lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_for_sensor
Denne versjonen (2024/04/25 11:26) ble godkjent av chrane.

Opplæringsplan for Sensor

Alle som innehar sensorrollen skal gjennomføre opplæring hos Framføringssikkerhet, Trafikk. Kurset gjennomføres som klasseundervisning. Kurset oppdateres hver 15. måned

Læreplan for Sensorkurs Opplæringsplan for Sensorkurs
Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og TeknologiEier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi
Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk

Innlæringsmål

INNLÆRINGSMÅL KUNNSKAPSMÅL
- Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen
- Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan
- Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor
- Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen
- Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor
FERDIGHETSMÅL
- Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav
- Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen
- Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen
- Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen
- Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen
GENERELLE MÅL
- Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring
- Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen
- Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
- Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende
GJENNOMFØRING
Klasseromsundervisning

Innhold

  • Informasjon om kurset
  • Rolleavklaring
  • Læreplan og opplæringsplan
  • Utfordringer og muligheter i rollen som sensor
  • Verktøy i rollen som sensor
  • Eksamensoppgaver og vurderingskriterier
Kunnskap Varighet Læringsmetode Referanse
Informasjon om kurset Kjenne til:
- Kursets innhold og mål
30 min. Teori Presentasjon
Rolleavklaring Kjenne til:
- Roller og begrensninger
- Verdier
45 min. Teori
Workshop
Gjøsund
Banenettet
Engelsen 2006
Læreplaner og opplæringsplaner Kjenne til:
- Læreplan
- Opplæringsplan
45 min. Teori
Workshop
Engelsen 2006
Bloom
Utforinger og muligheter i rollen som sensor Kjenne til:
- Aktiv lytting
- Observasjon
- Persepsjon
- Åpne spørsmål
45 min. Teori
Workshop
Store norske leksikon
Verktøy i rollen som sensor Kjenne til:
- Kommunikasjon
- Observasjon
45 min. Teori
Workshop
Kommunikasjons modell Jarle Eid og Bjørn Helge Johnsen
Eksamensoppgaver og vurderingskriterier Kjenne til:
- Eksamens oppgaver
- Vurderingskriterier
45 min. Teori
Workshop
Engelsen 2006

Tidsplan

Dag 1 Workshop

Revisjonsoversikt

Endringsdato Beskrivelse av endringer
06.02.2023 Opprettet
lp_tr/reviderte_planer/opplaeringsplan_for_sensor.txt · Sist endret: 2024/04/25 11:25 av chrane