Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Leder Operativ ruteplan
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager.
Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger.
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen. Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.
Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen.
Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve.
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |
Dokumentasjon - referanser:
Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.
Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:
STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere
STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet
STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor
STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere
Kunnskapsnivå i læringsmålene
Innlæringsmål jf. læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanse | |
---|---|---|---|---|---|
Innlæringsmål jf læreplan | Innlæringsmål jf læreplan | Innlæringsmål jf læreplan | Innlæringsmål jf læreplan | Innlæringsmål jf læreplan | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Læremål 1 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ||
Langsiktig kapasitetsplanlegging (X-60 – X-12) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | STY-604917, STY-605509, STY-605249, STY-605250, NS del 4 |
Læremål 2 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Årlig kapasitetsfordeling (X-12 – X-2) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori |
Læremål 3 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 4 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 5 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 6 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
==== Læremål 7 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^
Læremål 7 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 8 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 9 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 10 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 11 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 12 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 13 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 14 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 15 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 16 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 17 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 18 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
ERTMS: Merk: lokale forhold | Gjøre rede for: Kjenne til: • Østre linje | Teori og praksis | TJN Kapittel 10 del C |
Antall dager | Tema | Læremål | Teori | Praksis | Evt. |
---|---|---|---|---|---|
2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | Få tilganger, skap og evt. omvisning | |
1/2 | |||||
1/2 | |||||
1 | |||||