Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Læreplan for: | Togleder |
---|---|
Kravstiller kompetanse: | Fagansvarlig framføringssikkerhet |
Konserndirektør i Kunde og trafikk
HR og Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk
Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten, som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister
Relevante koder i Agresso kompetanseregister:
Elektroniske skjemaer for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.
Læremålene skal sikre at togleder få en grundig forståelse for at toglederfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt sikre at togleder får en god trafikal forståelse.
Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.
Det kreves stor grad av egeninnsats under opplæringen. Togleder skal føre loggbok for praktisk trening under hele opplæringen. Loggboken og eventuelle resultater fra progresjons prøver skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Ved oppfølgings samtaler gis det tilbakemelding på progresjon og egenhet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæringen må ha bestått eksamen som trafikkleder (togleder).
Opplæringen har som mål å gi togleder de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring ved eget trafikkområde på en sikker og effektiv måte. Opplæringen gir grunnlag for å praktisere som togleder ved egen trafikkstyringssentral, og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og internt i trafikkstyringssentralen og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt oppæring kan togleders kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål:
Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis.
Pensum omhandler Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikk, og brukerveiledninger for de tekniske anleggene. Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon.
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole og/eller ved trafikkstyringssentralene. Ved praktisk trening i en Trafikkstyringssentral skal togleder gå sammen med en veileder.
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplanen.
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det togleder har gjennomgått av leksjoner før trening ved en sentral
Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:
Trafikkstyringssentral | Varighet teori (dager) | Varighet praksis (uker) | Merknad (f.eks. anlegg) |
---|---|---|---|
Narvik | 5 | 6-8 | |
Trondheim | 6+1 | 6-8 | 1 dag til eksamen |
Hamar | 10 | 10-12 | |
Oslo | 1 | 2 | Opplæring i lokale forhold (Vicos) |
12 | 15 | Teori er inkludert i praksis fordelt utover i perioden (Ebicos/GS) | |
12 | 10 | Teori er inkludert i praksis fordelt utover i perioden (ESTW) | |
4 | 1 | ERTMS | |
Drammen | 10 | 6-8 | |
Kristiansand | 3 | 3 | Totalt 3 uker opplæring (4 vakter, befaring og teori). 5 vakter etter eksamen |
Stavanger | 5 | 4 | |
Bergen | 4 | 2-4 |
Det er opp til hver enkel togdriftsleder hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring er beskrevet under funksjonene Opplæringspersonell (FO-1290) og sensor (FO-1288) i Agresso
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
Under opplæringen blir togleder vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Togleder skal ha praksisperioder i trafikkstyringssentralene.Simulator kan benyttes der det er mulig ved vurdering av praktisk kunnskap,samt gjennomføring av progresjonstester underveis i opplæringen. Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan.
Norsk jernbaneskole (for de fagene det gjelder) og togdriftsleder har ansvar for å melde togleder opp til eksamen når togleder vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Progresjonsprøver i simulator og praktisk/muntlig eksamen |
---|---|
5 | Bestått Togleder overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Togleder viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
4 | Bestått Togleder overvåker og styrer trafikken effektivt. Togleder evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Togleder viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
3 | Bestått Togleder styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Togleder viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Togleder viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
2 | Ikke bestått Togleder styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Togleder evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Togleder demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Togleder viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Togleder demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Karakter | Standard ved skriftlig og muntlig eksamen |
---|---|
5 | Bestått Togleder viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått Togleder viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått Togleder viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Togleder viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Togleder viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
For å bestå eksamen må togekspeditør oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og togekspeditør vil få veiledning i denne perioden. Oppnår togekspeditør mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
Togdriftsleder og sakkyndig leder signal utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen (de fagene Norsk jernbaneskole har ansvaret for). Listen utarbeides før opplæring starter og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut i fra denne listen velger Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen (de fagene Norsk jernbaneskole har ansvaret for). For andre fag er det Togdriftsleder som velger ut sensor.
For praktisk prøve på teknisk anlegg skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra kunde og trafikk.
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togleder til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom den lokale opplæringen kreves det at alle eksamener bestås.
For praktisk/muntlig prøve og skriftlig prøve strekningskunnskap skal Fagsjef for toglederutdanningen (for de fagene det gjelder) eller togdriftsleder oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes. Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en samlet tilbakemelding inn 14 dager.
Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan.
Læreplan for lokal opplæring har følgende eksamener:
Eksamen | Skriftlig | Praktisk/muntlig |
---|---|---|
Teknisk anlegg | 1 time | 4 timer |
Strekningskunnskap | 2 timer | 4 timer |
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Opplæring | Det skal utarbeides: | |
---|---|---|
Tekniske anlegg | Skriftlig | - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning. |
Tekniske anlegg | Praktisk/muntlig | - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning |
Strekningskunnskap | Skriftlig | - 2 oppgavesett med Casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum - fasit - sensorveiledning |
Strekningskunnskap | Praktisk | - 2 oppgavesett med varierte scenarier - fasit - sensorveiledning |
Det tillates ikke bruk av hjelpemidler ved skriftlig eksamen.
Togleder kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk og skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for toglederutdanning (der det gjelder) eller fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Togleder trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Fagsjef for toglederutdanning ved Norsk Jernbaneskole (for de anleggene det gjelder) eller fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for togleder .
Togleder har mulighet til å klage på eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en togleder ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagsjefen for toglederutdanning der det gjelder eller fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk og det må angis hva det klages på.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togleder et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk når opplæringen foregår på jernbaneskolen, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole. Fagsjef for toglederutdanning rapporterer hendelsen videre til togleders leder. For lokal opplæring ved trafikkstyringssentralen rapporteres det til togdriftsleder.Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen.