Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 13:34] ingrid_dale_bjordal [Prinsipper for prøving / sertifisering] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/06 10:27] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 24: | Linje 24: | ||
===== Innledning ===== | ===== Innledning ===== | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal | + | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk |
Linje 42: | Linje 42: | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder |
Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
Linje 55: | Linje 55: | ||
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
+ | * Aspiranten | ||
+ | * Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
+ | * Aspiranten skal kunne bruke sjekkliste. | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
Linje 83: | Linje 87: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
Linje 93: | Linje 97: | ||
- | Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. | + | Skolen bestiller praksisplass |
- | For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. | + | |
Linje 112: | Linje 115: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | + | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse. |
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, |
Linje 133: | Linje 137: | ||
Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Eksamen | ^ Eksamen | ||
Linje 221: | Linje 225: | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder. | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** | ||
- | | Uttale seg klart og tydelig | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Profesjonell opptreden | ||
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | ||
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | ^ **Situasjonsforståelse: | ||
- | | Innhenter informasjon | ||
- | | Videreformidler fakta/ | ||
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | ||
- | | Jobber proaktivt | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | ||
- | | Avklarer tid/ | ||
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | ||
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | ||
- | | Løser avvik/ | ||
- | | ::: | ::: | | ||
- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | |