lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/08/08 09:44]
km
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/03/20 16:21]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Drammen =====+====== Lokal opplæring av togledere ved TSS Drammen======
  
-==== 1. Innledning ==== 
  
-Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. + 
 +**1. Innledning** \\ 
 +Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder. 
  
 Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
-==== 2. Krav til forkunnskaper ====+ =====Hovedprinsipper for opplæringen=====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav i helsekravforskriften.// 
  
-==== 3Kompetansekrav til opplæringspersonell =====+**2Krav til forkunnskaper**\\ 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekravene i Togframføringsforskriften.//.//
  
 +**3. Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// +  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// +  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// 
- +//.//
-==== 4Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform =====+
  
 +  - Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform
 Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig. Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig.
  
 Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren togleder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift. Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren togleder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift.
  
-Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 4 uker. Opplæringen består av ca dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i skarpanlegg. +Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av uker. Kan utvides til 8 ved behov. Opplæringen består av ca 10 dager teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i skarpanlegg. 
  
-==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ====+  - System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen 
 +Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver.
  
-Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuser mot delområder som sikkerhetkunnskap og vurderingferdigheter og holdningerHandlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringenGrunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver.+  - Målet med den lokale opplæringen er; 
 +  - Å avdekke om eleven er egnet som togleder 
 +  - Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget områdelokale instrukser og beredskapsrutinerkjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, revisjonsvogner, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. 
 +Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
  
-**Målet med den lokale opplæringen er;**+Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  * Å avdekke om eleven er egnet som togleder +  - at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
-  * Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, revisjonsvogner, redskapstog osv. og annet spesielt toglederområdet. +  - å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
-  * Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter ulike situasjoner.+  at togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
 +  - at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes 
 +  - å stille klare forventninger til veilederne 
 +  - å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; 
 +    - egnethet 
 +    - oppmøte 
 +    - interesse og initiativ 
 +    - møte forberedt 
 +    - teoretisk framdrift forhold til læremål 
 +    - praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål 
 +  at opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes 
 +  - Vurderinger underveis opplæringsløpet 
 +Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.
  
-Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;+  - Eksamen 
 +Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Drammen flere eksamener:
  
-  * At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere +  - Praktisk eksamen på Vicos strekning 
-  * Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring +  - Praktisk eksamen Barkåker sikringsanlegg 
-  * At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  - Praktisk eksamen Ebilock / MAN 900 
-  * At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes +  - Muntlig eksamen Ebilock / MAN 900   
-  * Å stille klare forventninger til veilederne +  - Praktisk eksamen Thales 
-  * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; +  - Skriftlig eksamen Thales   
-    * Egnethet +Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet
-    * Oppmøte +
-    * Interesse og initiativ +
-    * Møte forberedt +
-    * Teoretisk framdrift i forhold til læremål +
-    * Praktisk forståelse og utførelse forhold til læremål +
-  * At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+
  
-==== 6Vurderinger underveis i opplæringsløpet ====+Gjennom utdanningen kreves det at eksamene bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen.
  
-Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med eleven underveis opplæringenhvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethetsamt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.+**** 
 + 
 +**8.1 Praktisk eksamen ** 
 + 
 +Praktisk eksamen gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og har varighet på inntil 4 timer. Eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse som togleder og behersker de spesielle forholdene anlegget. 
 + 
 +For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på karakterskala fra 0-5.  
 + 
 +Dersom man ikke består praktisk eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk eksamen, og eleven vil få kjøretrening i denne perioden. 
 + 
 +Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. 
 + 
 +8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet 
 + 
 +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. 
 + 
 +Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. 
 + 
 + 
 + 
 +For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen.  
 + 
 +Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes.
  
-==== 7. Vurdering av eksamen =====+8.Vurdering av eksamen
  
-** Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. **+Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
  
 |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**| |**Karakter**|**Praktisk/muntlig eksamen**|
Linje 85: Linje 119:
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
  
-==== 8. Eksamen =====+====== -  ======
  
-Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Drammen har to eksamener:+  - Oppnevning av sensor 
 +Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).,
  
-  Praktisk eksamen på Vicos strekning +**9.1 Retningslinjer for sensorer**
-  Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet +
- +
-Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. +
- +
-=== 8.1 Praktisk eksamen på Vicos strekning === +
- +
-Praktisk eksamen gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og har varighet på inntil 4 timer. Eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse som togleder og behersker de spesielle forholdene i Vicos området. +
- +
-For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på karakterskala fra 0-5.  +
- +
-Dersom man ikke består praktisk eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk eksamen, og eleven vil få kjøretrening i denne perioden. +
- +
-Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. +
- +
-=== 8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet === +
- +
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. +
- +
-Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. +
- +
-For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen.  +
- +
-Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. +
- +
-==== 9. Oppnevning av sensor ==== +
- +
-=== 9.1 Retningslinjer for sensorer ===+
  
 Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit. Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit.
Linje 124: Linje 132:
 Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
-=== 9.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning ===+**9.2 Praktisk eksamen **
  
 //På praktisk eksamen er det to sensorer.// //På praktisk eksamen er det to sensorer.//
Linje 130: Linje 138:
 //Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut to sensorer med toglederkompetanse (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).// //Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut to sensorer med toglederkompetanse (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).//
  
-=== 9.3 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet ===+**9.3 Skriftlig eksamen **
  
 //På skriftlig eksamen er det to sensorer.// //På skriftlig eksamen er det to sensorer.//
Linje 136: Linje 144:
 //Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.// //Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.//
  
-==== 10. Klage på eksamen ===== +  - Klage på eksamen 
- +    - **Klage på skriftlig eksamen**
-=== 10.1 Klage på skriftlig eksamen === +
 Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
  
Linje 150: Linje 156:
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
  
-=== 10.2Klage på muntlig og praktisk eksamen ===+**10****.2**** ****Klage på muntlig og praktisk eksamen**
  
 Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Linje 158: Linje 164:
 Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef  og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen. Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef  og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.
  
-Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. +Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
  
-=== 10.3 Fusk ===+//Det er to sensorer på eksamen.// 
 + 
 +//Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).// 
 + 
 +//Med eksamen menes en avsluttende skriftlig prøve hvor kandidatene prøves i kunnskapsmålene, samt en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene og kjennskap til de lokale forholdene.// 
 + 
 +Sensorenes ansvar under eksamen er å kontrollere at eleven har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve toglederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. 
 + 
 +Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensorene.  
 + 
 +**10****.3 ****Fusk****         **
  
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: 
Linje 168: Linje 184:
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.  Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. 
  
-==== 11. Krav til praksis etter bestått prøve ==== +****
- +
-//Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 2 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.//+
  
-==== 12Revisjonshistorikk ====+  - Krav til praksis etter bestått prøve 
 +//Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.//
  
 +  - Revisjonshistorikk
 |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring|
 |000|04.01.13|Dokumentet opprettet| |000|04.01.13|Dokumentet opprettet|
 |001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, tatt inn klageadgang. Tatt ut opplæring og eksamen på MAN900| |001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, tatt inn klageadgang. Tatt ut opplæring og eksamen på MAN900|
 |002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, ny leksjon 9 Akseltellere, oppdatert pensum| |002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, ny leksjon 9 Akseltellere, oppdatert pensum|
-|003| | Revisjon 002 publisert i wiki| +|003|24.02.17|Opplæring og eksamen av ebilock, MAN900 og THALES er tatt inn. Leksjon om akseltellere er fjernet. Oppdatert pensum.  Opplæringstid utvidet. |
-===== Tema og og leksjoner =====+
  
-==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====+====== - Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale  instrukser og beredskapsrutiner ======
  
-** Leksjon 1: Toglederområdet **+__Leksjon Toglederområdet__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for \\   - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet  - Hvilke andre toglederområder man grenser  til  - Hvor grensene i toglederområdet er  - Hvilke strekninger som er fjernstyrt  - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrtKunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)| Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)\\ | |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvilke ulike vaktordninger som finnes i toglederområdet| |+
  
-** Leksjon 2: Stasjoner **+__Leksjon Stasjoner__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet  - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør  - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler  - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster  - Spesielle forhold knyttet til at grensestasjoner tidvis ikke er betjent av txp|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)/ forriglingstabeller / befaring\\ | |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster \\ - Spesielle forhold knyttet til at grensestasjoner tidvis ikke er betjent av txp| |+
  
-** Leksjon 3: Sidespor **+__Leksjon Sidespor__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - På hvilke stasjoner det er sidespor  - Sidespor på linjen  - Spesielle forhold knyttet til sidespor|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)| Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)\\ | |
-|Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Sidespor på linjen \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |+
  
