lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2021/08/18 09:34) ble godkjent av chrane.

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Lokal opplæringsplan av togekspeditør

Lokal opplæringsplan av togekspeditører på nye stasjoner

Opplæringsplan – lokal opplæring txp

1. Innledning

Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder.

Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk:

  • Vedlegg 1 er utarbeidet av Fagansvarlig kompetanse og beskriver opplæring som skal gis på alle stasjoner.
  • Vedlegg del 2 er utarbeidet av Linjeleder og beskriver særskilte forhold på stasjon som det skal gis opplæring i, i tillegg til det som ligger i vedlegg 1.

2. Betegnelse på opplæringen

Lokal opplæringsplan av Togekspeditør beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.

Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold.
Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde.

3. Delmål til tema

Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.

4. Kriterier

Kriterier beskriver hva togekspeditør skal kunne.

5. Pensum

Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.

6. Oppfølging under opplæring

Togekspeditør skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med togekspeditør underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Loggboken, og progresjon og praksis som gjennomføres på store stasjoner skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Dersom togekspeditør ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 12.Oppfølging av medarbeider.

7. Vurdering av opplæringen

Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes.

For mindre stasjoner er det ikke krav til egen prøve, men det skal gjøres en utsjekk og vurdering av kompetanse etter opplæring som dokumenteres.

For større stasjoner skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende stasjon.

Store stasjoner: Drammen, Trondheim, Alnabru, Bergen, Hamar, Kongsvinger, Lodalen

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt. 10.Vurdering av opplæringen

8. Tilbakemelding underveis

Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Områdesjef txp skal ha oppdatert informasjon om status på opplæring, og txp skal ha kontinuerlig tilbakemelding på sin utvikling. Områdesjef txp ansvar for å melde togekspeditør opp til prøve når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 10.Vurdering av medarbeider.

9. Sensor

Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi.

10. Dokumentasjon

Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv.

11. Krav til praksis etter bestått prøve

Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken

12. Varighet på opplæring (teori og praksis)

Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder.

Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:

Stasjon/
Driftsbanegårde
Varighet teori Varighet praksis Merknad
Alnabru 5 dager 90 dager
Berekvam
Bergen
Bjerka
Bjorli
Bodø
Bolna
Braskereidfoss 1 dag Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Dombås 3 vakter 3 vakter
Drammen
Drevvatn
Dunderland
Eina 1 dag Med erfaren togekspeditør. Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede
Eiterstraum
Elverum
Fauske
Filipstad 4 dager
Flisa
Flåm
Gjøvik
Glåmos 1 vakt
Gran
Grefsen
Gudå
Halden 4 dager
Haltdalen 1 vakt
Hamar
Hell
Hønefoss Fem vakter for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring.
Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Jaren
Kirkenær
Kongsvinger
Kopperå
Kristiansand
Larvik En dag for erfarne trafikkstyrere.
Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).
Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Lesja
Lodalen 3 dager 60 dager
Lønnsdalen
Marstein
Myrdal
Mo i Rana
Mosjøen
Narvik 6-10 dager
Nelaug
Nordagutu 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring).
Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Otteråga
Roa
Rognan
Røros 1 vakt
Sandefjord 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).
Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Sarpsborg 4 dager
Singsås 1 vakt
Skien 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring).
Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Skognseng
Støren 3-5 vakter 3-5 vakter
(med dagens type 69 stillverk)
Grensestasjon / beredskapsterminal for gods
Sundland
Trondheim Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer.
Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer.
Tønsberg En dag for erfarne togekspeditører.
Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring).
Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.
Verma
Voss
Ørtfjell
Åndalsnes 1 vakt 1 vakt
Ål

13. Revisjonshistorikk

Versjon Dato Beskrivelse av endring
000 Dokumentet opprettet
lp_tr/reviderte_planer/lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer.1629272067.txt.gz · Sist endret: 2021/08/18 09:34 av chrane