Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder.
Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring.
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringsplan for lokal opplæring av Togleder beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring ved en Trafikkstyringssentral.
Opplæringsplanene er delt inn i tre deler:
Del 1: er felles for alle, Del 2: gjelder for særskilte forhold og Del 3:gjelder for andre signalanlegg.
Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle og skal ikke gjentas i del 2. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitte sentral.
Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.
Togleder skal føre loggbok under hele opplæringen. Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom togleder ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.
Det skal være dialog mellom skolen til togdriftsleder under opplæringen basert på tilbakemeldinger.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i lokal læreplan og lokal opplæringsplan. Det skal også vurderes medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse. Det skal også avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende togledersentral.
Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring pkt. 11; Vurdering av opplæringen.
Under opplæringen blir toglederen vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Evalueringsskjema av togleder ved lokal opplæring skal fylles ut etter hver vakt, og oversendes togdriftsleder. Togleder skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen, og forbedringsområder. Togdriftsleder har ansvar for å melde togleder opp til eksamen når togleder vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av togleder pkt. 10 Oppfølging av medarbeider og pkt. 11 Vurdering av oppfølging.
Togdriftsleder peker ut sensor for lokale særskilte forhold.
Godkjent opplæring registreres i Driv
Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter. Vakter må være gjennomført på de ulike strekningene medarbeider skal betjene og de ulike vaktene i en skiftplan skal gjennomføres.
Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Praktisk trening i en Trafikkstyringssentral foregår ved tjenestegjøring på operatørplasser under veiledning av godkjent togleder som veileder.
Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:
Togleder- område | Minimums-krav/vakter | Varighet teori | Varighet praksis | Krav til utsjekk/prøver | Befaring | Merknad |
---|---|---|---|---|---|---|
TSS Oslo | Ebicos:40 | EBICOS fjernstyring med GS og NSI sikringsanlegg: minimum 40 praksisvakter fordelt på de ulike operatørplasser | Ja | Turene fordeles på operatørplassene til tilhørende anlegg fordelt etter behov. | ||
ESTW:30 | Ja | |||||
VICOS:16 | Ja | |||||
ERTMS ØØL: 2* | Ja | *Ikke en del av grunnopplæring TSS Øst | ||||
Ski:2* | Ja | *Ikke en del av grunnopplæring TSS Øst | ||||
TSS Drammen | 5 | 9 | 33 dager | Ja | Gjennomføres i løpet av dagene med praksis | Dette varierer for de ulike strekningene i området. Totalt 47 dager for hele opplæringen. |
TSS Sør/vest | Bergensbanen: 15 | 2 dager | 25 dager | Ja (1 dag lokal godkjenning. Skriftlig + kjøring) | Bergen-Voss: 1 Høyfjellet: 1 Med på lok: 1 | «+ Thales om man ikke har dette fra før (2 dager + utsjekk |
Sørlandsbanen: 15 | 2 dager | 26 dager | Ja (1 dag lokal godkjenning. Skriftlig + kjøring) | Jærbanen: 1 Orstad + dobbeltspor: 1 Sørlandsbanen: 2 Med på lok: 1 | »+ Thales om man ikke har dette fra før (2 dager + utsjekk) | |
TSS Nord | 75 | 5 dager | Rørosbanen: Minimum 15 vakter/ 3 uker sammenhengende for nyutdannede togledere. For erfarne togledere kan antall vakter reduseres. Øvrige strekninger: Minimum 60 vakter/12 uker. Innbefatter opplæring i Railmaneger. | Ja | I tillegg kommer teoriundervisning i klasserom om lokale forhold. Minimum 5 dager med instruktør. Hvis togleder allerede har godkjent kompetanse i Railmaneger blir opplæringen avkortet. |
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |