Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/03/20 16:25] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/03/21 10:27] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
- | **1. Innledning** | + | **1. Innledning** |
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder. | ||
Linje 11: | Linje 12: | ||
- | **2. Krav til forkunnskaper**\\ | + | **2. Krav til forkunnskaper** |
Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekravene i Togframføringsforskriften.// | Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekravene i Togframføringsforskriften.// | ||
**3. Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\ | **3. Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\ | ||
+ | |||
// | // | ||
Linje 29: | Linje 32: | ||
//.// | //.// | ||
- | **4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform**\\ | + | **4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform** |
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig. | ||
Linje 36: | Linje 40: | ||
Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av 6 uker. Kan utvides til 8 ved behov. Opplæringen består av ca 10 dager teoriundervisning, | Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av 6 uker. Kan utvides til 8 ved behov. Opplæringen består av ca 10 dager teoriundervisning, | ||
- | **5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen** | + | **5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen**\\ |
Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver. | Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver. | ||
- | - Målet med den lokale opplæringen er; | + | **6. Målet med den lokale opplæringen er;** |
- | | + | |
- | | + | |
+ | | ||
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | ||
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | * egnethet |
- | | + | * oppmøte |
- | | + | * interesse og initiativ |
- | | + | * møte forberedt |
- | | + | * teoretisk framdrift i forhold til læremål |
- | | + | * praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål |
- | | + | |
- | | + | |
+ | **7. Vurderinger underveis i opplæringsløpet** | ||
Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, | Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, | ||
- | - Eksamen | + | **8. Eksamen** |
Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Drammen flere eksamener: | Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Drammen flere eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet | Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet | ||
Linje 87: | Linje 97: | ||
Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | ||
- | 8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet | + | **8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet** |
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. | ||
Linje 99: | Linje 109: | ||
Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | ||
- | 8.3 Vurdering av eksamen | + | **8.3 Vurdering av eksamen** |
Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
Linje 121: | Linje 131: | ||
====== - ====== | ====== - ====== | ||
- | - Oppnevning av sensor | + | **9. Oppnevning av sensor** |
Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen)., | Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen)., | ||
Linje 144: | Linje 155: | ||
//Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.// | //Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.// | ||
- | - Klage på eksamen | + | **10. Klage på eksamen** |
- | | + | |
+ | **10. 1 Klage på skriftlig eksamen** | ||
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Linje 156: | Linje 169: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | **10****.2**** ****Klage på muntlig og praktisk eksamen** | + | **10.2 Klage på muntlig og praktisk eksamen** |
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Linje 176: | Linje 189: | ||
Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensorene. | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensorene. | ||
- | **10****.3 ****Fusk**** | + | **10.3 Fusk** |
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
Linje 186: | Linje 199: | ||
**** | **** | ||
- | - Krav til praksis etter bestått prøve | + | **11. Krav til praksis etter bestått prøve** |
// | // | ||
- | - Revisjonshistorikk | + | **12. Revisjonshistorikk** |
|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
|000|04.01.13|Dokumentet opprettet| | |000|04.01.13|Dokumentet opprettet| | ||
Linje 196: | Linje 211: | ||
|003|24.02.17|Opplæring og eksamen av ebilock, MAN900 og THALES er tatt inn. Leksjon om akseltellere er fjernet. Oppdatert pensum. | |003|24.02.17|Opplæring og eksamen av ebilock, MAN900 og THALES er tatt inn. Leksjon om akseltellere er fjernet. Oppdatert pensum. | ||
- | ====== - Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale | + | ===== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale |
__Leksjon 1 Toglederområdet__ | __Leksjon 1 Toglederområdet__ | ||
Linje 278: | Linje 293: | ||
|// | |// | ||
- | ====== - Tema: Andre signalanlegg | + | ===== Tema: Andre signalanlegg ===== |
__Leksjon 1 Ebiloc / Man900__ | __Leksjon 1 Ebiloc / Man900__ | ||
Linje 305: | Linje 320: | ||
|// | |// | ||
- | **P****ensum** | + | **Pensum** |
Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |