lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_toginformator_generell_del
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2024/06/03 15:01) ble godkjent av chrane.

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Del 1: Lokal opplæringsplan for toginformatør - generell del

Dokumentasjon - referanser:
1. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)
2. Bruk av verktøy – ARBIS, FIDO, TIOS, Tekstbank, KARI, M3LD, AT-meldinger, Fagrommet

Kunnskapsnivå i læringsmålene

Tema: Kunde og trafikk informasjon

Leksjon 3 Sidespor

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 1
Kjenne til jernbanen
Kjenne til:
• Det grunnleggende om hvordan jernbanen fungerer
• Fagterminologi
• Hvilke togselskaper som kjører på jernbanenettet
Finne frem til dokumentasjon Teori E-læring i DRIV Slik fungerer jernbanen
Læremål 2

Kjenne til Bane NOR
Kjenne til:
• Organisasjons-strukturen i Bane NOR
• Obligatoriske kurs
• Ytelsesordningen
Finne frem til dokumentasjon Teori E-læring i DRIV Ny i Bane NOR
Læremål 3
Kjenne til enheten KTI
Kjenne til:
• Avdelingen KTI
• Kundelogistikk ved avvikshåndtering
• Punktlighet
• Kundesenteret
Finne frem til dokumentasjon Teori

Tema: Kundeinformasjonssystemet

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 4
Kunne bruke de grunnleggende funksjonene i kundeinformasjonssystemet KARI og M3LD
Forstå hvordan KARI og M3LD fungerer: -Hvor får systemet input fra, og hva kommer ut igjen

Kjenne til:
-Hvordan KARI fungerer på klokkestyrte stasjoner i områder uten fjernstyring
-Regler for automatisk annonsering
Kunne anføre monitormeldinger, annonseringer og trafikkmeldinger i M3LD

Kunne lese og finne data i skjermbildene

Kunne anføre manuelle sporendringer

Kunne styre manuelt hva som blir vist på informasjonsskjermene ute

Demonstrere i hvilke vinduer man kan filtrere og sortere data

Demonstrere hvilken informasjon er relevant å vise i de ulike vinduene
Teori og Praksis ORV – modul 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12
Læremål 5
Kunne innstille tog manuelt i KARI og legge på merknads- og tiltakstekster
Kunne innstille et tog manuelt på alle de ulike måtene som finnes

Kunne oppheve innstillingen på et tog manuelt

Kunne legge på merknadstekster

Kunne lese, legge på, fjerne og redigere tiltakstekster
Praksis ORV – modul 4 og 8
Læremål 6
Kunne publisere monitormeldinger og kjenne til mal for manuelle annonseringer i M3LD
Forstå:
• i hvilke situasjoner vi bruker monitormeldinger og manuelle annonseringer

Kjenne til:
• forskjellene i skrivereglene for monitormeldinger og for manuelle annonseringer
Kunne lage ny, redigere, duplisere, publisere og fjerne en monitormelding med og uten tidsplanlegger

Kunne filtrere, sortere og bruke maler som ligger i systemet
Teori

Praksis
ORV – modul 5 og 7
Læremål 7

Kunne operere de mer avanserte og uvanlige funksjonene i KARI
Kunne lage nye ruter fra bunnen av

Fjerne, endre eller legge til nye assosiasjoner

Legge inn ekstra stopp i en togrute

Kunne kopiere tog

Kunne lese logger

Kunne deaktivere automatiske annonseringer
Teori

Praksis
ORV – modul 9

Tema: Standard for kommunikasjon

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 8
Kunden i sentrum. Ha kunnskap om kundenes behov og hva kundene forventer at vi leverer
Ha kunnskap om KTIs kunder

Kjenne til hva kundene ønsker at vi leverer under et avvik
Kunne KTIs plattform for god informasjon

Være bevisst på å bruke klart språk
Teori
Praksis
ORV - modul 3
Læremål 9
Kjenne til hva Bane NOR lover å levere
kundene av informasjon på stasjonene
Kjenne til:

Hva Bane NOR leverer informasjon om

Hvilke informasjonselementer KARI og M3LD leverer informasjon til og hvordan de fungerer
Hvilke statiske informasjonselementer vi har på stasjonene
Kunne stasjonsprofilene for når KARI sender automatiske høyttalermeldinger

Kunne tekstene for generelle meldinger, tiltak og årsaker

Kjenne til prinsippene for klart språk
Teori ORV - modul 3, 4 og 5

Tema: ORV (operativ regelverk)

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 10
Kjenne til ORV for KTI
Kunne søke i ORV for KTI

Kjenne til hvor i de ulike kapitlene i ORV man kan finne den informasjonen man trenger
Teori og praksis ORV og KTI

Tema: Kommunikasjon

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 11
Kunne interne rutiner for feilmeldinger og kommunikasjon
Kjenne til konferanseplikten ved vaktavløsning
Kjenne til de andre trafikkstyringssentralene
Kunne feilmeldingsrutiner for sin trafikkstyringssentral

Kunne retningslinjene for samhandling i trafikkstyringssentralene for informasjonsflyt og felles situasjonsforståelse både i og mellom trafikkstyringssentralene
Teori ORV-modul 3 og 10

