Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:07] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:20] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
||
---|---|---|---|
Linje 242: | Linje 242: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | + | |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ |
- | | ::: | ::: | | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig |
- | | ::: | ::: | | + | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås |
- | | ::: | ::: | | + | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake |
- | | ::: | ::: | | + | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner |
- | | ::: | ::: | | + | |• Videreformidler |
- | | ::: | ::: | | + | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | + | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | |
- | | ::: | ::: | | + | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger |
- | | ::: | ::: | | + | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, |
- | | ::: | ::: | | + | |• Er høflig, behersket |
- | | Profesjonell opptreden | + | |• Hjelper |
- | | Kommuniserer høflig | + | |• Søker |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | |
- | | ::: | ::: | | + | |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | |
- | | Innhenter informasjon | + | |
- | | Videreformidler fakta/ | + | |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | |
- | | Jobber proaktivt | + | |
- | | ::: | ::: | | + | |
- | | ::: | ::: | | + | |
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | |
- | | Avklarer tid/ | + | |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: | + | |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | |
- | | Løser avvik/ | + | |
- | | ::: | ::: | | + | |
- | ^ ** Lederskap** ^ ^ | + | |
- | |Anvender togekspeditørrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal| | | + | |
- | |Opprettholder en optimal autoritetsgradient | | | + | |
- | |Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet | | | + | |
- | |Griper inn når det er “påkrevd” | | | + | |
- | |Stoler på seg selv og egne beslutninger | | | + | |
- | |Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | + | |
- | |Gir klare og utvetydige instruksjoner | | + | |