Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 10:07] ingrid_dale_bjordal [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2020/03/31 13:24] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 55: | Linje 55: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
* Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | ||
* Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
* Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
* Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | ||
- | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring | + | * Studenten kan lese og forstå |
* Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | ||
- | * Studenten kan planlegge | + | * Studenten kan planlegge |
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer |
* Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
* Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | + | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, |
* Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Studenten har kunnskap om ulike faktorer |
Linje 242: | Linje 242: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid** ^ **Forklaring** | + | |
- | | Uttale seg klart og tydelig | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ |
- | | ::: | + | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Profesjonell opptreden | + | | ::: | |
- | | Kommuniserer høflig og respektfullt | + | | ::: | |
- | | Samhandler med andre | - Deler informasjon, | + | ^ Situasjonsbevissthet |
- | | ::: | ::: | | + | | • Gjør gode prioriteringer |
- | ^ **Situasjonsforståelse: | + | | ::: | |
- | | Innhenter informasjon | + | | ::: | |
- | | Videreformidler fakta/ | + | | ::: | |
- | | Vurdere potensiale til hendelsen | + | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
- | | Jobber proaktivt | + | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet |
- | | ::: | + | | ::: | |
- | | ::: | ::: | | + | | ::: | |
- | | Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring | + | | ::: | |
- | | Avklarer tid/ | + | | ::: | |
- | ^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering | + | | ::: | |
- | | Håndterer avbrytelser og distraksjoner | + | | ::: | |
- | | Løser avvik/ | + | | ::: |
- | | ::: | + | ^ Lederskap |
- | ^ ** Lederskap** ^ ^ | + | | • Anvender |
- | |Anvender | + | | ::: |
- | |Opprettholder en optimal autoritetsgradient | + | | ::: |
- | |Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet | + | | ::: | |
- | |Griper inn når det er “påkrevd” | + | | ::: | |
- | |Stoler på seg selv og egne beslutninger | + | | ::: | |
- | |Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | + | | ::: |
- | |Gir klare og utvetydige instruksjoner | + | |