lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/04 16:52]
km
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2017/03/23 11:00]
chrane [2. Krav til forkunnskaper] endre referanser for helsekrav
Linje 6: Linje 6:
 Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør.  Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha bestått trafikkstyrerutdanningen og oppfylle krav helsekravforskriften////.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha bestått trafikkstyrerutdanningen og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften////.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 80: Linje 80:
 **Leksjon 1: Geografisk område** **Leksjon 1: Geografisk område**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Oslo S, hvilket sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål. \\ |Skal ha god kjennskap til området.\\ | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Oslo S, hvilket sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål. \\ |Skal ha god kjennskap til området.\\ |
Linje 86: Linje 87:
 **Leksjon 2: Sporområder og grenser ** **Leksjon 2: Sporområder og grenser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området.  | |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området.  |
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3\\ Skjematisk plan| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt 3.3\\ Skjematisk plan| |
  
 **Leksjon 3: Lokal skifting** **Leksjon 3: Lokal skifting**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), og de spesielle forhold knyttet til sporveksel 428.\\ \\ Kjenne til at dette er det eneste området Loenga kan frigi for lokal skifting.  | | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), og de spesielle forhold knyttet til sporveksel 428.\\ \\ Kjenne til at dette er det eneste området Loenga kan frigi for lokal skifting.  | |
Linje 98: Linje 101:
 **Leksjon 4: Hjelpelokomotiv** **Leksjon 4: Hjelpelokomotiv**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt. 3.3| |
  
 **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», hvor txp og fører er eneste barriere.\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», hvor txp og fører er eneste barriere.\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt. 3.3| |
  
 **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kjenne til:\\ - Hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr. \\ - Personlig sikkerhet \\ - Rutiner for evakuering og beredskaps-bestemmelser|Skal bidra til et godt arbeidsmiljø og sikker utførelse av oppgavene.\\ | | Kjenne til:\\ - Hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr. \\ - Personlig sikkerhet \\ - Rutiner for evakuering og beredskaps-bestemmelser|Skal bidra til et godt arbeidsmiljø og sikker utførelse av oppgavene.\\ |
Linje 118: Linje 124:
 **Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegget** **Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegget**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for:\\   - Områder som styres av GS/Ebicos \\ - Operatørplasser og operatørbemyndigelse \\ - Betjening av sikringsanlegget \\  - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler \\ - Ta frem bilder i Ebicos \\ - Skap for sikringer til drivmaskinene | | |Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for:\\   - Områder som styres av GS/Ebicos \\ - Operatørplasser og operatørbemyndigelse \\ - Betjening av sikringsanlegget \\  - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler \\ - Ta frem bilder i Ebicos \\ - Skap for sikringer til drivmaskinene | |
Linje 124: Linje 131:
 **Leksjon 2: Kommandoer** **Leksjon 2: Kommandoer**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget| |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget|
Linje 130: Linje 138:
 **Leksjon 3: Togveier**  **Leksjon 3: Togveier** 
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ |
Linje 136: Linje 145:
 **Leksjon 4: Lokale områder** **Leksjon 4: Lokale områder**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og vise kommando  for frigiving for lokal skifting\\ \\ Forklare og vise:\\ - Indikeringer i lokalområdet\\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ |Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | |Forklare og vise kommando  for frigiving for lokal skifting\\ \\ Forklare og vise:\\ - Indikeringer i lokalområdet\\ - Frigiving og tilbaketaging av område for lokal skifting. \\ |Mestre betjening av sikringsanlegget\\ |
Linje 142: Linje 152:
 **Leksjon 5: Sporveksler** **Leksjon 5: Sporveksler**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Betjening av sporsperrer \\ \\ - Kjenne til hvor det finnes sporvekselsveiver og forklare bruken av disse.|Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/venstre) \\ - Betjening av sporsperrer \\ \\ - Kjenne til hvor det finnes sporvekselsveiver og forklare bruken av disse.|Mestre betjening av sikringsanleggene\\ |
Linje 148: Linje 159:
 **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ | |Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ |
Linje 156: Linje 168:
 **Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet** **Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv.\\ | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv.\\ |
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt 3.3| |
  
 **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ |
Linje 168: Linje 182:
 **Leksjon 3: Arbeid i spor** **Leksjon 3: Arbeid i spor**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ |
Linje 174: Linje 189:
 **Leksjon 4: Farlig gods** **Leksjon 4: Farlig gods**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ |
 |**Pensum**: \\ Lokal beredskapsplan/varslingslister| | |**Pensum**: \\ Lokal beredskapsplan/varslingslister| |
lp_tr/laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)