lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_laereplan_av_signalgiver
Denne versjonen (2022/12/08 11:07) ble godkjent av chrane.Den tidligere godkjente versjonen (2022/12/08 10:50) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan for lokal opplæring av signalgiver

Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk

1. Betegnelse på opplæringen

Læreplan for lokal opplæring - signalgiver beskriver krav til lokal kompetanse, krav til kvalifikasjonsnivåer samt ansvar for opplæringen.
Læreplanen omfatter beskrivelse av krav til opplæring av signalgiver som skal læres opp på nytt tjenestested.

Det skal utarbeides lokale opplæringsplaner. De lokale opplæringsplanene er delt inn i to deler.
Del 1 utarbeides av og er felles for alle.
Del 2 beskriver særskilte forhold for angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde.

Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på barriere, risiko og særskilte lokale forhold i opplæringen, samt:

  • I hvilke situasjoner er signal en barriere?
    • Hva er viktig i disse situasjonene?
    • Hva kan gå galt?
    • Hvilke feil kan skje?
  • Hva kan påvirke oppmerksomheten?
  • Samhandling, kommunikasjon (samarbeid og felles situasjonsforståelse)

Læreplaner og lokale opplæringsplaner skal revideres minimum annet hvert år eller når det er endringer som krever ny praksis.

2. Forkunnskaper

Det henvises til gjeldende minimumskrav for kompetanse til funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.

Relevante koder i Agresso kompetanseregister:

  • FO1093 - signalgiver
  • FO1076- togekspeditør

Fører- og skifterkompetanse godkjennes mot dokumentasjon.

3. Hovedmål

Opplæringen har som hovedmål å gi signalgiver de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for å utføre aktiviteter som signalgiver på en sikker og effektiv måte.

Opplæringen skal gi grunnlag for å kunne utføre selvstendig tjeneste og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt opplæring kan signalgivers kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål; se punkt 4.

4. Innlæringsmål

Innlæringsmål for kunnskaper for lokal-opplæring signalgiver er:

  • Signalgiver skal ha kunnskap om lokal jernbaneinfrastruktur og om lokal trafikkstyring.
  • Signalgiver skal ha kunnskap om signalgivers rolle i samspill mellom de ulike funksjonene i forbindelse med lokal trafikkstyring.
  • Signalgiver skal ha kjennskap til anbefalt praksis.

Innlæringsmål for ferdigheter for lokal-opplæring signalgiver er:

  • Signalgiver skal kunne betjene de lokale spesifikke sporveksler og tekniske anlegg.
  • Signalgiver skal kunne utføre selvstendig tjeneste på området.

5. Arbeidsform

Det kreves egeninnsats av medarbeideren under lokal opplæring på området. Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen.

Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening. Medarbeider skal gå sammen med veileder på vakt under opplæringen. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast signalgiver/veileder under hele opplæringen.

Signalgiver som skal ha opplæring på nytt område skal kun gjennomføre opplæring på en stasjon om gangen. Praksis på ny stasjon inneholder:

  • Befaring
  • Rutiner for adgang til ekspedisjonslokaler
  • Arbeidsoppgaver
  • Sikkerhet og barrierer
  • Kommunikasjon ved utførelse av tjeneste.

Medarbeideren skal ha gjennomgått samtlige temaer i lokal opplæringsplan.

Fordeling av teori og praksis i opplæringen skal beskrives i opplæringsplanen.

6. Maksimalt antall deltakere

Ved lokal opplæring på området bør det være 1 medarbeider på opplæring pr vakt. Ved befaring kan det være flere medarbeidere sammen med veileder.

7. Kompetansekrav til opplæringspersonell

Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet under funksjonene: Opplæringspersonell (FO1290) og sensor (FO1288) i Agresso.

Medarbeidere som skal ha med seg noen på opplæring skal ha minimum 6 mnd erfaring på skifteområde.

8. Pensum

Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i opplæringsplanen.

