Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplan toginformatør
Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør.
Teori: 54 timer (9 dager)
Befaring: 2 dager
Praksis: 10 dager
Utsjekk: 1 dag
Mål | Krav | Referanse | Omfang |
Kjenne til Jernbanen | - Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer - Kjenne til fagterminologi - Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet | Heftet Slik fungerer jernbanen, Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer |
Kjenne til Bane NOR | - Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR - Obligatoriske kurs - Kjenne til ytelsesordningen | E-læring: Ny i Bane NOR | Teori: 2 timer |
Kjenne til enheten KTI | - Kjenne til avdelingen KTI - Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering - Kjenne til Punktlighet - Kjenne til Kundesenteret | Teori: 2 timer |
Mål | Krav | Referanse | Omfang |
Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI | - Kunne lese og finne data i skjermbildene - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen - Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring - Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering - Kunne utføre manuelle sporendringer - Kunne legge til manuelle forsinkelser - Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data - Kunne filtrere og sortere data - Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner, Ruteplan og klokkestyring | 6 timer |
Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster | - Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes - Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt - Kunne legge på merknadstekster - Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 6 – KARI: Innstillinger og merknader | 3 timer |
Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI | - Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer - Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer - Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere - Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere - Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet | Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8 Opplæringsmodul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger | 3 timer |
Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI | - Kunne lage nye ruter fra bunnen av - Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner - Legge inn ekstra stopp i en togrute - Kunne kopiere tog - Kunne lese logger - Kunne deaktivere automatiske annonseringer | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner | 6 timer |
Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | - Ha kunnskap om KTIs kunder - Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon - Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik - Være bevisst på å bruke klart språk | Håndbok for KTI, kap. 2.1 Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 2 timer |
Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene | - Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om - Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer - Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene - Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger - Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker - Kjenne til prinsippene for klart språk | Håndbok for KTI, Kap. 2 og 5 Opplæringsmodul 3 – Håndbok og standard | 3 timer |
Kjenne til Håndbok for KTI | - Kunne søke i Håndbok for KTI - Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger | Håndbok for KTI, Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 1 time |
Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon | - Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning - Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene - Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral - Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene | Håndbok for KTI Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5 | 1 time |
Kunne lese fjernstyrings-systemene | - Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr - Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene - Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet - Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet - Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet | Håndbok for KTI Kap. 7.3 Opplæringsmodul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager) | 3 timer |
Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | - Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde - Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over - Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde - Kunne linjenummerne der det finnes - Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde | Håndbok for KTI, kap. 2.4, Lokale instrukser, TOK Banenor.no Linjekart Befaring, Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan | Teori: 4 timer Befaring: 2 dager Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |
Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende. | - Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt - Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan - Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer - Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI - Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet - Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor - Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan - Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser - Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon - Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan - Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt - Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder - Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse - Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert | Håndbok for KTI, Kap. 3.4, 5.4 og 7.4 TOK Opplæringsmodul 11 – Sikker kunde-informasjon, Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC HA-modul og sjekkliste for toginformatør | 6 timer |
Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger | - Kunne bruke relevante funksjoner i: - FIDO - TIOS - ARBIS - TOK - Kunne bruke fagrommet - Kjenne til Hendelseslogg - Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der - Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger - Kunne bruke HA-klient | Håndbok for KTI, kap. 7.2 FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ app, HA-klient. | 3 timer |
Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre | - Kunne lese og forstå et aksjonskort - Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet - Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene | Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5 ORV Opplæringsmodul 5 – KARI: Aksjonskort | 2 timer |
Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for | - Repetere læringsmålene - Forberedelser til utsjekk | Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV | 5 timer |
Kunne bruke læringsmålene operativt | - Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke. - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen - Kjenne til stoppmønster for togene - Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk - Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen - Kunne lese trafikkbildet på storskjermen - Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen - Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser. - Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler | Håndbok for KTI FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner, Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring | 10 dager, - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder) |
Avsluttende prøve | - Praktisk prøve - Teoretisk prøve | Opplæringsplan | 1 dag |
Godkjenning av opplæringsplan
11.12.2019 | |||
Oslo | Signatur Bane NOR / Kravstiller |
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | 2019-05-31 | Dokument opprettet |
001 | 2019-08-28 | Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 |
002 | 2019-11-15 | Revidert |
003 | 2019-12-11 | Kompetansekode etablert i Agresso |