Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Grunnopplæring og godkjennelse til å utøve funksjonen toginformatør.
Teori: 54 timer (9 dager)
Befaring: 2 dager
Praksis: 10 dager
Utsjekk: 1 dag
Tema | Mål | Krav | Referanse | Omfang |
Kunde- og trafikkinformasjon | Kjenne til Jernbanen | * Kjenne til det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer * Kjenne til fagterminologi * Kjenne til hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet | Heftet Slik fungerer jernbanen, Håndbok for KTI, kap. 7 | Teori: 2 timer |
Kjenne til Bane NOR | * Kjenne til organisasjonsstrukturen i Bane NOR * Obligatoriske kurs * Kjenne til ytelsesordningen | E-læring: Ny i Bane NOR | Teori: 2 timer | |
Kjenne til enheten KTI | * Kjenne til avdelingen KTI * Kjenne til Kundelogistikk ved avvikshåndtering * Kjenne til Punktlighet * Kjenne til Kundesenteret | Teori: 2 timer | ||
Kundeinformasjonssystemet | Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjons-systemet KARI | * Kunne lese og finne data i skjermbildene - Forstå hvordan KARI fungerer. Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen * Kjenne til hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring * Ha kjennskap til regler for automatisk annonsering * Kunne utføre manuelle sporendringer * Kunne legge til manuelle forsinkelser * Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute - Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data * Kunne filtrere og sortere data * Demonstrere hvilken informasjon som er relevant å vise i de ulike vinduene | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 1 – KARI: Grunnleggende operasjoner, Ruteplan og klokkestyring | 6 timer |
Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster | * Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes * Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt * Kunne legge på merknadstekster * Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 6 – KARI: Innstillinger og merknader | 3 timer | |
Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i KARI | * Forstå i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer * Kjenne til forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer * Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten parametere * Kunne lage ny, redigere, kopiere, publisere og fjerne en manuell annonsering med og uten parametere * Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet | Håndbok for KTI, kap. 4.2.5, 4.2.6 og 6.8 Opplæringsmodul 2 – KARI: Monitor- og høyttalermeldinger | 3 timer | |
Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI | * Kunne lage nye ruter fra bunnen av * Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner * Legge inn ekstra stopp i en togrute * Kunne kopiere tog * Kunne lese logger * Kunne deaktivere automatiske annonseringer | Håndbok for KTI, kap. 6 Opplæringsmodul 7 – KARI: Sjeldne operasjoner | 6 timer | |
Standard for kundeinformasjon | Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer | * Ha kunnskap om KTIs kunder * Kunne KTIs plattform for god kundeinformasjon * Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik * Være bevisst på å bruke klart språk Håndbok for KTI, kap. 2.1 Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 2 timer | |
Kjenne til hva Bane NOR lover å levere kundene av informasjon på stasjonene | * Kjenne til hva Bane NOR leverer informasjon om * Kjenne til hvilke informasjonselementer KARI leverer informasjon til og hvordan de fungerer * Kjenne til hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene * Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger * Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker * Kjenne til prinsippene for klart språk | Håndbok for KTI, Kap. 2 og 5 Opplæringsmodul 3 – Håndbok og standard | 3 timer | |
Håndbok | Kjenne til Håndbok for KTI | * Kunne søke i Håndbok for KTI * Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i håndboken man kan finne den informasjonen man trenger | Håndbok for KTI, Opplærings-modul 3 – Håndbok og standard | 1 time |
Kommunikasjon | Kunne interne rutiner for feilmelding og kommunikasjon | * Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning * Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene * Kunne feilmeldingsrutinene for sin trafikkstyringssentral * Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene | Håndbok for KTI Kap. 3.1, 3.2 og 3.3 og 4.5 | 1 time |
Trafikkforståelse | Kunne lese fjernstyrings-systemene | * Forstå hva indikeringene i fjernstyringssystemene betyr * Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene * Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet * Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet * Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet | Håndbok for KTI Kap. 7.3 Opplæringsmodul 9 – Storskjerm (VICOS, EBICOS, RailManager) | 3 timer |
Kjenne til trafikk og geografi i ditt område | * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde * Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over * Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde * Kunne linjenummerne der det finnes * Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde | Håndbok for KTI, kap. 2.4, Lokale instrukser, TOK Banenor.no Linjekart Befaring, Opplærings-modul 10 – Trafikk-forståelse: Geografi og ruteplan | Teori: 4 timer Befaring: 2 dager Minimum tre stasjoner, hvorav minst én er med personovergang i plan |
|
Sikker kundeinformasjon | Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende. | * Kjenne til hva en stasjon med personovergang i plan er, og hvor man kan finne en oversikt * Kjenne til hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan * Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer * Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI * Kunne utføre manuelle utrop i HA klient som reserveløsning ved utfall av KARI-systemet * Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor * Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan * Kunne forklare forskjellen på stasjoner og holdeplasser, og kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser * Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon * Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for - Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan * Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet og kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt * Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder * Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse * Kunne rutiner for samhandling med togleder når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert | Håndbok for KTI, Kap. 3.4, 5.4 og 7.4 TOK Opplæringsmodul 11 – Sikker kunde-informasjon, Opplærings-modul 12 KARI: Utfall av CTC HA-modul og sjekkliste for toginformatør | 6 timer |
Andre systemer | Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger | * Kunne bruke relevante funksjoner i: - FIDO - TIOS - ARBIS - TOK * Kunne bruke fagrommet * Kjenne til Hendelseslogg * Kjenne til appen NÅ og hvilken informasjon som deles der * Kunne bruke EpiServer til å legge ut trafikkmeldinger * Kunne bruke HA-klient | Håndbok for KTI, kap. 7.2 FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ app, HA-klient. | 3 timer |
Aksjonskort | Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre | * Kunne lese og forstå et aksjonskort * Gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre for å oppfylle aksjonskortet * Kjenne til hvor man kan finne aksjonskortene | Håndbok for KTI, kap. 4.4 og 5.5 ORV Opplæringsmodul 5 – KARI: Aksjonskort | 2 timer |
Repetisjon | Gå gjennom læringspunkter som kandidaten har behov for | * Repetere læringsmålene * Forberedelser til utsjekk | Håndbok for KTI, Lokale instrukser, Opplærings-moduler, FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV | 5 timer |
Praksis | Kunne bruke læringsmålene operativt | * Ha oversikt over den strekningen toginformatøren skal overvåke. - Kjenne til hvilke stasjoner den plassen har ansvaret for og hva som gjelder for disse - Kjenne til hvilke tognummerserier på strekningen - Kjenne til stoppmønster for togene * Kunne sette opp vinduene i KARI i henhold til den informasjonen toginformatøren må ha tilgjengelig på de ulike plassene - Kunne bruke Håndboken som oppslagsverk * Forstå når og hvordan man trenger å kommunisere med andre i sentralen * Kunne lese trafikkbildet på storskjermen * Demonstrere når toginformatøren må gjøre manuelle operasjoner, ut fra den informasjonen som er tilgjengelig i trafikkstyringssentralen * Kunne lokale rutiner i trafikkstyringssentralen, inkludert evakueringsrutine og rutiner for å håndtere alvorlige hendelser. * Kunne arbeidsrutiner når togleder og toginformatør er stasjonert i ulike trafikkstyringssentraler | Håndbok for KTI FIDO, TIOS, ARBIS, EpiServer, TOK, SharePoint, Maximo, NÅ, ORV Toginformatør-arbeidsstasjon/ plass og lokale instrukser Opplærings-modul 8 – KARI: Interne rutiner, Opplærings-modul 14 – Veiledning for operativ opplæring | 10 dager, - Kandidaten skal få opplæring jevnt fordelt over de toginformatør-arbeids-stasjonene kandidaten kan forvente å betjene etter at opplæringen er gjennomført - Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyrings-sentralen (Gruppeleder, elkraft, vaktleder og togleder) |
Utsjekk | Avsluttende prøve | * Praktisk prøve * Teoretisk prøve | Opplæringsplan | 1 dag |
Godkjenning av opplæringsplan
Opplæringsplanen er godkjent 11.12.2019 av kravstiller kompetanse - Direktør Kunde -og trafikkinformasjon
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | 2019-05-31 | Dokument opprettet |
001 | 2019-08-28 | Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 |
002 | 2019-11-15 | Revidert |
003 | 2019-12-11 | Kompetansekode etablert i Agresso |