Alle som innehar instruktørrollen skal gjennomføre opplæring hos Trafikk. Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning. Kurset oppdateres hver 15. måned
Læreplan for Instruktørkurs | Opplæringsplan for Instruktørkurs |
Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi | Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi |
Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk |
INNLÆRINGSMÅL | KUNNSKAPSMÅL |
* Kursdeltaker skal ha innsikt i pedagogiske metoder, herunder planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring * Kursdeltaker skal ha innsikt i de ulike rollene i opplæringssituasjoner * Kursdeltaker skal ha innsikt i menneskelige faktorer * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i opplæringssituasjoner * Kursdeltaker skal kjenne til betydningen og viktigheten av klasseledelse * Kursdeltaker skal kjenne til betydningen og viktigheten av kommunikasjon i opplæringssituasjoner * Kursdeltaker skal kjenne til ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner |
|
FERDIGHETSMÅL | |
* Kursdeltaker skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring ved bruk av pedagogiske metoder * Kursdeltaker skal kunne skille på de ulike rollene i praksis, i forbindelse med opplæringssituasjoner * Kursdeltaker skal kunne synliggjøre at bevisstgjøringen på menneskelige faktorer er viktig * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjoner * Kursdeltaker skal kunne vise til kjennskap om klasseledelse * Kursdeltaker skal kunne benytte ulike verktøy i kommunikasjonsprosessen * Kursdeltaker skal kunne benytte ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner |
|
GENERELLE MÅL | |
* Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette en opplæringssituasjon * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker læring * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende |
|
GJENNOMFØRING | |
* Klasseundervisning |
Læringsmål | Varighet | Læringsmetode | Referanser | |
---|---|---|---|---|
Informasjon om kurset | kjenne til: - Kursets innhold og mål - Forventninger | 30 min. | Teori | Presentasjon sendes i forkant |
Pedagogikk og didaktikk | Kjenne til: - Planlegging, gjennomføring og vurdering | 45 min. | Klasseundervisning | Tjeldvoll, 2020 Sjøberg, 2020 Engelsen, 2006 Hallan, 2003 Videoer |
Utfordringer og muligheter i undervisningssituasjoner | Kjenne til: - Kompetanse og læreforutsetninger - Tilpasset opplæring - Tradisjonell og digital læring | 60 min. | Klasseundervisning | Graham & Weiner, 1996 Pintrich, Marx & Boyle, 1993 Det digitale teamet, BN Videoer |
Presentasjonsteknikk | Kjenne til: Metoder og verktøy Fallgruver | 75 min. 90 min. | Klasseundervisning | Francoise Thorkildson Video |
Klasseledelse | Kjenne til: Klasseledelse begrep Motivasjon Instruktør-deltaker/aspirant relasjon | 45 min. | Klasseundervisning | Woolfolk, 2006 Video Lederpoden |
Rolleavklaring | Kjenne til: - Roller og begrensninger - Verdier | 45 min. | Klasseundervisning | Gjøsund, Bane NOR Engelsen, 2006 |
Kommunikasjon | Kjenne til: - Kommunikasjonsmodell - Aktiv lytting - Observasjon - Persepsjon - Åpne spørsmål | 45 min. | Klasseundervisning | Francoise Thorkildson Store norske leksikon Videoer |
Menneskelige faktorer | Kjenne til: - Bevisstgjøring - Ulike faktorer | 1 time og 45 min. | Klasseundervisning | Jarle Eid & Bjørn Helge Johnsen, 2018 Videoer |
Dag 1 | Klasseromsundervisning | Kl.08:30-15:15 |
Dag 2 | Klasseromsundervisning | Kl.08:30-15:15 |
Endringsdato | Beskrivelse av endringer |
---|---|
06.02.2023 | Opprettet |