Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2016/08/08 12:05] km [7. Eksamen] |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk Alnabru ===== | ||
- | |||
- | ==== 1. Innledning ==== | ||
- | |||
- | Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Alnabru har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. Læreplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket som er sammensatt av flere typer sikringsanlegg. Stillverk Nord og Syd inngår i anlegget. | ||
- | |||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | ||
- | |||
- | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell === | ||
- | |||
- | * // | ||
- | * //Utdannet togekspeditør// | ||
- | * //Minimum 2 år erfaring som togekspeditør ved Alnabru// | ||
- | * //God formidlingsevne// | ||
- | * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | * //Utdannet togekspeditør// | ||
- | * //Minimum 2 års erfaring som togekspeditør ved Alnabru// | ||
- | * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// | ||
- | * //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av Ebiloc og befaringer.// | ||
- | |||
- | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
- | |||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasseromsundervisning. Maksimum 15 personer kan delta på teoriundervisning samtidig. | ||
- | |||
- | Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren togekspeditør. Maksimum 2 personer kan delta på praktisk opplæring på samme skift. | ||
- | |||
- | Opplæring i stillverk på Alnabru gjennomføres i løpet av ca 5 mnd. Opplæringen består av ca 1 uke teoriundervisning i klasserom, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening. | ||
- | |||
- | ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ===== | ||
- | |||
- | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | ||
- | |||
- | * At opplæringsplanen er ajour | ||
- | * Å peke ut veiledere | ||
- | * Kandidat på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike veiledere | ||
- | * Å stille klare forventninger til veilederne | ||
- | * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere månedlig på følgende punkter; | ||
- | * Oppmøte | ||
- | * Interesse og initiativ | ||
- | * Møte forberedt | ||
- | * Teoretisk framdrift ift. læremål | ||
- | * Praktisk forståelse og utførelse ift læremål | ||
- | * Egnethet | ||
- | * At opplæringen evalueres og evt. korrigerende tiltak iverksettes | ||
- | |||
- | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet og på eksamen ==== | ||
- | |||
- | Områdesjefen skal gjennomføre individuell samtalene med kandidatene underveis i opplæringen, | ||
- | |||
- | **Eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | ||
- | |||
- | |**Karakter**|**Praktisk/ | ||
- | |5|Bestått: | ||
- | |4|Bestått: | ||
- | |3|Bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Eleven evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Eleven demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
- | |1|Ikke bestått: | ||
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |||
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig eksamen**| | ||
- | |5|Bestått: | ||
- | |4|Bestått: | ||
- | |3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
- | |2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
- | |1|Ikke bestått: | ||
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |||
- | ==== 7. Eksamen ==== | ||
- | |||
- | Læreplan togekspeditører ved stillverk Alnabru har følgende eksamener: | ||
- | |||
- | * Skriftlig eksamen | ||
- | * Praktisk/ | ||
- | |||
- | Det kreves av begge eksamener bestås. | ||
- | |||
- | Områdesjefen har ansvaret for å organisere eksamen og bestille sensorer. | ||
- | |||
- | === 7.1 Skriftlig eksamen === | ||
- | |||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. Eksamen skal avdekke om eleven innehar tilstrekkelig kompetanse i kunnskapsmålene | ||
- | |||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. | ||
- | |||
- | Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og opplæringen ved stillverk Alnabru avsluttes. | ||
- | |||
- | === 7.2 Praktisk/ | ||
- | |||
- | Praktisk/ | ||
- | |||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/ | ||
- | |||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og eleven vil få veiledning og kjøretrening i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen ved stillverk Alnabru avsluttes. | ||
- | |||
- | ==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ||
- | |||
- | === 8.1 Retningslinjer for sensorer === | ||
- | |||
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit. Sensorene skal ikke ha vært veileder for elevene i opplæringstiden. | ||
- | |||
- | På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de en felles vurdering og setter endelig karakter. | ||
- | |||
- | Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. | ||
- | |||
- | === 8.2 Skriftlig eksamen === | ||
- | |||
- | To sensorer oppnevnes av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides skriftlig eksamen med sensorveiledning som godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | ||
- | |||
- | === 8.3 Praktisk/ | ||
- | |||
- | Det utpekes to sensorer, en oppnevnes av sakkyndig leder signal, en av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides praktisk/ | ||
- | |||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | ||
- | |||
- | ==== 9. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | ==== 10. Revisjonshistorikk ==== | ||
- | |||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
- | |000|18.04.12|Dokumentet opprettet| | ||
- | |001|15.11.12|Dokumentet revidert. Tittelen endret til Læreplan, tidsplan, arbeidsmåte og vekting fjernet fra leksjonene.| | ||
- | |002|17.09.14|Eksamen, | ||
- | |003| | Pkt 7.2 varighet eksamen \\ Publisert i wiki| | ||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | |||
- | ==== Tema 1: Historikk ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Historikk ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| | | ||
- | |**Pensum** \\ | | | ||
- | |||
- | ==== Tema 2: Banestrekninger, | ||
- | |||
- | **Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | **Leksjon 2: Banestrekninger** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/ | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ - Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 4: Sikringsanlegg === | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/ | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/ | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Bruk av Togradio** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Bruk av TIOS** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 6: Ordrefordeling, | ||
- | |||
- | **Leksjon 1: Ordrefordeling** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ | | ||
- | |**Pensum**| | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Togmeldingsbok** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 7: Arbeid i spor ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Disponering for arbeid i spor på Alnabru** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 8: Risikoforståelse ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Barrierer og risiko ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Bevisstgjøre: | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 5: Frigivingsapparat i syd (pilkasse) ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | | ||
- | |**Pensum** | | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 6: R-spor i nord ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7: Luftveksler ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 8: Betjeningsknapper ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 9: A-spor ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/ | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 11: Transportledelse ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 10: Avvikshåndtering ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Hendelseslogg ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Uønskede hendelser** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | **Leksjon 3: Signaler i ustand ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ==== Tema 12: Beredskap ==== | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1: Uforutsette hendelser/ | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods ** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, | ||
- | |**Pensum**: |