Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2016/08/08 09:44] km |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_drammen [2017/03/20 16:21] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Drammen ===== | + | ====== Lokal opplæring av togledere ved TSS Drammen====== |
- | ==== 1. Innledning ==== | ||
- | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre | + | |
+ | **1. Innledning** \\ | ||
+ | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Drammen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre | ||
Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | Hovedmålene med planen er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | ||
- | ==== 2. Krav til forkunnskaper | + | =====Hovedprinsipper for opplæringen===== |
- | // | ||
- | ==== 3. Kompetansekrav | + | **2. Krav til forkunnskaper**\\ |
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekravene i Togframføringsforskriften.// | ||
+ | **3. Kompetansekrav til opplæringspersonell**\\ | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | + | //.// | |
- | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ===== | + | |
+ | - Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 4 elever kan delta på teoriundervisning samtidig. | ||
Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren togleder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med veileder som er erfaren togleder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | ||
- | Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av ca 4 uker. Opplæringen består av ca 4 dager teoriundervisning, | + | Opplæringen ved Trafikkstyringssentralen gjennomføres i løpet av 6 uker. Kan utvides til 8 ved behov. Opplæringen består av ca 10 dager teoriundervisning, |
- | ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen | + | - System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen |
+ | Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet og handlingskompetanse. Dette innebærer at opplæringen fokuserer mot delområder som sikkerhet, kunnskap og vurdering, ferdigheter og holdninger. Handlingskompetanse integrerer disse kompetanseområdene og det er viktig at et slikt integrerende syn gjennomsyrer opplæringen. Grunnen er at det ikke er tilstrekkelig at eleven utvikler riktige holdninger isolert sett. Det er nødvendig at eleven utvikler en helhetlig kompetanse for mestring av aktuelle arbeidsoppgaver. | ||
- | Opplæringen av togledere skal være målrettet og sikre at elevene til enhver tid har utviklet den nødvendige kompetanse. Opplæringen skal være orientert mot sikkerhet | + | - Målet med den lokale opplæringen er; |
+ | - Å avdekke om eleven er egnet som togleder | ||
+ | - Å sikre at eleven | ||
+ | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven | ||
- | **Målet med den lokale | + | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen |
- | | + | |
- | | + | - å stille klare forventninger til togledere |
- | | + | |
+ | - at opplæringen evalueres løpende | ||
+ | - å stille klare forventninger til veilederne | ||
+ | - å etablere rapporteringsrutiner | ||
+ | - egnethet | ||
+ | - oppmøte | ||
+ | - interesse | ||
+ | - møte forberedt | ||
+ | - teoretisk framdrift | ||
+ | - praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål | ||
+ | | ||
+ | - Vurderinger underveis | ||
+ | Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, | ||
- | Togdriftsleder har ansvar | + | - Eksamen |
+ | Læreplan | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | * Egnethet | + | Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser |
- | * Oppmøte | + | |
- | * Interesse | + | |
- | * Møte forberedt | + | |
- | * Teoretisk framdrift i forhold | + | |
- | * Praktisk forståelse og utførelse | + | |
- | * At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | + | |
- | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | + | Gjennom utdanningen kreves det at eksamene bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. |
- | Togdriftsleder | + | **** |
+ | |||
+ | **8.1 Praktisk eksamen ** | ||
+ | |||
+ | Praktisk eksamen gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og har varighet på inntil 4 timer. Eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Eksamen | ||
+ | |||
+ | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på karakterskala fra 0-5. | ||
+ | |||
+ | Dersom man ikke består praktisk eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk eksamen, og eleven vil få kjøretrening i denne perioden. | ||
+ | |||
+ | Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket | ||
+ | |||
+ | 8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet | ||
+ | |||
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. | ||
+ | |||
+ | Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder | ||
- | ==== 7. Vurdering av eksamen | + | 8.3 Vurdering av eksamen |
- | ** Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. ** | + | Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. |
|**Karakter**|**Praktisk/ | |**Karakter**|**Praktisk/ | ||
Linje 85: | Linje 119: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | ==== 8. Eksamen | + | ====== - ====== |
- | Læreplan for lokal opplæring | + | - Oppnevning |
+ | Togdriftsleder er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen)., | ||
- | | + | **9.1 Retningslinjer for sensorer** |
- | | + | |
- | + | ||
- | Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 8.1 Praktisk eksamen på Vicos strekning === | + | |
- | + | ||
- | Praktisk eksamen gjennomføres ved Trafikkstyringssentralen Drammen, og har varighet på inntil 4 timer. Eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen på sin strekning. Eksamen skal avdekke om eleven innehar handlingskompetanse som togleder og behersker de spesielle forholdene i Vicos området. | + | |
- | + | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på karakterskala fra 0-5. | + | |
- | + | ||
- | Dersom man ikke består praktisk eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter avlagte praktisk eksamen, og eleven vil få kjøretrening i denne perioden. | + | |
- | + | ||
- | Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har eleven strøket og opplæringen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | + | |
- | + | ||
- | === 8.2 Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet === | + | |
- | + | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 timer. | + | |
- | + | ||
- | Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, | + | |
- | + | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen avsluttes. | + | |
- | + | ||
- | ==== 9. Oppnevning av sensor ==== | + | |
- | + | ||
- | === 9.1 Retningslinjer for sensorer | + | |
Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit. | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit. | ||
Linje 124: | Linje 132: | ||
Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | ||
- | === 9.2 Praktisk eksamen | + | **9.2 Praktisk eksamen |
//På praktisk eksamen er det to sensorer.// | //På praktisk eksamen er det to sensorer.// | ||
Linje 130: | Linje 138: | ||
// | // | ||
- | === 9.3 Skriftlig eksamen | + | **9.3 Skriftlig eksamen |
//På skriftlig eksamen er det to sensorer.// | //På skriftlig eksamen er det to sensorer.// | ||
Linje 136: | Linje 144: | ||
//Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.// | //Det oppnevnes to sensorer med toglederkompetanse av togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Drammen. Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen og sensorveiledning som godkjennes av sensor.// | ||
- | ==== 10. Klage på eksamen | + | - Klage på eksamen |
- | + | - **Klage på skriftlig eksamen** | |
- | === 10.1 Klage på skriftlig eksamen | + | |
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Linje 150: | Linje 156: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | === 10.2. Klage på muntlig og praktisk eksamen | + | **10****.2**** ****Klage på muntlig og praktisk eksamen** |
Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | Eleven kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Eleven trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
Linje 158: | Linje 164: | ||
Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, | Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, | ||
- | Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven. | + | Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/ |
- | === 10.3 Fusk === | + | //Det er to sensorer på eksamen.// |
+ | |||
+ | // | ||
+ | |||
+ | //Med eksamen menes en avsluttende skriftlig prøve hvor kandidatene prøves i kunnskapsmålene, | ||
+ | |||
+ | Sensorenes ansvar under eksamen er å kontrollere at eleven har nødvendig kompetanse og egner seg til å utøve toglederfunksjonen i henhold til målene i læreplanen. | ||
+ | |||
+ | Togdriftsleder har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver med fasit i samarbeid med sensorene. | ||
+ | |||
+ | **10****.3 ****Fusk**** ** | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi eleven et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
Linje 168: | Linje 184: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
- | ==== 11. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | + | **** |
- | + | ||
- | // | + | |
- | ==== 12. Revisjonshistorikk ==== | + | - Krav til praksis etter bestått prøve |
+ | // | ||
+ | - Revisjonshistorikk | ||
|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
|000|04.01.13|Dokumentet opprettet| | |000|04.01.13|Dokumentet opprettet| | ||
|001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, | |001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, | ||
|002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, ny leksjon 9 Akseltellere, | |002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, ny leksjon 9 Akseltellere, | ||
- | |003| | Revisjon 002 publisert i wiki| | + | |003|24.02.17|Opplæring |
- | ===== Tema og og leksjoner ===== | + | |
- | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== | + | ====== - Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Ved hvilke | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er veisikringsanlegg på de ulike strekningene | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvordan | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | | Gjøre rede for:\\ - Hvor kjøretøy | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for: \\ - Hvilke | + | |
- | ** Leksjon | + | __Leksjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |// |
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet | + | |
- | ** Leksjon 12: Styring av nødlys og vifter i Lieråsen tunnel og Jarlsberg tunnel | + | **** |
- | |<49em 70% 30%>| | + | **__Leksjon 12 Styring av nødlys og vifter i Lieråsen tunnel og Jarlsberg |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Gjøre rede for:\\ - Styring av nødlys og vifter | + | |
- | ** Leksjon 13: Særbestemmelser | + | |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ Styring av nødlys og vifter for brann og ventilasjon |
- | |<49em 70% 30%>| | + | __Leksjon 13 Befaring |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall på de forskjellige strekningene | + | |
- | ** Leksjon 14: Befaring | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Bli kjent med forholdene |
+ | |// | ||
- | |<49em 70% 30%>| | + | __Leksjon 14 Kjøretrening__ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | | Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | + | |
- | ** Leksjon 15: Kjøretrening i skarpanlegg | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Bruke all kompetanse som er tilegnet gjennom utdannelsen til å utføre togleders gjøremål\\ |**Ferdighetsmål: |
+ | |// | ||
- | |<49em 70% 30%>| | + | __Leksjon 15 Beredskap__ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | + | |
- | ** Leksjon 16: Beredskap | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet |
+ | |// | ||
- | |<49em 70% 30%>| | + | __Leksjon 16 Farlig gods__ |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | + | |
- | ** Leksjon 17: Farlig | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - landingsplasser for farlig |
+ | |// | ||
- | |<49em 70% 30%>| | + | ====== - Tema: Andre signalanlegg ====== |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid|Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | + | |
- | ==== 13. Pensum ===== | + | __Leksjon 1 Ebiloc / Man900__ |
- | ** Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett ** | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: |
+ | |// | ||
- | Interne bestemmelser for Jernbaneverket angående arbeid i spor på strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4 | + | __Leksjon |
- | SJN 3.14.9 | + | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: |
+ | |// | ||
- | STY-602915 | + | __Leksjon 3 Akseltellere Hjuksebø - Notodden__ |
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | |// | ||
+ | |||
+ | __Leksjon 4 Pålogging av Spectrum fra Vicos arbeidsplass__ | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | |// | ||
+ | |||
+ | **__Leksjon 5 Thales__** | ||
+ | |||
+ | |**Undervisningsfaktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | ||
+ | |// | ||
+ | |||
+ | **P****ensum** | ||
+ | |||
+ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | ||
+ | |||
+ | Instruks for betjening av fjernstyringsanleggene ved Bergen, Drammen, Hamar, Kristiansand, | ||
Nytt tillegg til brukermanual VICOS | Nytt tillegg til brukermanual VICOS | ||
Linje 300: | Linje 316: | ||
Brukermanual for pålogging Spectrum fra Vicos togleder arbeidsplass | Brukermanual for pålogging Spectrum fra Vicos togleder arbeidsplass | ||
+ | |||
+ | |||
+ |