9. Teori og praksis

Arbeidsform under opplæringen er teori og praktisk trening, hvor det legges opp til at det øves på samtlige temaer i opplæringsplanen.

10. Bestille praksisplass

Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring signalgiver.

11. Velge og tildele praksisplass

Dette er ikke relevant for læreplaner og opplæringsplaner for lokal opplæring signalgiver.

12. Oppfølging av medarbeider

Områdesjef txp har ansvar for å planlegge opplæringen av ny medarbeider i samarbeid med veileder. Områdesjef txp skal ha en samtale med medarbeider som skal ha lokal opplæring for å avtale rammene og legge fram plan for opplæringen. På stasjon/skifteområder med særskilte forhold skal veileder etter avtale med leder gjennomgå lokal opplæringsplan sammen med ny medarbeider.

Områdesjef txp skal ha samtale med medarbeider når opplæringen er fullført. Under samtalen skal erfaringer fra opplæringen gjennomgås og eventuelle tilbakemeldinger fra veileder skal vurderes før medarbeideren skal utføre selvstendig tjeneste.

13. Vurdering av opplæringen

Underveis i opplæringen skal Områdesjef txp ha løpende kommunikasjon med medarbeider og veileder, for å vurdere progresjon i opplæringen og iverksette forbedringstiltak ved behov. Medarbeideren skal ha god trafikalforståelse, være trygg på betjening av anlegg i tråd med regelverk og sin rolle som barriere.

Standard stasjon: Etter endt opplæring gjennomføres en utsjekk for å se om læremålene er oppnådd. Dokumentasjon legges på personalmappe i Saksrom.

Større/komplekse stasjoner: Etter endt opplæring skal det gjennomføres en lokal prøve for å se om læremålene er oppnådd. Dokumentasjon legges på personalmappe i Saksrom.

13.1. Praktisk prøve

Det skal gjennomføres en praktisk/muntlig prøve på inntil 1 time. Prøven gjennomføres ved at Signalgiver utfører tjeneste på sin stasjon/skifteområde. Prøven skal avdekke om signalgiver innehar handlingskompetanse.

Prøven vurderes som bestått/ikke bestått. Dersom man ikke består praktisk prøve, gis det mulighet til å gå opp til ny prøve en gang. Ny eksamen kan avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk prøve, slik at signalgiver vil få mer tid til å tilegne seg kompetanse. Oppnås ikke bestått på andre gangs prøve, har signalgiver strøket og opplæringen som signalgiver avsluttes.

Hjelpemidler er ikke tiltatt under prøven

For praktisk/muntlig prøve og skriftlig prøve strekningskunnskap skal områdesjef TXP utarbeide og oversende oppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning senest 1 måned før prøven avholdes.
Når prøveoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en samlet tilbakemelding til Områdesjef TXP innen 14 dager

14. Sensor

Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi med lokal strekningskunnskap.

15. Klage på skriftlig og praktisk/muntlig eksamen

15.1 Klage på skriftlig eksamen

Medarbeideren kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er kunngjort. Medarbeideren trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.

I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen, og for bedømmelsen av medarbeiderens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten.

Medarbeideren har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en medarbeider ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur og det må angis hva det klages på.

Fagleder Trafikkstyring oppnevner ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Sensor og fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.

Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages.

15.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen

Medarbeideren kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Kandidaten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet.

Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten.

Ved muntlig/praktisk eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.

Klage på formelle feil sendes på eksamensdagen til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering.

Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering.

Dersom medarbeideren får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og medarbeideren har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere kandidaten. Fagleder Trafikkstyring oppnevner ny sensor.

Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeideres prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.

15.3. Fusk

Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi signalgiver uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.

Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til områdesjef togekspeditør. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen.

16. Krav til praksis etter bestått prøve

Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede signalgiver. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken

17. Dokumentasjon av opplæringen

Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv

lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_lokal_laereplan_av_signalgiver.1670494038.txt.gz · Sist endret: 2022/12/08 11:07 av chrane