lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/08 12:26]
km
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2017/03/23 11:00]
chrane [2. Krav til forkunnskaper] endre referanser for helsekrav
Linje 6: Linje 6:
 Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør.  Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha bestått trafikkstyrerutdanningen og oppfylle krav helsekravforskriften////.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha bestått trafikkstyrerutdanningen og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften////.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 90: Linje 90:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området.  | |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området.  |
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3\\ Skjematisk plan| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt 3.3\\ Skjematisk plan| |
  
 **Leksjon 3: Lokal skifting** **Leksjon 3: Lokal skifting**
Linje 104: Linje 104:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt. 3.3| |
  
 **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44**
Linje 111: Linje 111:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», hvor txp og fører er eneste barriere.\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», hvor txp og fører er eneste barriere.\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt. 3.3| |
  
 **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)**
Linje 171: Linje 171:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv.\\ | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv.\\ |
-|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt 3.3| |
  
 **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner**
lp_tr/laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)