lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer
Denne versjonen (2024/10/14 09:15) ble godkjent av chrane.Den tidligere godkjente versjonen (2021/11/24 11:40) er tilgjengelig.Diff

Lokal opplæringsplan av togekspeditør

Lokal opplæringsplan av togekspeditører på nye stasjoner

Opplæringsplan – lokal opplæring txp

1. Innledning

Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togekspeditør.

Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk:

  • Vedlegg 1 er utarbeidet av Fagansvarlig kompetanse og beskriver opplæring som skal gis på alle stasjoner.
  • Vedlegg del 2 er utarbeidet av Linjeleder og beskriver særskilte forhold på stasjon som det skal gis opplæring i, i tillegg til det som ligger i vedlegg 1.

2. Betegnelse på opplæringen

Lokal opplæringsplan av Togekspeditør beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.

Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold.
Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde.

3. Delmål til tema

Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.

4. Kriterier

Kriterier beskriver hva togekspeditør skal kunne.

5. Pensum

Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.

6. Oppfølging under opplæring

Togekspeditør skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med togekspeditør underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Loggboken, og progresjon og praksis som gjennomføres på store stasjoner skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Dersom togekspeditør ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 12.Oppfølging av medarbeider.

7. Vurdering av opplæringen

Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes.

For mindre stasjoner er det ikke krav til egen prøve, men det skal gjøres en utsjekk og vurdering av kompetanse etter opplæring som dokumenteres.

For større stasjoner skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende stasjon.

Store stasjoner: Drammen, Trondheim, Alnabru, Bergen, Hamar, Kongsvinger, Lodalen

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt. 10.Vurdering av opplæringen

8. Tilbakemelding underveis

Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Områdesjef txp skal ha oppdatert informasjon om status på opplæring, og txp skal ha kontinuerlig tilbakemelding på sin utvikling. Områdesjef txp ansvar for å melde togekspeditør opp til prøve når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 10.Vurdering av medarbeider.

9. Sensor

Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi.

10. Dokumentasjon

Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv.

11. Krav til praksis etter bestått prøve

Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken

12. Varighet på opplæring (teori og praksis)

Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder.

Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:

Stasjon/
Drifts-banegårde
Varighet teori Varighet praksis
(minimumskrav til vakter)
Krav til utsjekk/prøver Merknad
Alnabru 5 dager 90 dager Ja
Berekvam
Bergen Ja
Bjerka
Bjorli 1 dag Ja
Bodø
Bolna
Braskereidfoss 1 dag Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Dombås 3 vakter 3 vakter Ja
Drammen 6-8 uker Ja
Etter gjennomført opplæring skal det avlegges prøve før selvstendig tjeneste og betjening av Vicos.
• Nytilsatte følger en erfaren txp gjennom hele opplæringsperioden.
• Ved behov: Selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren txp.
Drevvatn
Dunderland Ja
Eina 1 dag Med erfaren togekspeditør. Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede
Eiterstraum
Elverum 3 dager for erfarne togekspeditører Ja Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede.
Fauske Ja
Filipstad 4 dager Nei
Flisa 1 dag Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Flåm
Gjøvik 1 dag for erfarne togekspeditører Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Glåmos 1 vakt
Gran
Grefsen 1 dag for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Gudå
Halden 4 dager Ja
Haltdalen 1 vakt
Hamar Opplæringstid: ca. 4 uker. Ja
Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste.
Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.
Hell 2 dager
Hønefoss 5 vakter for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.
Ja Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Jaren 1 dag for erfarne togekspeditører
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede
Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Kirkenær 1 dag Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Kongsvinger Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt. Ja Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen.
Kopperå
Kristiansand 5 Ja
Larvik 1 dag for erfarne trafikkstyrere.
Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).
Ja Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Lesja 1 dag
Lønnsdalen
Marstein 1 dag
Myrdal Ja
Mo i Rana Ja
Mosjøen
Narvik 6-10 dager Ja 2– 4 uker intensiv opplæring. Avhengig av tidligere erfaring
Nelaug Ja
Nordagutu 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring).
Ja Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Otteråga
Roa 1 dag for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Rognan
Røros 2 vakter for erfaren txp Nei
Sandefjord 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).
Ja Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Sarpsborg 4 dager Ja
Singsås 1 vakt
Skien 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring).
Ja Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Skognseng
Støren 3-5 vakter 3-5 vakter
(med dagens type 69 stillverk)
Ja Grensestasjon / beredskapsterminal for gods
Trondheim Minimum 5 uker praktisk trening. Ja
Avsluttende praktisk prøve i 2 timer med høy togproduksjon.
Avsluttende praktisk og teoretisk prøve med teknisk kyndig på hovedstillverk og skiftestillverk.
Befaring på områder underlagt TXP Trondheim mot slutten av opplæring.
Tønsberg 1 dag for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring).
Ja Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Verma 1 Ja
Voss
Ørtfjell
Åndalsnes 1 vakt 1 vakt Ja
Ål

13. Revisjonshistorikk

Versjon Dato Beskrivelse av endring
000 Dokumentet opprettet
lp_tr/reviderte_planer/lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer.txt · Sist endret: 2024/10/14 09:15 av chrane