Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste.
Eier av læreplanen: Direktør i trafikk
Utarbeidet av: Leder Operativ ruteplan
Praksis: Beskriv sted /tid/varighet
Befaring: Beskriv krav til befaring
Sluttsamtale: Beskriv vurdering av opplæringen
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager.
Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger.
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema).
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen.
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold.
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan.
Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes.
Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess og Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan.
Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen.
Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.
Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen.
Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve.
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan).
Revisjonshistorikk
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
---|---|---|
000 | Dokumentet opprettet |
Dokumentasjon - referanser:
Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.
Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:
STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere
STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)
STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet
STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor
STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere
Kunnskapsnivå i læringsmålene
(for hele tidslinjen X-60 – X+12)
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 1 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Langsiktig kapasitetsplanlegging (X-60 – X-12) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | STY-604917 STY-605509 STY-605249 STY-605250 NS del 4 |
Læremål 2 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Årlig kapasitetsfordeling (X-12 – X-2) | Kjenne til: • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | NS 4.2.2 STY-605252 STY-604918 |
Læremål 3 | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
Operativ kapasitetsfordeling X-2 – X+12) | Gjøre rede for: • Mål og hensikt • Hovedaktivitetene i prosessen • Hvem som er hovedaktørene • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling | Bruke dokumentasjon | Teori | STY-604919 STY-605075 STY-605076 STY-602720 NS del 4 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 4 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | Kjenne til: • Hva som menes med sportilgang og andre tjenester o Tilgang til det nasjonale jernbanenettet o Tilgang til serviceanlegg • Hvem som kan søke om sportilgang/infrastrukturkapasitet | Finne frem dokumentasjon | Teori | Network Statement(NS) NS 2.4.3 NS 2.5 NS 3.2.1 NS 3.2.2 NS 3.2.3 NS 3.2.4 NS 3.3.2 NS 3.3.3 NS 3.4.1 NS 3.4.3 NS 3.4.4 NS 3.4.5 AST |
Læremål 5 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Trafikkregler og annen styrende informasjon | Kjenne til: • Hvor finnes trafikkreglene og annen styrende informasjon | Finne frem dokumentasjon | Teori | ORV Styringssystemet |
Læremål 6 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) Fordele restkapasitet til IF | Forklare: • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen • Hva som menes med restkapasitet til IF Gjøre rede for: • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, kontakt med JBF, utarbeide forslag til midlertidig ruteplan) • Krav til innhold i driftsoperative kunngjøringer om arbeid i spor • Hensikt med og bruk av elsikkerhetsplaner • Mottak og behandling av søknader om ruteleier og arbeid i spor | Bruke dokumentasjon • Utarbeidelse og bruk av sporplaner, togbøker og grafiske ruter • Planlegge midlertidig endring av ruteplan og utarbeide kunngjøringer • Motta og behandle ad hoc-søknader og utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | STY-605075 STY-602891 (Unntatt offentlighet, jf. Offl. § 17) TJN Kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.4 TJN 2.5 TJN 2.6 TJN 2.7 TJN 2.8 TJN 2.9 TJN Kapittel 10 TJN 10.1-BN TJN 10.2-BN TJN 10.3-BN TJN 10.4-BN TJN 10.5-BN TJN 10-6-BN TJN 10.8-BN TJN 10.12-BN TJN 10.13-BN TJN 10.18-BN TJN 10.20-BN TJN 10.21-BN TJN 10.35-BN TJN 10-36-BN TJN 10.38-BN ORV ARBIS BEST-K TPS FIDO |
Læremål 7 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Arbeid i spor | Forklare: • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, herunder o Togleders og togekspeditørs ansvar og roller o Disponering for arbeid o Arbeidstog o o Anleggsområde-jernbane o Avstengt område Bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert | Bruke og utarbeide kunngjøringer Utarbeide kunngjøringer | Teori | TJN Kapittel 10 TJN 10.1-BN TJN 10.2-BN TJN 10.3-BN TJN 10.4-BN TJN 10.5-BN TJN 10-6-BN TJN 10.8-BN TJN 10.12-BN TJN 10.13-BN TJN 10.18-BN TJN 10.20-BN TJN 10.21-BN JN 10.35-BN TJN 10-36-BN TJN 10.38-BN |
Læremål 8 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til: • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie Forklare: • Hva som menes med restkapasitet til JBF Gjøre rede for: • Krav til innhold i ruter for tog • Søknad om ekstratog • Avbestilling/innstilling av tog • Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon • Konstruksjon av ruter o Instrukser for kryssing o Kapasitet på stasjoner o Materiellturnering o Kapasitet på terminaler o Kapasitet på hensettingsspor | Motta og behandle • Ad hoc- søknader | Teori Praksis | STY-605075 STY-602891 (Unntatt offentlighet, jf. Offl. § 17) STY-602720 TJN kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.4 TJN 2.5 TJN 2.6 TJN 2.7 TJN 2.8 TJN 2.9 ORV-Kryssingsinstrukser ARBIS BEST-K TPS FIDO Tømmerterminaler - Driftsbanegårder - og hensettingsspor |
Læremål 9 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Lokale forhold | Kjenne til: • Særskilte forhold ved: o Driftsformer o Stasjoner o Sidespor o Holdeplasser o Stoppesteder Planoverganger o Kryssingsinstrukser o Blokkposter o Hensettingsområder o Kontaktledningsanlegg o Andre særbestemmelser | Finne frem og bruke dokumentasjon | Teori | SJN TRASÉ Kryssingsinstrukser NS-Infrastruktur Trafikkoperativ Kunnskap Elkraftportalen NS-KL-anlegg |
Læremål 10 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Kunngjøringer og sirkulærer | Gjøre rede for: • Innhold i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelser og fordeling, samt bestemmelser om dette • Anbefalt tekst i kunngjøringer • Fremgangsmåte ved midlertidige endringer i infrastruktur • Fremgangsmåte ved endring av tildelt infrastrukturkapasitet | Bruke dokumentasjon og utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | TJN Kapittel 2 TJN 2.2 TJN 2.3 TJN 2.4 TJN 2.5 TJN 2.6 TJN 2.8 TJN Kapittel 10 ORV ORV-kunngjøringer FIDO |
Læremål 11 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til: • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon Utarbeide kunngjøringer | Teori Praksis | NS 2.4\\og \\NS 4.7 TJN Kapittel 2 TJN 2.4 SJN Beredskapsportalen |
Læremål 12 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | Gjøre rede for: • Daglig oppdatering av ruteplan Kjenne til: • Hvordan oppståtte avvik fra ruteplanen håndteres o Togleder o JBF o Bane | Utarbeide kunngjøringer/oppdatere ruteplan | Teori Praksis | STY-605109 Trafikkstyring ORV - Toglederinstruksen Aksjonskort STY-605075 STY-605076 |
Innlæringsmål jf læreplan | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | Referanser |
---|---|---|---|---|
Læremål 13 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | |
Datasystemer og verktøy | Kjenne til: • Hvilke datasystemer og verktøy som brukes til kapasitetsfordeling • TPS • FIDO • BEST • ARBIS • Hvor brukermanualer og support finnes | Teori Praksis | Presentasjon STY-605075 STY-605076 Brukermanualer |
|
Læremål 14 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
ARBIS Verktøy for oversikt over planer for arbeid i spor (BTP) | Forklare: • Hva er ARBIS og hva brukes det til • Hvem som bruker ARBIS Kjenne til: • Rapportere feil eller mangler i ARBIS | Finne frem og bruke informasjon • Planlagt sporbrudd • Saktekjøringer Hvem skal det rapporteres feil til | Teori og praksis | ARBIS Presentasjon(lages) Banenor |
Læremål 15 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
---|---|---|---|---|
BEST System for søknader om infrastrukturkapasitet | Kjenne til: • Hva er BEST og hva brukes det til • Hvem som bruker BEST • Fagansvarlig BEST • Rapportering av feil og forbedringer | Finne frem dokumentasjon • Søke opp en søknad • Auto-aksept • Hvem skal det rapporteres til? | Teori og praksis | BEST-K Presentasjon (lages) Brukerveiledninger |
Læremål 16 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
TPS Ruteplanleggingssystem (operativ) | Gjøre rede for: • Hvordan TPS-systemet fungerer • Grensesnitt mot andre systemer • Hvilken informasjon kommer inn til TPS • Hvilken informasjon leveres fra TPS Grafisk skjerm (GR): Gjøre rede for: • Lage graf for en enkelt dag • Lage graf for en enkelt togvariant, dynamisk graf • Hvordan ser du konflikter mellom tog? Kjenne til: • Skriv ut graf for en bestemt dag • Skriv ut togledergrafer Grafisk skjerm (SGR): Gjøre rede for: • Lage en sporgraf for en stasjon en gitt dag. • Hva man kan se i en sporgraf? Grafisk skjerm (KDD): Gjøre rede for: • De forskjellige fargene/utsende på markeringen i kjøredagene • Dele ett tog i KDD Infrastrukturbilde: Gjøre rede for: • Node o Hvilken informasjon ligger her? • Kant o Hvilken informasjon ligger her? • Stasjoner o Hvilken informasjon ligger her? o Spor, gjør rede for bruken av de forskjellige sporene. o Hvordan endrer du sporbruken på ett tog i infrastrukturbildet • Signaler o Hvilke typer signaler har vi • Arbeidssoner forklare bruken og hvordan lage en arbeidssone. • Konflikter o Hvordan ser du en konflikt mellom 2 tog i infrastrukturbildet. • Hvordan endrer du det du vil se i infrastrukturen av informasjon o Ett eksempel hvordan viser da hastighet i infrastruktur bildet • Hvordan ser du at toget kjører riktig hovedspor på dobbeltsporet strekning. • Hvordan Zoom inn og ut til en stasjon. • Hvordan få Infrastruktur - rutedetaljer - graf til å vise samme stasjon Kjenne til: • Blokk o Hva er en blokk? • Seksjoner o Hva slags informasjon inneholder disse • Kjedebrudd o Hva er ett kjedebrudd? Planleggingsbilde: Gjøre rede for: • Langtidsplanlagte vs. operativt planlagte • LPT-tog, låste klokkeslett skal ikke låses opp • LPT-tog 2 kalendere. Kjøredager og nominelle kjøredager • Lage tog o Nytt tog o Hva som er viktig under konstruksjon av en rute o Lengde, last og hastighet o Endre togmodell, lengde, last og hastighet underveis | • Behandle søknader fra sportilgangskoordinator • Behandle søknader fra jernbaneforetak | Teori og praksis | TPS Brukermanualer Presentasjon (lages) Lage brukerveiledning Manuell produksjon av togledergrafer |
Læremål 17 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
FIDO Elektronisk system for distribusjon av ruter og kunngjøringer | Gjøre rede for: • Bruk av FIDO • Registreringsportal • Distribusjonsportal • Innhold i driftsoperative kunngjøringer Kjenne til: • Toglederrollen/bruk av FIDO • Reserveløsning | Bruke FIDO i rollen som ruteplanlegger Registreringsportal: • Ferdigstille kunngjøringer fra TPS • Registrere kunngjøringer i FIDO Distribusjonsportal: • Finne frem og bruke dokumentasjon | Teori og praksis | Fido Fido-manualer ORV TJN 2.7 |
Læremål 18 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
ERTMS: Merk: lokale forhold | Gjøre rede for: Kjenne til: • Østre linje | Teori og praksis | TJN Kapittel 10 del C |
(gjennomføringsplan)
Antall dager | Tema | Læremål | Teori | Praksis | Evt. |
---|---|---|---|---|---|
2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | Få tilganger, skap og evt. omvisning | |
1/2 | 1,2 og 3 | Fagansvarlig prosessdokumentasjon | |||
1/2 | 15, 16 og 17 | Fagansvarlig plansystemer | Tjenesteeier BEST-K, TPS, FIDO, | ||
1 | TPS | 4, 5, 6 og 7, 16 | Arbeid i spor | ||
12 | 9 | Arbeid i spor | 2×6 dager? Med en gjennomgang etter 6 dager. Status, koordineringsmøter sportilgang | ||
1 | TPS | 4,5,8 og 11,16 | Godstogruter | Hensetting, betjening/kryssing, sporbruk og snutider | |
9 | 9 | Godstogruter | |||
1 | TPS | 4, 5, 8, 16 | Persontog, ekstratog | Hensetting, betjening/kryssing, sporbruk og snutider | |
9 | 9 | Persontog, ekstratog | |||
1 | TPS | 4, 5, 16 | Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, hensetting | ||
9 | 9 | Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, hensetting | Nasjonale koordineringsmøter, Sporbruddskoordinator, sportilgangskoordinator og koordinator kapasitetsbegrensninger Koordinatorhensetting |
||
1 | BEST/FIDO | 13, 15, 17 | |||
1 | ARBIS | 13, 14 | |||
Kundeinformasjon | Kari | KIP og andre prosjekter | |||
PCS | RNE | ||||
10 | |||||
1 | Repetisjon | ||||
1 | Repetisjon | ||||
1 | Eksamen | ||||
Eksamen |