Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Leder Operativ ruteplan
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager.
Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger.
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen. Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.
Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen.
Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve.
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |
Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på:
Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner
Tema | Delmål | Kriterier (medarbeider skal…) | Opplærings materiell (ORV,SJN osv.) |
Operativ kapasitets- fordeling | Gjøre rede for operativ ruteplanleggers oppgaver i forbindelse med fordeling av infrastrukturkapasitet | Innføring Finne fagstoff for å kunne utføre funksjonen og oppgaven som taktisk ruteplanlegger Gjøre rede for: Krav som ligger til grunn for prosessen- fordele infrastrukturkapasitet • Hvem som er hovedaktørene i prosessen • Hovedfasene i prosessen • Forklare arbeidsprosessen og kriteriene for banetekniske planforutsetninger som skal fastlegges i ruteplanen • Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) • Hva som leveres fra årlig kapasitetsfordeling til operativ kapasitetsfordeling og drift og trafikkstyring • Hva som leveres fra operativ kapasitetsfordeling til drift og trafikkstyring • Fordeling av restkapasitet • Grensesnitt til trafikkstyring og kunde- og trafikkinformasjon sine systemer • Hensikt med og innhold i kunngjøringer og sirkulærer Fordele infrastrukturkapasitet Gjøre rede for rammene for operativ kapasitetsfordeling - Network statement -Jernbaneforskriften - Bane NORs prosess «Fordele infrastrukturkapasitet»: - Årlig ruteplan - Tildelte ruteleier - Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) - Restkapasitet - Grensesnitt mot drift og trafikkstyring - Kunngjøringer og sirkulærer - Datasystemer/verktøy Baneteknisk planforutsetning som er fastlagt i ruteplan (BTP) Gjøre rede for og demonstrere ruteplanleggers oppgaver ved planlagte avvik, herunder: - Varighet - Kompleksitet - Kontakt med jernbaneforetak - Utarbeide forslag til ruteplan - Detaljplanlegge midlertidig togproduksjon - Gjøre avrop og utarbeide lokale korttidsavtaler om sportilgang - Avtale intern arbeidsfordeling - Vurdere omfang og konsekvens av planlagt sportilgang - Ved behov innkalle til koordineringsmøte for å avklare detaljer - Motta og samordne bestillinger - Utarbeide og distribuere kunngjøringer Fordele kapasitet til infrastrukturforvalter Fordele restkapasitet til jernbaneforetakene Gjøre rede for og demonstrer sammenstilling av alle søknader - Konstruksjon av ruter, herunder: - Instrukser for kryssing - Materiellturnering planer - Kapasitet på terminaler - Kapasitet på hensettingsspor Grensesnitt Gjøre rede for hva som leveres av ruteplandata til: • Jernbaneforetak • DetaljeresInternt i Bane NOR Grensesnitt mot drift og trafikkstyring Gjøre rede for innhold i kunngjøringene som leveres fra TPS til FIDO (for funksjonene): - Til togleder - Til togekspeditør - Til fører - Hovedsikkerhetsvakt - Leder for el-sikkerhet - Toginformatør - Jernbaneforetak Kunngjøringer og sirkulærer Gjøre rede for utarbeidelse av kunngjøringer herunder: - Anbefalt tekst for ulike situasjoner - Forskjellen på ulike typer kunngjøringer - Krav til innhold i ruter for tog - Søknad om ekstra tog - Avbestilling/innstilling av tog - Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon Operativ ruteplanleggers oppgaver Gjøre rede for og demonstrere: - Detaljplanlegging og iverksetting av banetekniske planforutsetninger fastlagt i ruteplan - Fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak - Utarbeidelse av: • Sporbruks planer • Togbøker • Grafiske ruter • Kunngjøringer om midlertidige endringer i infrastrukturen - Mottak av søknad av ruteleie og arbeid i spor - Hensikten med og bruk av elsikkerhetsplaner Lokale forhold i toglederområdet Gjøre rede for lokale forhold som har betydning/ikke har betydning for kapasitetsfordeling: • Planlagt ny infrastruktur • Planlagt begrensninger i infrastruktur • Signalsystemer • Driftsformer • Lokalkunnskap • Sporlengder • Planoverganger • Blokkposter • Hensettingsområder • Kontaktledningsanlegg • Særbestemmelser • Akseltellere • ERTMS Spesialtransporter og farlig gods Utarbeide ruter for spesialtransport, herunder: - De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - Kundens informasjonsplikt - Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet - Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | |
Tekniske systemer ved operativ kapasitets- fordeling | Gjøre rede for bruk av tekniske systemer | Datasystemer og verktøy Gjøre rede for: - Hvilke datasystemer og verktøy som brukes - Hvor brukermanualer og support finnes Rutesøknadssystem BEST Gjøre rede for: - Hva BEST er og brukes til - Funksjoner i BEST - Hvordan finne frem status for bestillinger i BEST Planleggingssystemet TPS Gjøre rede for og/eller demonstrere: - Hvordan TPS-systemet fungerer - Grensesnitt mot andre systemer - Hvilken informasjon kommer inn til TPS - Hvilken informasjon leveres fra TPS - Sammenhengen mellom BEST, TPS, FIDO, KARI, fjernstyringssystemene og TIOS Registrering og distribusjonssystemet FIDO Gjøre rede for og demonstrere: - Betjening av FIDO, herunder: - Registeringsportal - Distribusjonsportal - Bruk av reserveløsning |