator. Delen har en varighet på inntil 1,5 time. Andre del er muntlig. Delen har en varighet på inntil 1 time. Det skal være minimum 15 minutters pause mellom første og andre del. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes.

Klage på eksamen

Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen

Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.

Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.

Klage på skriftlig eksamen

Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse.

Klagen må fremmes skriftlig til enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur.

Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De 2 nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke.

Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen

Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.

Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.

Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Nye sensorer oppnevnes av funksjonene som oppnevnte sensorer ved ordinær eksamensgjennomføring. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.

Fusk

Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen.

Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder.

Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere

Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder.
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.

Kommunikasjon og teamarbeid
• Uttrykker seg kortfattet og tydelig
• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås
• Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback).
• Gir klare og utvetydige instruksjoner
• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner
• Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert
• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning
• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger
• Har en god og naturlig tone med sine kolleger
• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)
• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre
• Hjelper til ved behov
• Søker aktivt informasjon fra andre
Situasjonsbevissthet og framsynthet
• Gjør gode prioriteringer
• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)
• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.
• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.
Oppgavehåndtering og selvinnsikt
• Er bevisst på og håndterer målkonflikter
• Stiller på jobb uthvilt og i form
• Håndterer distraksjoner godt
• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning
• Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet
• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet
• Ber om hjelp når det er behov
• Fornuftig bruk av pauser
Lederskap
• Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal
• Opprettholder en optimal autoritetsgradient
• Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet
• Griper inn når det er “påkrevd”
• Stoler på seg selv og egne beslutninger
• Etterlever relevant regelverk og prosedyrer
lp_tr/laereplan_for_utdanning_togledere.1727085656.txt.gz · Sist endret: 2024/09/23 12:00 av chrane