Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Her beskrives det som ikke er beskrevet i Del 1:generell del og som er særegent for hver stasjon og driftsbanegård (hvert delmål skal ha en egen rad i tabellen)
Lodalen | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Stasjon og strekning | Skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen/skiftetomt/ driftsbanegård Kjenne til tilhørende stasjoner og strekninger. | Grenser og driftsformer Gjøre rede for: - Driftsbanegårdens avgrensninger - Hvordan det geografiske området på driftsbanegården er inndelt - Sporområder og grensesnitt på driftsbanegården - Driftsformer på nærliggende stasjoner - Tilgrensende baner/stasjoner/driftsbanegårder/ hensettingsområder osv. til/fra stasjonen | Os-txp | SJN: Generell del SJN: Særbestemmelser ORV: Stillverksinstrukser ORV: Lokale instrukser Signaltegninger Kartoversikt TIOS ORV: D-sirkulærer ORV: Anbefalt praksis TOK |
Generelt for driftsbanegården Gjøre rede for: - Hvilke spor som normalt benyttes til ulike formål - Signalplasseringer på stasjonen/driftsbanegården/ skiftetomten - Jernbaneforetak som trafikkerer på stasjon/skifteområde - Hvilke spor som har kontaktledning - Hvilke spor som har muligheten for lokal inn/utkobling av kontaktledning - Hvordan et eller flere arbeider i spor kan foregå samtidig som det blir flyt i togtrafikken - Bestemmelsene for sikring av anleggsområde ved driftsbanegården - Faremomenter i forbindelse med kjøretøy på nabospor | Os-txp | SJN: Generell del SJN: Strekningsbeskrivelse SJN: Særbestemmelser ORV. Anbefalt praksis TOK |
||
Trafikkstyring | Gjøre rede for | - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt driftsoperatør for driftsbanegården - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder og TXP/driftsoperatør og hvilke spor som styres av togleder og TXP/driftsoperatør) - Trafikkbildet på/ved driftsbanegården - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier - Togs rekkefølge på driftsbanegård og lokstall (togoppgave) | Os-txp | SJN: Særbestemmelser ORV: Anbefalt praksis TOK |
Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting Gjøre rede for: Spesielle forhold knyttet til skifting På driftsbanegård, her under; - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP/Driftsoperatør - TXP/Driftsoperatørs rolle som skiftekoordinator - Hastighet - Hvilke spor som ikke er beregnet for hensetting/igjensetting - Varmeposter | Os-txp | |||
Beredskap | Driftsoperatør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på driftsbanegård: - Uhell og driftsulykke - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser - Kommunikasjon mellom skadested og txp/Driftsoperatør - Trafikkavvikling - Normalisering - Skrive rapport Iverksette tiltak avhengig av situasjon Utføre korrekt kommunikasjon Togs sammensetning og farlig gods Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak Kjenne til hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert | Os-txp | Beredskapsportalen Førers regelbok Bane NOR kap. B14 Beredskapsportalen |
Tekniske systemer | Gjøre rede for | Bruk av Togradio Forklare og demonstrere betjening av togradio: - Frequentis txp terminal - Innlogging - Prioritering av anrop - Nødanrop - Frequentis txp, terminal biapparat - Innlogging - Prioritering av anrop - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio ORV: Brukermanual TXP ORV: Veileder nødanrop |
Bruk av TIOS Egen loggføring i lokal togbok | Os-txp | Punktlighet (eget utarbeidet opplæringsmateriell) | ||
Betjening av andre anlegg Gjøre rede for bruk av: - Skap for portkontroll i vognhall - Eget sikringsanlegg og betjeningspanel for vognhall, NSI 63 sikringsanlegg for Bakkesporene og Fjellstall - Porter - Nøkler for arbeidslag - Nødstopp for signaler - Eget panel for brannalarmer - Eget panel for 1000 V | Os-txp | ORV: TJN pak. 12.3 SJN: Særbestemmelser |
||
eSam, lokal togbok og lokal vaktlogg | Os-txp | |||
Forklare og demonstrere: | - Ned/opplasting av lokal togbok - Nedlasting av støttedokument for arbeider i spor. - Nedlasting av Dagsplan (Sporbruksplaner) - Årsaksregistrering i lokal togbok - Føring av lokal togbok - Føring av lokal vaktlogg | |||
Lokale sikringsanlegg/stillverk(utover standard) | Driftsoperatør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Skjematisk plan Kunne forklare innholdet i - Stasjonens skjematiske plan | Os-txp | ORV: Anbefalt praksis ORV: TJN kap. 12 ORV: Instruks for betjening av lokalt sikringsanlegg TOK Referansene gjelder for alle temaene under lokalt sikringsanlegg /stillverk |
Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring Kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring | Os-txp | |||
Generell betjening av sikringsanlegg Gjøre rede for: - Områder som styres av stasjonens sikringsanlegg - Innhold i instruks for driftsoperatør - Betjening av sikringsanlegg - Signalbilder - Symboler - Identifikasjon av signaler - Fiendtlige skifteveier - Operatørplasser og operatørbemyndigelse - Ta frem bilder i sikringsanlegget - Registrere tognummer i sikringsanlegget - Hvor sveiver er plassert og hvilken innvirkning dette har på signalanlegget | Os-txp | |||
Kommandoer for betjening av sikringsanlegg Forklare og demonstrer kommandoer for: - Magasinering og annullering av magasinerte togveier/skifteveier - Stilling av signaler i stopp/oppheve signaler i stopp - Stilling av dvergsignal - Stilling av skiftevei og indikerings betydning av denne - Sperring av togspor/sporfelt - Bilde og skjerm - Operatørbemyndigelse - Nødutløsning av skifteveier - Sperring og frigiving av spor - Sporveksler og stilling i signalbildet - Tognummer - Nødstopp - Alarmer og alarmlister | Os-txp | |||
Sporveksler/sporsperrer i sikringsanlegget Forklare og demonstrere - Sporvekselstilling - Frigiving av lås for sporsperre og sporveksel - Betjening av sporsperre (sentralstilt) - Lokalstillere - Sporveksel ute av kontroll - Oppkjørt sporveksel - Sporvekselvarme | Os-txp | |||
Feil på sikringsanlegg Forklare og/eller demonstrere - Håndtering av feil som kan oppstå i sikringsanlegget her under: - Jordfeil - Feil på sporveksel - Feilaktig belagt spor - Feil på dvergsignal - Alarmer og hvilke som meldes videre - Fargekodenes betydning ved feil | Os-txp | |||
Kjenne til formular (feil ved eller reparasjonsarbeider på signalanlegg) som Signalavdelingen skal levere mot kvittering | Os-txp | |||
Reservepanel Ha kjennskap til: - Nødfrakobling - Hovedbryter - Indikering for omlegging av drivmaskiner | Os-txp | |||
Betjening av andre anlegg Forklare og demonstrer hvordan betjene: - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning - Skap for sikringer til drivmaskinene | Os-txp | |||
Anbefalt praksis | Gjøre rede for | Særbestemmelser Anbefalt praksis | Os-txp | Særbestemmelser Anbefalt praksis |
Opplæring | Anbefaling | 3 dager teori og 60 dagers praksis. Krav til utsjekk/prøve: ja | Os-txp |
Sundland | ||||
Tema | Delmål | Kriterier | Ansvar | Pensum - referanser |
---|---|---|---|---|
Stasjon og strekning | Gjøre rede for… | Sundland skifteområde er en skiftestasjon på Sørlandsbanen underlagt Drammen stasjon. Skiftestasjonen har skjermbasert stillverk. Det er kontaktanledningsanlegg på de fleste spor, unntatt stikksporene. • Spor 2: ca. 696 meter • Spor 3: ca. 699 meter • Spor 11: ca. 805 meter • Spor 12: ca. 570 meter • Spor 13: ca. 572 meter • Spor 14: ca. 548 meter • Spor 15: ca. 544 meter • Spor 16: ca. 574 meter • Spor 21: ca. 515 meter • Spor 22: ca. 515 meter • Spor 23: ca. 501 meter • Spor 23: ca. 531 meter • Stikk 1: ca. 210 meter • Stikk 2: ca. 250 meter • Stikk 3: ca. 277 meter • Stikk 4: ca. 210 meter • Stikk 5: ca. 205 meter • Stikk 6: ca. 244 meter Sundland har også verkstedhall (Mantena) på skifteområdet. Stasjonen er underlagt Drammen togledelse. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV Lokale bestemmelser i TOK Lokale bestemmelser i Trasé Lokale bestemmelser i SJN |
Gjøre rede for | Samspil med txp Drammen | Os-txp | ||
Trafikkstyring | Forklare og eventuelt demonstrere | Trafikkbildet på Sundland er basert på skifting og hensetting/gjensetting av togmateriell. Togframføring: • Spor 2, 3 og 11 brukes som regel for hensetting av lengre tog og parkering av tog fra Mantena ved behov. Sporene brukes også for godstog ved kryssing mellom Gulskogen og Drammen, evn også for tog som har rutemessig opphold. • Spor 11 – 16 brukes som regel for godstog fra Cargo Net eller for vogner fra Brakerøya/Holmen. • Spor 22 – 24 brukes som regel for hensetting/gjensetting av Vy materiell. • Beskriv og demonstrer sporsperrene og lokale omstillere på Sundland, samt begrensinger ved bruk av disse. • Beskriv og demonstrer prosedyrene for å få tog/skift fra Gulskogen og Drammen inn til Sundland, eller fra Sundland til Gulskogen/Drammen. Annet • Beskriv og forklar skjematiskplan og forriglingstabell. • Forklar prosedyren ved bruk av «signal stopp» • Stasjonen har flere skiftelokomotiver stasjonert på skiftetomten, samt turnerende løslok. • Følgende skiftenumre er tilgjengelig på Sundland: o K2 : 39404 – 49407 o Grenland Rail: 39402 - 39403 o Rail Combi: 39400 – 49401 o Vy: 39408 – 39409 o Green Cargo: 39410 – 39411 o Reserve nummer: 39412 - 39424 o Reserve nummer: 39425 – 39449 (forbeholt togl. Drammen) | Os-txp | |
Frakobling av kontaktledningsanlegg | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | |
Beredskap | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på driftsbanegård: - Uhell og driftsulykke - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser - Kommunikasjon mellom skadested og Driftsoperatør - Trafikkavvikling - Normalisering - Skrive rapport Iverksette tiltak avhengig av situasjon Utføre korrekt kommunikasjon Togs sammensetning og farlig gods Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid Kjenne til landingsplasser for farlig gods Kjenne til hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert. • Brannslukningsutstyr er plassert rundt omkring i bygget samt førstehjelpsutstyr plassert i bygget | Os-txp | |
Skifteveier | Gjøre rede for… | • Skiftestasjonen har dvergsignaler og lokal skifting, samt sporsperrer som brukes ved skifting. • Hensetting kan gjøres i alle spor og stikkspor. • Lokal skifting: o Lokal I: Frigjør området fra «Gruppa» (Spor 12 – 16 og 21 – 24) retning Drammen. o Lokal II: Frigjør fra spor 21 – 24 retning Gulskogen. o Lokal III: Frigjør fra spor 12 – 16 retning Gulskogen.. • For skifting retning Drammen, så må TXP Drammen kontaktes. o Enten fra spor 2, 3 eller 11 o Eller fra «Motorvognen» / Sporet nærmest stillverket. • For skifting retning Gulskogen, så må togleder Drammen kontaktes. o Enten fra «Gruppa» (Spor 12 – 16 eller Spor 22 – 24). o Eller fra spor 2, 3 eller 11. • For skifting retning verkstedet må skiftekoordinator Mantena kontaktes. | Os-txp | |
Gjøre rede for | Hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen | |||
Tekniske systemer | Gjøre rede for | • Skjermbasert Stillverk, FIDO PC, VICOS slaveskjerm, TIOS og togradio. Gjøre rede for bruken av disse og hvordan dette brukes i arbeidshverdagen på Sundland. • Togbok Forklare og demonstrere Årsakregistrering i togbok | Os-txp | |
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og skjermbasert stillverk. • Ved frakobling inne på skiftestasjonen så kan denne seksjoneres på flere måter, derfor er man avhengig av å ha et koblingsbilde som referanse. • Forklare grensesnitt mot Gulskogen og grensesnitt mot Drammen • Sporveksler i sikringsanlegget Lokalomstiller Sporveksel ute av kontroll Oppkjørt sporveksel sporvekselvarme • Gjøre seg kjent med avhengighetene for å sende skift ut fra Sundland. • Ved flere skift fra Sundland retning Drammen, så bør dvergsignal R21 settes i «stopp» mellom skiftene. • Ved skift inn til spor 2, 3 eller 11 fra Drammen så må man bekrefte anmodningen. • Ved skift fra Gulskogen inn til «Motorvogn» så må man bekrefte anmodningen. • Ved skift fra Gulskogen og inn til spor 2, 3 eller 11 så stiller man aktuell dvergvei inn i sporet. • Ved skift fra Sundland retning Drammen så stiller TXP Drammen selv dvergsignalene utenfor Sundland skifteområde. • For skift fra spor 2, 3 eller 11 fra Sundland til Gulskogen, så stiller Sundland dvergsignalet selv til grensen til Gulskogen. • For skift fra eller til «Motorvogn» til Gulskogen så må sporveksel 202 ligge i avvik. • Ikke ha flere sporsperrer under omlegging samtidig, dette medfører som oftest at stillverket henger seg opp. • Det kan ikke være togbevegelse på Gulskogen når du skal sende skift retning Gulskogen. • Buttsporet brukes som regel for parkering av løslok. Stikksporene brukes som regel for hensetting og parkering av skiftelokomotiver som er stasjonert på Sundland. • Ved skift av lengre skift fra «Gruppa» på Sundland og tilbake til Sundland, så må det lånes dvergvei av Drammen. • Ikke mulig å ha flere skifteveier inn til spor 2, 3 eller 11 fra Gulskogen / Drammen. • Etter at stikksporene har vært i bruk, viktig at disse da bli lagt tilbake til normalstilling. • Alt skift fra Nye eller Gamle verkstedet skal gjøres via skiftekoordinator. • Spor 2 kan ha skiftebevegelse retning Drammen / Sundland / Gulskogen samtidig som Lokal III er gitt. | Os-txp | |
Anbefalt praksis | Kjenne til Gjøre rede for | • Være kjent med prosedyrene og hvilke spor på skiftetomten som er egnet for foretakene. • Ha god dialog med togleder og TXP Drammen, da det kan være høy aktivitet på skiftetomten. • Legge sporvekslene for skifteveien i riktig stilling før det legges om til lokal skifting (gjelder den første skifteveien). • Være kjent med lokal navnene på skiftetomten og område rundt. | Os-txp | |
Opplæring | Anbefaling | 4 uker for erfarne togekspeditører. 1 dag med befaring på området Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + 8 uker opplæring). Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren driftsoperatør/ togekspeditør. Etter gjennomført opplæring på Sundland så er det krav om stillverksprøve. |