Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring av toginformatører, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative toginformatører har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 20 dager.
Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører kunde- og trafikkinformasjon. Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne toginformatører.
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.
Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av toginformatør. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov basert på evaluering fra instruktører/veiledere. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.
Fagleder Operativ kunde og- informasjon har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes.
Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med to sensorer som er oppnevnt av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon.
Tillatte hjelpemidler, kun under den praktiske delen av eksamen: ORV og tekstbank.
Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
Medarbeider skal vurdere instruktørene og opplegget på slutten av opplæringen.
Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon peker ut sensor for muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor og muntlig/praktisk eksamen.
Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse.
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser og teoretisk forklaring. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
(oversikt over delmål per tema)
Dokumentasjon - referanser:
1. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)
2. Bruk av verktøy – ARBIS, FIDO, TIOS, Tekstbank, KARI, M3LD, AT-meldinger, Fagrommet
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 1 Kjenne til jernbanen | Kjenne til: • Det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer • Fagterminologi • Hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet | Finne frem til dokumentasjon | Teori | E-læring i DRIV Slik fungerer jernbanen |
Læremål 2 Kjenne til Bane NOR | Kjenne til: • Organisasjons-strukturen i Bane NOR • Obligatoriske kurs • Ytelsesordningen | Finne frem til dokumentasjon | Teori | E-læring i DRIV Ny i Bane NOR |
Læremål 3 Kjenne til enheten KTI | Kjenne til: • Avdelingen KTI • Kundelogistikk ved avvikshåndtering • Punktlighet • Kundesenteret | Finne frem til dokumentasjon | Teori |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 4 Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjonssystemet KARI og M3LD | Forstå hvordan KARI og M3LD fungerer: -Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen Kjenne til: -Hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring -Regler for automatisk annonsering | Kunne anføre monitormeldinger, annonseringer og trafikkmeldinger i M3LD Kunne lese og finne data i skjermbildene Kunne anføre manuelle sporendringer Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data Demonstrere hvilken informasjon er relevant å vise i de ulike vinduene | Teori og Praksis | ORV – modul 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12 |
Læremål 5 Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster | Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt Kunne legge på merknadstekster Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster | Praksis | ORV – modul 4 og 8 | |
Læremål 6 Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i M3LD | Forstå: • i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer Kjenne til: • forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer | Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten tidsplanlegger Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet | Teori Praksis | ORV – modul 5 og 7 |
Læremål 7 Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI | Kunne lage nye ruter fra bunnen av Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner Legge inn ekstra stopp i en togrute Kunne kopiere tog Kunne lese logger Kunne deaktivere automatiske annonseringer | Teori Praksis | ORV – modul 9 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 8 Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | Ha kunnskap om KTIs kunder Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik | Kunne KTIs plattform for god informasjon Være bevisst på å bruke klart språk | Teori Praksis | ORV - modul 3 |
Læremål 9 Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene | Kjenne til: Hva Bane NOR leverer informasjon om Hvilke informasjonselementer KARI og M3LD leverer informasjon til og hvordan de fungerer Hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker Kjenne til prinsippene for klart språk | Teori | ORV - modul 3, 4 og 5 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 10 Kjenne til ORV for KTI | Kunne søke i ORV for KTI Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i ORV man kan finne den informasjonen man trenger | Teori og praksis | ORV og KTI |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 11 Kunne interne rutiner for feilmeldinger og kommunikasjon | Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene Kunne feilmeldingsrutiner for sin trafikkstyringssentral Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene | Teori | ORV-modul 3 og 10 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 12 Kunne lese fjernstyringssystemene | Forstå hva indikeringene i fjernestyringssystemene betyr Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet | Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet | Teori og praksis | ORV-modul 12 |
Læremål 13 Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde Kunne linjenummere der det finnes Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde Kjenne til stasjoner med personovergang i plan innenfor ditt ansvarsområde | Teori og praksis | Lokale instrukser, TOK Bane NOR.no ORV – modul 2, 6 og Linjekart |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 14 Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende | Kjenne til: Hva en stasjon med personovergang i plan er Hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor Forklare: Forskjellen på stasjoner og holdeplasser Kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet Kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse Kunne rutiner for samhandling med togleder er når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert | Kunne finne oversikt over stasjoner med planovergang Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan | Teori | ORV – modul 4, 6 og 10 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 15 Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger | Kjenne til Hendelseslogg Kjenne til appen NÅ-appen og hvilken informasjon som deles der Kjenne til traffikkmeldingssiden på Bane NOR.no | Kunne bruke relevante funksjoner i: FIDO TIOS ARBIS TOK Kunne bruke fagrommet | Teori og praksis | FIDO, TIOS, ARBIS, TOK, Sharepoint. Maximo, NÅ-app AT-meldinger |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings- metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 16 Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre | Gjøre rede for hvilke oppgaver en toginformatør må utføre for å oppfylle aksjonskortet | Kunne lese og forstå et aksjonskort Kjenne til hvor man finner aksjonskortene | Teori og praksis | ORV - modul 11 og Aksjonskort |
Antall dager | Tema | Læremål | Teori | Praksis | Evt. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Introduksjon med linjeleder | 2 | Teori | ||
1 | Modul 1 og 2 – Banestrekninger og lokal kunnskap | 1 og 13 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 3 og 4 – Tekstbank og standard, Grunnleggende operasjoner | 4,5,8,9,11 og 14 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 5 og 6 – M3LD, Sikker kundeinformasjon | 4,6,9,13 og 14 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 7 og 8 – Sortering og filtrering, Innstillinger og merknad | 4,5 og 6 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 9 og 10 – Sjeldne operasjoner, Interne rutiner | 4,7,11 og 14 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 11 – Aksjonskort | 16 | Teori | Praksis | |
1 | Modul 12 - Trafikkforståelse | 4 og 12 | Teori | Praksis | |
9 | Praksis i sentralen sammen med toginformatør | Teori | Praksis | ||
1 | Praksis i sentralen med lokal utsjekk med instruktør med evaluering | Teori | Praksis | ||
3 | Repetisjon med tentamen | Alle | Teori | Praksis | |
Muntlig og praktisk eksamen | Alle | Teori | Praksis |
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | Dokumentet opprettet |