lp_tr:opplaeringsplan_for_toginformatorer
Den nyeste versjonen av dette dokumentet er et utkast.DiffDenne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2020/01/29 12:35) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


20191211 Opplæringsplan for toginformatører

Original file

Opplæringsplan toginformatør

Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør.

Teori: 54 timer (9 dager)

Befaring: 2 dager

Praksis: 10 dager

Utsjekk: 1 dag

Kunde- og trafikkinformasjon

MålKrav
Referanse Omfang
Kjenne til Jernbanen - Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer - Kjenne til fagterminologi - Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettetHeftet Slik fungerer jernbanen,
Håndbok for KTI, kap. 7
Teori: 2 timer
Kjenne til Bane NOR - Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR - Obligatoriske kurs - Kjenne til ytelsesordningenE-læring: Ny i Bane NORTeori: 2 timer
Kjenne til enheten KTI - Kjenne til avdelingen KTI - Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering - Kjenne til Punktlighet - Kjenne til Kundesenteret Teori: 2 timer

Kunde­informasjons­systemet

MålKrav
Referanse Omfang
Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI
- Kunne lese og finne data i skjermbildene - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen - Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring - Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering - Kunne utføre manuelle sporendringer - Kunne legge til manuelle forsinkelser - Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data - Kunne filtrere og sortere data - Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vindueneHåndbok for KTI, kap. 6
Opplærings­modul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner,
Ruteplan og klokkestyring
6 timer
Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster - Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes - Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt - Kunne legge på merknadstekster - Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltaksteksterHåndbok for KTI, kap. 6
Opplærings­modul 6 – KARI: Innstillinger og merknader
3 timer
Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI - Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer - Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer - Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere - Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere - Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemetHåndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8
Opplærings­modul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger
3 timer
Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI - Kunne lage nye ruter fra bunnen av - Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner - Legge inn ekstra stopp i en togrute - Kunne kopiere tog - Kunne lese logger - Kunne deaktivere automatiske annonseringerHåndbok for KTI, kap. 6
Opplærings­modul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner
6 timer

Standard for kundeinformasjon

Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer - Ha kunnskap om KTIs kunder - Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon - Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik - Være bevisst på å bruke klart språkHåndbok for KTI, kap. 2.1
Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard
2 timer
Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene - Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om - Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer - Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene - Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger - Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker - Kjenne til prinsippene for klart språkHåndbok for KTI,
Kap. 2 og 5
Opplærings­modul 3 – Håndbok og standard
3 timer

Håndbok

Kjenne til Håndbok for KTI - Kunne søke i Håndbok for KTI - Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trengerHåndbok for KTI,
Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard
1 time

Kommunikasjon

Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon - Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning - Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene - Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral - Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentraleneHåndbok for KTI
Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5
1 time

Trafikkforståelse

Kunne lese fjernstyrings-systemene - Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr - Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene - Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet - Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet - Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildetHåndbok for KTI
Kap. 7.3
Opplærings­modul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager)
3 timer
Kjenne til trafikk og geografi i ditt område - Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde - Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over - Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde - Kunne linjenummerne der det finnes - Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområdeHåndbok for KTI, kap. 2.4,
Lokale instrukser,
TOK
Banenor.no
Linjekart
Befaring,
Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan
Teori: 4 timer
Befaring: 2 dager
Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan

Sikker kundeinformasjon

Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende. - Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt - Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan - Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer - Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI - Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet - Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor - Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan - Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser - Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon - Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan - Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt - Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder - Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse - Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisertHåndbok for KTI,
Kap. 3.4, 5.4 og 7.4
TOK
Opplærings­modul 11 – Sikker kunde-informasjon,
Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC
HA-modul og sjekkliste for toginformatør
6 timer

Andre systemer

Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger - Kunne bruke relevante funksjoner i: - FIDO - TIOS - ARBIS - TOK - Kunne bruke fagrommet - Kjenne til Hendelseslogg - Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der - Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger - Kunne bruke HA-klientHåndbok for KTI, kap. 7.2
FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo,
NÅ app,
HA-klient.
3 timer

Aksjonskort

Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre
- Kunne lese og forstå et aksjonskort - Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet - Kjenne til hvor man kan finne aksjonskorteneHåndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5
ORV
Opplærings­modul 5 – KARI: Aksjonskort
2 timer

Repetisjon

Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for
- Repetere læringsmålene - Forberedelser til utsjekkHåndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV5 timer

Praksis

Kunne bruke læringsmålene operativt - Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke. - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen - Kjenne til stoppmønster for togene - Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk - Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen - Kunne lese trafikkbildet på storskjermen - Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen - Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser. - Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentralerHåndbok for KTI
FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV
Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser
Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner,
Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring
10 dager,
- Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført
- Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder)

Utsjekk

Avsluttende prøve - Praktisk prøve - Teoretisk prøveOpplæringsplan1 dag

Godkjenning av opplæringsplan

11.12.2019
Oslo Signatur Bane NOR / Kravstiller

Revisjonshistorikk

VersjonDatoBeskrivelse av endring
0002019-05-31 Dokument opprettet
0012019-08-28 Revidert etter høringsfristen 12.07.2019
0022019-11-15Revidert
0032019-12-11 Kompetansekode etablert i Agresso
lp_tr/opplaeringsplan_for_toginformatorer.1580297729.txt.gz · Sist endret: 2020/01/29 12:35 av ingrid_dale_bjordal