Tema: Trafikkforståelse

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 12
Kunne lese fjernstyringssystemene
Forstå hva indikeringene i fjernestyringssystemene betyr
Kjenne til hva som er forskjellig i de ulike fjernstyringssystemene
Ha kjennskap til togleders håndtering av trafikken og hvilken påvirkning det har på kundeinformasjonssystemet
Kunne lese trafikken ut fra signalbildet i fjernstyringssystemet

Overvåke trafikken og være i forkant for å kunne forutse konsekvenser for kundene basert på signalbildet
Teori og praksis ORV-modul 12
Læremål 13
Kjenne til trafikk og geografi i ditt område
Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på strekningene innenfor ditt ansvarsområde

Kjenne til stasjoner, holdeplasser og stoppmønstre på banestrekninger det er aktuelt å ta over

Kunne tognummerne for rutene i alle områdene innenfor ditt ansvarsområde

Kunne linjenummere der det finnes

Kjenne til spesielle forhold ved stasjonene og holdeplassene innenfor ditt ansvarsområde

Kjenne til stasjoner med personovergang i plan innenfor ditt ansvarsområde
Teori og praksis Lokale instrukser, TOK
Bane NOR.no

ORV – modul 2, 6 og
Linjekart

Tema: Sikker kundeinformasjon

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 14
Kunne gjøre rede for hvilke situasjoner som er av betydning for sikkerheten og hva som er anbefalt praksis for å ivareta sikkerheten til de reisende
Kjenne til:
Hva en stasjon med personovergang i plan er

Hva det er spesielt viktig å være oppmerksom på når det skal gjøres manuelle endringer i KARI på stasjoner med personovergang i plan

Kjenne til i hvilke situasjoner det er nødvendig å fjerne assosiasjoner, og hvorfor

Forklare:
Forskjellen på stasjoner og holdeplasser

Kunne anbefalt praksis for passerende tog og sporendringer på holdeplasser

Kjenne til rutiner for evakuering av TSS og av stasjon

Gjøre rede for spesielle forhold ved stasjoner med personovergang i plan i ditt område og andre områder det er aktuelt at du tar over ansvaret for

Kjennskap til togleders håndtering av trafikken på stasjoner med personovergang i plan

Kunne rutiner vedrørende verifiserte svakheter i KARI-systemet

Kjenne til hvordan man manuelt kan korrigere disse slik at informasjonen ut til kundene blir korrekt

Gjøre rede for når toginformatøren aktivt må søke opp informasjon om sporendringer og endret rekkefølge fra togleder

Kunne rutiner for samhandling med togleder, slik at begge har en felles situasjonsforståelse

Kunne rutiner for samhandling med togleder er når toginformatør og togleder ikke er samlokalisert
Kunne finne oversikt over stasjoner med planovergang

Kunne håndtere sporendringer på stasjoner med personovergang i plan i henhold til retningslinjer

Kunne håndtere utfall av KARI og utfall av CTC-data i KARI

Kunne håndtere settbytte på stasjoner med personovergang i plan
Teori ORV – modul 4, 6 og 10

Tema: Andre systemer

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 15
Kunne bruke de systemene og programmene som er tilgjengelig for å innhente informasjon toginformatøren trenger
Kjenne til Hendelseslogg

Kjenne til appen NÅ-appen og hvilken informasjon som deles der

Kjenne til traffikkmeldingssiden på Bane NOR.no
Kunne bruke relevante funksjoner i:
FIDO
TIOS
ARBIS
TOK

Kunne bruke fagrommet
Teori og praksis FIDO, TIOS, ARBIS, TOK, Sharepoint. Maximo,
NÅ-app
AT-meldinger

Tema: Aksjonskort

Innlæringsmål jf læreplan Kunnskap Ferdighet Lærings-
metode
Referanser
Læremål 16
Kunne lese et aksjonskort og gjøre rede for hvilke oppgaver toginformatøren må utføre
Gjøre rede for hvilke oppgaver en toginformatør må utføre for å oppfylle aksjonskortet Kunne lese og forstå et aksjonskort

Kjenne til hvor man finner aksjonskortene
Teori og praksis ORV - modul 11 og Aksjonskort

Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative toginformatører

Gjennomføringsplan

Antall dager Tema Læremål Teori Praksis Evt.
1 Introduksjon med linjeleder 2 Teori
1 Modul 1 og 2 – Banestrekninger og lokal kunnskap 1 og 13 Teori Praksis
1 Modul 3 og 4 – Tekstbank og standard, Grunnleggende operasjoner 4,5,8,9,11 og 14 Teori Praksis
1 Modul 5 og 6 – M3LD, Sikker kundeinformasjon 4,6,9,13 og 14 Teori Praksis
1 Modul 7 og 8 – Sortering og filtrering, Innstillinger og merknad 4,5 og 6 Teori Praksis
1 Modul 9 og 10 – Sjeldne operasjoner, Interne rutiner 4,7,11 og 14 Teori Praksis
1 Modul 11 – Aksjonskort 16 Teori Praksis
1 Modul 12 - Trafikkforståelse 4 og 12 Teori Praksis
9 Praksis i sentralen sammen med toginformatør Teori Praksis
1 Praksis i sentralen med lokal utsjekk med instruktør med evaluering Teori Praksis
3 Repetisjon med tentamen Alle Teori Praksis
Muntlig og praktisk eksamen Alle Teori Praksis
lp_tr/reviderte_planer/lokal_opplaeringsplan_for_toginformator_generell_del.1717417662.txt.gz · Sist endret: 2024/06/03 14:27 av chrane