Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:08] ingrid_dale_bjordal File build by odt2dw plugin from file20191211 Læreplan for toginformatører.odt |
lp_tr:laereplan_for_toginformatorer [2020/01/29 12:30] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== | + | ====== Læreplan for toginformatører ====== |
- | < | + | |
- | Læreplan for toginformatør | ||
- | |Læreplan for:\\ |Toginformatør| | + | |^ Læreplan for: |Toginformatør| |
- | |Kravstiller kompetanse:\\ |Direktør Kunde- og trafikkinformasjon| | + | |^ Kravstiller kompetanse: |
- | + | ||
- | Eier av læreplanen | + | |
+ | **Eier av læreplanen** \\ | ||
Direktør Kunde- og trafikkinformasjon | Direktør Kunde- og trafikkinformasjon | ||
- | Utarbeidet av | + | **Utarbeidet av** \\ |
Assisterende avdelingsleder KTI Oslo og fagansvarlig opplæring. | Assisterende avdelingsleder KTI Oslo og fagansvarlig opplæring. | ||
- | Henvisning til gjeldende kompetansekrav | + | **Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ |
Kompetansekrav for toginformatører. | Kompetansekrav for toginformatører. | ||
- | Agressokode\\ Kompetansekode for godkjent grunnopplæring toginformatør er: 52140. | + | **Agressokode** \\ |
- | + | Kompetansekode for godkjent grunnopplæring toginformatør er: 52140. | |
- | **Dokumentasjon av opplæringen** | + | |
+ | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | ||
Registreres i Agresso. | Registreres i Agresso. | ||
- | Hovedmål for opplæringen | + | **Hovedmål for opplæringen** \\ |
Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
- | Arbeidsform | + | **Arbeidsform** \\ |
Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, | ||
- | Innlæringsmål for kunnskaper | + | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ |
+ | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om fjernstyringsanlegg. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | ||
+ | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | ||
- | - Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper | + | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ |
- | | + | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler |
- | | + | |
- | - Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | + | |
- | - Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | + | |
- | - Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang | + | |
- | | + | |
- | Innlæringsmål for ferdigheter | + | |
- | - Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | + | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ |
- | - Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. | + | |
- | - Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | + | |
- | - Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | + | |
- | Innlæringsmål for generell kompetanse | + | |
- | + | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Krav til pensum | + | |
+ | **Krav til pensum** \\ | ||
Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). | ||
- | **Krav til praksis** | + | **Krav til praksis** |
- | + | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene. | |
- | Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene. | + | |
Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, | ||
- | Prinsipper for prøving / sertifisering | + | ====Prinsipper for prøving / sertifisering==== |
- | + | ||
- | **Vurdering under opplæring** | + | |
- | + | ||
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift. | + | |
+ | **Vurdering under opplæring** \\ | ||
+ | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift. \\ | ||
Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. | ||
- | **Bestått** | + | **Bestått** |
Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
- | **Ikke bestått** | + | **Ikke bestått** |
Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
Opplæringsansvarlig melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | Opplæringsansvarlig melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. | ||
- | **Kontrollprøve** | + | **Kontrollprøve** |
- | + | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. | |
- | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. | + | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. |
- | + | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | |
- | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. | + | |
- | + | ||
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | + | |
Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | ||
- | **Klage på Kontrollprøve** | + | **Klage på Kontrollprøve** |
- | + | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. | |
- | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
- | + | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. |
- | + | ||
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. | + | |
- | + | ||
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. | + | |
Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | ||
- | Repetisjon av opplæring | + | **Repetisjon av opplæring** \\ |
- | + | Toginformatører skal gjennomføre kontrollprøver minst hvert 3. år. Bestått kontrollprøve skal registreres i personalmappen. Dersom man ikke består kontrollprøven, | |
- | Toginformatører skal gjennomføre kontrollprøver minst hvert 3. år. Bestått kontrollprøve skal registreres i personalmappen. Dersom man ikke består kontrollprøven, | + | |
I perioden mellom kontrollprøvene skal toginformatørene opprettholde og utvikle kompetansen gjennom å jevnlig repetere og øve på kunnskaps- og ferdighetsmålene, | I perioden mellom kontrollprøvene skal toginformatørene opprettholde og utvikle kompetansen gjennom å jevnlig repetere og øve på kunnskaps- og ferdighetsmålene, | ||
Læringsmålene beskriver hva en toginformatør skal kunne, og er grunnlaget både for opplæringen av nye toginformatører og for kontrollprøver alle toginformatører må avlegge. | Læringsmålene beskriver hva en toginformatør skal kunne, og er grunnlaget både for opplæringen av nye toginformatører og for kontrollprøver alle toginformatører må avlegge. | ||
- | Godkjenning av Læreplan | + | **Godkjenning av Læreplan** |
- | |11.12.2019| | | | | + | Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse |
- | |Oslo| |Signatur Bane NOR / Kravstiller | | | + | |
- | Revisjonshistorikk | + | **Revisjonshistorikk** \\ |
+ | Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | ||
- | //Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon.// | ||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | + | ^ Versjon |
|000|2019-04-25|Dokument opprettet| | |000|2019-04-25|Dokument opprettet| | ||
|001|2019-08-28|Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| | |001|2019-08-28|Revidert etter høringsfristen 12.07.2019| |