-** Leksjon 4: Holdeplasser **+__Leksjon Holdeplasser__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   Hvilke holdeplasser det stopper tog  - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)\\ | |
-|Gjøre rede for:\\ - Ved hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |+
  
-** Leksjon 5: Veisikringsanlegg **+__Leksjon Veisikringsanlegg__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvor det er veisikringsanlegg på de ulike strekningene  - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster  - Hvilke veisikringsanlegg som må betjenes manuelt ved kjøring på muntlig kjøretillatelse|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er veisikringsanlegg på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster \\ - Hvilke veisikringsanlegg som må betjenes manuelt ved kjøring på muntlig kjøretillatelse | |+
  
-** Leksjon 6: Blokksignaler **+__Leksjon Blokksignaler__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for  - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene  - Spesielle forhold knyttet til blokksignaler |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til noen blokksignaler | |+
  
-** Leksjon 7Frostporter i Lieråsen tunnel **+__Leksjon 7 Frostporter i Lieråsen tunnel__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for  Virkemåte til frostportene.  - Avhengigheter mellom frostportene i Lieråsen og blokksignalene på Huseby og Sørumåsen  - Hvordan frostportene betjenes.|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) og TJN\\ | |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvordan frostportene fungerer \\ - Avhengigheter mellom frostportene i Lieråsen og blokksignalene på Huseby og Sørumåsen \\ - Hvordan frostportene betjenes| |+
  
-** Leksjon 8Hensetting av kjøretøy **+__Leksjon 8 Hensetting av kjøretøy __
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for  - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder  - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy  Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
-| Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ Hvor det er bortlåsningsmuligheter  for kjøretøy| |+
  
-** Leksjon 9: Akseltellere **+__Leksjon Særskilte brannobjekter__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for  - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet  - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert   - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold|
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ \\ Eleven skal kunne beskrive hvordan disponering for arbeid og anleggsområde jernbane foregår på strekning utrustet med akseltellere\\ | Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |+
  
-** Leksjon 10: Særskilte brannobjekter **+__Leksjon 10 Nødfrakobling av strøm__
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet  - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet  Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår  Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold| 
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
-|Gjøre rede for\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ Hvor de særskilte brannobjektene er plassert  \\ Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| |+
  
-** Leksjon 11: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget **+__Leksjon 11 Særskilte forhold i ruteområdet __
  
-|<49em 70% 30%>| +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet  Kryssingsinstrukser  - Togvei slutt   - Togvarmeposter  - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet  Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland når det skal kjøres skift mellom Gulskogen og Sundland  - Hvordan skifting foregår på skifteområde Hønefoss (H) og på skifteområde Numedal (Kongsberg N)   - Skifting til grenlandsterminalen og Ørvik.|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål og viktige lokale forhold
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
-|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| |+
  
-** Leksjon 12: Styring av nødlys og vifter i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel **+****
  
-|<49em 70% 30%>| +**__Leksjon 12 Styring av nødlys og vifter i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel__**
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Gjøre rede for:\\ - Styring av nødlys og vifter for brann og ventilasjon i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel fra Vicos arbeidsplass|Demonstrere og mestre:\\ - Pålogging av Spectrum fra Vicos arbeidsplass \\ - Styre nødlys og vifter for brann og ventilasjon i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel|+
  
-** Leksjon 13Særbestemmelser ruteområdet **+|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ Styring av nødlys og vifter for brann og ventilasjon Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel fra Vicos arbeidsplass\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Demonstrere og mestre\\ Pålogging av Spectrum fra Vicos arbeidsplass\\ Styre nødlys og vifter for brann og ventilasjon i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel\\ |
  
-|<49em 70% 30%>| +__Leksjon 13 Befaring på banestrekninger i toglederområdet __
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet \\ - Kryssingsinstrukser  \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Akseltellere \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet \\ - Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland når det skal kjøres skift mellom Gulskogen og Sundland \\ - Hvordan skifting foregår på skifteområde Hønefoss (H) og på skifteområde Numedal (Kongsberg N)|Mestre togleders oppgaver\\ |+
  
-** Leksjon 14Befaring på banestrekninger i toglederområdet **+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Bli kjent med forholdene på banestrekningene gjennom å sitte på lokomotivet eller annen type befaring.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av togleders  gjøremål, samspillet med jernbaneforetakene og viktige lokale forhold.| 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
  
-|<49em 70% 30%>| +__Leksjon 14 Kjøretrening__
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| | Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|+
  
-** Leksjon 15Kjøretrening i skarpanlegg **+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Bruke all kompetanse som er tilegnet gjennom utdannelsen til å utføre togleders gjøremål\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)| |
  
-|<49em 70% 30%>| +__Leksjon 15 Beredskap__
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-| |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |+
  
-** Leksjon 16Beredskap **+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Beredskapsrutiner i toglederområdet  - Lokale instrukser for beredskap  - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister  - Bruken av asksjonskortKunne forklare og utføre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\     - sikring av skadested    - evakuering    - varslingsrutinene ved uønskede hendelser    - utkalling av beredskapsvakter    - kommunikasjon mot skadested    - trafikkavvikling    - normalisering    - skrive rapport|**Ferdighetsmål:**\\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ Mestre rapportskriving\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ | | |
  
-|<49em 70% 30%>| +__Leksjon 16 Farlig gods__
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister \\ - Bruken av aksjonskort|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede \\  hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta \\ hurtige beslutninger og iverksette korrekte \\ tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving|+
  
-** Leksjon 17Farlig gods **+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - landingsplasser for farlig gods|**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av plassering til aktuelt verneutstyr og bruken av disse.\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Instruks for landingsplass for tog med farlig gods\\ | |
  
-|<49em 70% 30%>| +====== - TemaAndre signalanlegg ======
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid|Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |+
  
-==== 13. Pensum =====+__Leksjon 1 Ebiloc / Man900__
  
-** Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett **+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Forklare og utføre:\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av hvordan signalanlegget betjenes og egen mestringsevne\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Ordre/indikeringsliste for Ebiloc/MAN 900| |
  
-Interne bestemmelser for Jernbaneverket angående arbeid i spor på strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4+__Leksjon Elektronisk stillerapparat Barkåker__
  
-SJN 3.14.9+|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Forklare og utføre betjening av:\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av hvordan stillerapparet betjenes.\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Presentasjon| |
  
-STY-602915 Instruks for betjening av fjernstyringsanleggene ved Bergen, Drammen, Hamar, Kristiansand, Oslo og Stavanger VICOS 4.3+__Leksjon 3 Akseltellere Hjuksebø - Notodden__ 
 + 
 +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Forklare og utføre:\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av hvordan akseltellere virker og betjenes og egen mestringsevne| 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Instruks for sikkert arbeid i og ved Jernbaneverkets infrastruktur på strekning med akseltellere (STY-600625).\\ Instruks for bruk av hjul og beltegående arbeidsmaskiner med styrehjul (toveismaskin) for arbeid i og ved Jernbaneverkets insfrastruktur (STY-600994).\\ Instruks for erfaringsdrift på akseltellersystem (STY-601821).\\ Brukerhåndbok Vicos 4.3, Instruks for Vicos fjernstyring.\\ Skriv “Informasjon – akseltellersystem og arbeidsområder”.\\ TJN og SJN.| | 
 + 
 +__Leksjon 4 Pålogging av Spectrum fra Vicos arbeidsplass__ 
 + 
 +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Forklare og utføre:\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av hvordan pålogging i Spectrum utføres fra Vicos arbeidsplass og egen mestringsevne| 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Brukermanual for pålogging Spectrum fra Vicos togleder arbeidsplass.| | 
 + 
 +**__Leksjon 5 Thales__** 
 + 
 +|**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Forklare og utføre:\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Bevisstgjøring av hvordan signalanlegget betjenes og egen mestringsevne\\ | 
 +|//**Referanse**// (henvisninger til pensum)\\ |Thales brukermanual| | 
 + 
 +**P****ensum** 
 + 
 +Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 
 + 
 +Instruks for betjening av fjernstyringsanleggene ved Bergen, Drammen, Hamar, Kristiansand, Oslo og Stavanger VICOS 4.3
  
 Nytt tillegg til brukermanual VICOS Nytt tillegg til brukermanual VICOS
Linje 300: Linje 316:
  
 Brukermanual for pålogging Spectrum fra Vicos togleder arbeidsplass Brukermanual for pålogging Spectrum fra Vicos togleder arbeidsplass
 +
 +
 +
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)