Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Leder Operativ ruteplan
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager.
Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger.
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen. Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.
Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen.
Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve.
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |
Dokumentasjon - referanser:
Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.
Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:
STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere
STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet
STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor
STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere
Kunnskapsnivå i læringsmålene
(for hele tidslinjen X-60 – X+12)
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 1 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Langsiktig kapasitetsplanlegging (X-60 – X-12) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | STY-604917, STY-605509, STY-605249, STY-605250, NS del 4 |
Læremål 2 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Årlig kapasitetsfordeling (X-12 – X-2) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | |
Læremål 3 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode |
Innlæringsmål jf Læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 4 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | Kjenne til: • Hva som menes med sportilgang og andre tjenester o Tilgang til det nasjonale jernbanenettet o Tilgang til serviceanlegg • Hvem som kan søke om sportilgang/infrastrukturkapasitet | Finne frem dokumentasjon | Teori | Network Statement (NS) NS 2.4.3 NS 2.5 NS 3.2.1 NS 3.2.2 NS 3.2.3 NS 3.2.4 NS 3.3.2 NS 3.3.3 NS 3.4.1 NS 3.4.3 NS 3.4.4 NS 3.4.5 AST |
Læremål 5 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Trafikkregler og annen styrende informasjon | Kjenne til: • Hvor finnes trafikkreglene og annen styrende informasjon | Finne frem dokumentasjon | Teori | ORV Styringssystemet |
Læremål 6 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) Fordele restkapasitet til IF | Forklare: • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen • Hva som menes med restkapasitet til IF Gjøre rede for: • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, kontakt med JBF, utarbeide forslag til midlertidig ruteplan) • Krav til innhold i driftsoperative kunngjøringer om arbeid i spor • Hensikt med og bruk av elsikkerhetsplaner • Mottak og behandling av søknader om ruteleier og arbeid i spor | Bruke dokumentasjon • Utarbeidelse og bruk av sporplaner, togbøker og grafiske ruter • Planlegge midlertidig endring av ruteplan og utarbeide kunngjøringer • Motta og behandle ad hoc-søknader og utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | STY-605252, STY-605076, STY-602720, STY-602891 TJN Kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.3-BN TJN 2.4 TJN 2.4-BN TJN 2.5 TJN 2.5-BN TJN 2.6 TJN 2.6-BN TJN 2.7-BN TJN 2.8 TJN 2.9 TJN Kapittel 10 TJN 10.1-BN TJN 10.2-BN TJN 10.3-BN TJN 10.4-BN TJN 10.5-BN TJN 10-6-BN TJN 10.8-BN TJN 10.12-BN TJN 10.13-BN TJN 10.18-BN TJN 10.20-BN TJN 10.21-BN TJN 10.35-BN TJN 10-36-BN TJN 10.38-BN ORV ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO |
Læremål 7 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Arbeid i spor | Forklare: • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, herunder o Togleders og togekspeditørs ansvar og roller o Disponering for arbeid o Arbeidstog o o Anleggsområde-jernbane o Avstengt område Bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert | Bruke og utarbeide kunngjøringer Utarbeide kunngjøringer | Teori | TJN Kapittel 10 TJN 10.1-BN TJN 10.2-BN TJN 10.3-BN TJN 10.4-BN TJN 10.5-BN TJN 10-6-BN TJN 10.8-BN TJN 10.12-BN TJN 10.13-BN TJN 10.18-BN TJN 10.20-BN TJN 10.21-BN TJN 10.35-BN TJN 10-36-BN TJN 10.38-BN |
Læremål 8 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til: • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie Forklare: • Hva som menes med restkapasitet til JBF Gjøre rede for: • Krav til innhold i ruter for tog • Søknad om ekstratog • Avbestilling/innstilling av tog • Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon • Konstruksjon av ruter o Instrukser for kryssing o Kapasitet på stasjoner o Materiellturnering o Kapasitet på terminaler o Kapasitet på hensettingsspor | Motta og behandle • Ad hoc- søknader | Teori Praksis | STY-605075, STY-602891, STY-602720, TJN kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.3-BN TJN 2.4 TJN 2.4-BN TJN 2.5 TJN 2.5-BN TJN 2.6 TJN 2.6-BN TJN 2.7-BN TJN 2.8 TJN 2.9 ORV-Kryssingsinstrukser ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO Tømmerterminaler Driftsbanegårder og hensettingsspor |
Læremål 9 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Lokale forhold | Kjenne til: • Særskilte forhold ved: o Driftsformer o Stasjoner o Sidespor o Holdeplasser o Stoppesteder Planoverganger o Kryssingsinstrukser o Blokkposter o Hensettingsområder o Kontaktledningsanlegg o Andre særbestemmelser | Finne frem og bruke dokumentasjon | Teori | SJN / TRASÉ Kryssingsinstrukser NS-Infrastruktur Trafikkoperativ Kunnskap Elkraftportalen NS-KL-anlegg |
Læremål 10 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Kunngjøringer og sirkulærer | Gjøre rede for: • Innhold i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelser og fordeling, samt bestemmelser om dette • Anbefalt tekst i kunngjøringer • Fremgangsmåte ved midlertidige endringer i infrastruktur • Fremgangsmåte ved endring av tildelt infrastrukturkapasitet | Bruke dokumentasjon og utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | TJN Kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.3-BN TJN 2.4 TJN 2.5 TJN 2.5-BN TJN 2.6 TJN 2.6-BN TJN 2.8 TJN Kapittel 10 ORV FIDO |
Læremål 11 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til: • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon Utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | NS 2.4 og 4.7 TJN Kapittel 2 TJN 2.4 TJN 2.4-BN SJN Beredskapsportalen |
Læremål 12 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | Gjøre rede for: • Daglig oppdatering av ruteplan Kjenne til: • Hvordan oppståtte avvik fra ruteplanen håndteres o Togleder o JBF o Bane | Utarbeide kunngjøringer/oppdatere ruteplan | Teori Praksis | STY-605109 Trafikkstyring ORV - Toglederinstruksen Aksjonskort STY-605075 STY-605076 |
Læremål 13 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 14 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 15 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 16 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 17 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode |
Læremål 18 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
ERTMS: Merk: lokale forhold | Gjøre rede for: Kjenne til: • Østre linje | Teori og praksis | TJN Kapittel 10 del C |
(gjennomføringsplan)
Antall dager | Tema | Læremål | Teori | Praksis | Evt. |
---|---|---|---|---|---|
2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | Få tilganger, skap og evt. omvisning | |
1/2 | |||||
1/2 | |||||
1 | |||||