Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togekspeditør.
Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk:
Lokal opplæringsplan av Togekspeditør beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.
Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold.
Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde.
Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.
Kriterier beskriver hva togekspeditør skal kunne.
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.
Togekspeditør skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med togekspeditør underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Loggboken, og progresjon og praksis som gjennomføres på store stasjoner skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Dersom togekspeditør ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 12.Oppfølging av medarbeider.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes.
For mindre stasjoner er det ikke krav til egen prøve, men det skal gjøres en utsjekk og vurdering av kompetanse etter opplæring som dokumenteres.
For større stasjoner skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende stasjon.
Store stasjoner: Drammen, Trondheim, Alnabru, Bergen, Hamar, Kongsvinger, Lodalen
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt. 10.Vurdering av opplæringen
Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Områdesjef txp skal ha oppdatert informasjon om status på opplæring, og txp skal ha kontinuerlig tilbakemelding på sin utvikling. Områdesjef txp ansvar for å melde togekspeditør opp til prøve når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 10.Vurdering av medarbeider.
Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi.
Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv.
Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken
Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder.
Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:
Stasjon/ Driftsbanegårde | Varighet teori | Varighet praksis | Merknad |
---|---|---|---|
Alnabru | 5 dager | 90 dager | |
Berekvam | |||
Bergen | |||
Bjerka | |||
Bjorli | |||
Bodø | |||
Bolna | |||
Braskereidfoss | 1 dag | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | |
Dombås | 3 vakter | 3 vakter | |
Drammen | |||
Drevvatn | |||
Dunderland | |||
Eina | 1 dag | Med erfaren togekspeditør. Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede | |
Eiterstraum | |||
Elverum | |||
Fauske | |||
Filipstad | 4 dager | ||
Flisa | |||
Flåm | |||
Gjøvik | |||
Glåmos | 1 vakt | ||
Gran | |||
Grefsen | |||
Gudå | |||
Halden | 4 dager | ||
Haltdalen | 1 vakt | ||
Hamar | |||
Hell | |||
Hønefoss | Fem vakter for erfarne togekspeditører. Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring. Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Jaren | |||
Kirkenær | |||
Kongsvinger | |||
Kopperå | |||
Kristiansand | |||
Larvik | En dag for erfarne trafikkstyrere. Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring). Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Lesja | |||
Lodalen | 3 dager | 60 dager | |
Lønnsdalen | |||
Marstein | |||
Myrdal | |||
Mo i Rana | |||
Mosjøen | |||
Narvik | 6-10 dager | ||
Nelaug | |||
Nordagutu | 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører. Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring). Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Otteråga | |||
Roa | |||
Rognan | |||
Røros | 1 vakt | ||
Sandefjord | 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører. Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring). Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Sarpsborg | 4 dager | ||
Singsås | 1 vakt | ||
Skien | 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører. Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring). Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Skognseng | |||
Støren | 3-5 vakter | 3-5 vakter (med dagens type 69 stillverk) | Grensestasjon / beredskapsterminal for gods |
Sundland | |||
Trondheim | Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. | Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer. Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer. |
|
Tønsberg | En dag for erfarne togekspeditører. Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring). Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. |
||
Verma | |||
Voss | |||
Ørtfjell | |||
Åndalsnes | 1 vakt | 1 vakt | |
Ål |
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |