lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 17:58]
kristin_strand
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/23 14:32]
kristin_strand
Linje 67: Linje 67:
   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.   * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring.
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
 +  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
Linje 76: Linje 77:
   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.   * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.
   * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.   * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.
 +  
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
   * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.   * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier.
   * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse.   * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse.
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.+  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.   * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
Linje 97: Linje 99:
  
  
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjonfølge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\+Skolen bestiller praksisplass av linjeleder i henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok. \\
  
  
-I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal også ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\+I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\
  
  
Linje 123: Linje 125:
 Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenter opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
 Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\
Linje 129: Linje 131:
 |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | |  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  |
 |  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | |  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             |
-|  3        | Bestått \\ Studenten  viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        |+|  3        | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        |
 |  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.  | |  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.  |
 |  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          | |  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |
Linje 204: Linje 206:
 Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\
 For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\
-En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes+En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane